seriösanvändare skrev 2016-07-29 05:42:46 följande:
I de övergrepp som hittills rapporterats har mycket få syrier varit inblandade, det stämmer. Jag vet dock genom bekanta, som har varit i Syrien (innan kriget), att kvinnosynen även där lämnar mycket övrigt att önska. Kvinnor går inte ut och roa sig själva och de som gör det, eller klär sig västerländskt, ses som "lovliga byten". Däremot är det inte bara papperslösa migranter från Nordafrika (som för övrigt borde skickas hem ögona böj) som har varit inblandade i de festivalövergrepp vi har kunnat läsa om, utan även t ex ensamkommande från Afghanistan.
Tack, ja, det stämmer.
Är inte förvånad att det är snarlikt i Syrien. Faktum kvarstår dock att det inte främst är Syrier som stått för massövergreppen på Köln och We ar Sthlm, men de som fått betala det högsta priset i efterspelet. Varför det varit betydligt fler marockaner än syrier har jag inget svar på, men en bidragande orsak kan vara att folk kommer från de länderna av olika anledningar och att syrier har mer att förlora på att missköta sig. Läste faktiskt om en grupp Syrier som skyddade en kvinna från övergrepp i Köln genom att bilda en ring runt henne och hjälpa henne hitta sin pojkvän.
TS, skribenten nämner enbart flyktingar i artikeln, så även om hon inte säger rakt ut att det är enbart de som ligger bakom, så blir det den slutsatsen man drar om man läser inlägget utan att ha ytterligare bakgrund.
Jag diskuterar gärna kvinnosynen i Mellanöstern andra sammanhang, men ogärna med avstamp i en artikel med missvisande insinuationer som leder till hets mot flyktingar. Finns flera såna ute nu och de orsakar en hel del skada.