• Pax Solaris

    Morgonrutiner, matning, somna om osv

    Jag undrar om någon har något tips att komma med.

    Som så många andra undrar jag om det går att göra något åt bebisarnas dygnsrytm. Söker man på den stora sökmotorn verkar det vara att gilla läget som gäller. Men såhär...

    Tvillingarna är idag ca 7 månader gamla. Vi slutade med nattvällingen vid 6 månader. Det gick ganska bra, de började vakna vid halv 6 istället för 6-halv 7 så okej. Ganska kort därefter började vi ge dem riktig mat istället för ersättning. Då äter ungefär såhär:

    Kl 7, en portion gröt och så mycket ersättning/mjölk som de vill

    Kl 10, yoghurt med frukt

    Kl 12:30, lunch på "riktig mat"

    14-15, mellis typ mosad avocado med äggula,

    17-18, "riktig mat"

    Vid sängen: ca 2 dl gröt utspädd till välling

    Senaste tiden var det börjat vakna allt tidigare. BVC och flera föräldrar gav rådet som man hittar på nätet. Ge dem flaskan på morgon så somnar de om. Jovisst! Nog somnar de om efter en halvtimme och sover någon timme men då har man ju själv varit uppe länge och är ett vrak.

    Problemet är att de nu börjar vakna allt tidigare. Blir oftare väckt vid 2-4 och får gå upp och natta om. Det har börjat efter att vi började gå upp vid 5 och ge flaskan. Vilket i vårt fall innebär att bära ner barnen till babysitters, mata, sen flytta dem till vagnen.

    Innan när vi väntade ut dem till 7 med frukost så var det lugnt att gosa och ev somna om på lite vatten. Men nu kan de krypa och vägrar ligga och bara mysa. Det blir ju tjo och skrik på kort stund. Är jag dessutom själv med dem i ottan, vilket händer, så vågar man ju inte ha dem i sängen och somna själv. De kan ju krypa och ramla över kanten!

    Hur göra?


    Signaturer tar upp onödig bandbredd!
  • Svar på tråden Morgonrutiner, matning, somna om osv
  • Pax Solaris

    Inte alls. Däremot vore jag tacksam att inte bli väckt var 45:e minut från kl 02 och undrar om det finns något jag kan göra. Det finns en rytm, kan jag förskjuta den något? Påverkar maten? Har du tvillingar själv? Det är ganska mycket mer meck än med en.

    Du kanske också är supermänniska och lyckas sova ikapp om dagarna, det gör inte jag. Det hör till saken att jag har svårt att somna om själv när det än är på dygnet.


    Signaturer tar upp onödig bandbredd!
  • aleydis

    Svårt att ge råd, jag tänker att kring 7 månader är det mycket notorisk utveckling och orolig sömn kan lika gärna vara kopplad yill det som nattflaska eller ej. Vi ger flaska på natten fortfarande vid ett år vid 5-7 tiden men då dricker barnet och somnar om till 8-9. Tycker det är smidigare än att gå upp tidigt.

    Jag skulle prova att ta bort benen på er säng och sova ihop. Det är toppen att kunna somna om ihop.

  • MyDestiny

    Har barn själv. Kan dock inget om tvillingar eller så. Men reagerade på varför ni tar upp barnen från sängen till Babysitter och matar? Och sedan nattar om i vagn? Blir kanske mycket upp och ner för barnen och de hinner vakna till? Ha termos med rätt Temp vatten och ersättning till flaskan redo att ge i sängen?

  • Pax Solaris
    MyDestiny skrev 2016-07-30 08:41:40 följande:

    Har barn själv. Kan dock inget om tvillingar eller så. Men reagerade på varför ni tar upp barnen från sängen till Babysitter och matar? Och sedan nattar om i vagn? Blir kanske mycket upp och ner för barnen och de hinner vakna till? Ha termos med rätt Temp vatten och ersättning till flaskan redo att ge i sängen?


    Vi har försökt, de stör och aktiverar varandra. De gånger jag är själv pga mannens jobb så kan jag inte mata bägge samtidigt utan babysitters. Var och en tar för mycket tid för mig och dessutom hinner den bebisen som väntar bli högljudd och arg. Växla vem som får mat funkar inte heller tyvärr.

    Det har inte fungerat så bra att somna om i varesig vår säng eller egen, så vi har ändå behövt gå ner till vagnen efter en stund och då har klockan oftast hunnit bli 6 eller så. Då kan man lika gärna ge upp och gå upp istället. Alltså bättre att somna om i vagnen så hinner jag få sova kanske en timme till jag med.
    Signaturer tar upp onödig bandbredd!
  • Poppy75

    Vi brukade lägga våra tvillingar i "matmaskinen". Vi la en stor kudde bakom dem för att palla upp så de låg i lite vinkel och sen en kudde till eller en ihoprullad filt under flaskan. Skulle det kunna funka för er ? Då kan du mata två samtidigt och vara kvar i sängen. 
    Jag tyckte att det blev mycket lättare när de blev 8 - 9 månader, mest för att mina sov bättre då och hade fastare rutiner så man kunde planera dagarna bättre. Sen blev det jobbigare igen när de började gå men det var på ett annat sätt. 

  • Poppy75

    Och en självklarhet kanske men hur mörkt har du det i sovrummet? Det är ju många som har svårt att sova nu under sommarmånaderna.

  • MyDestiny

    Ok för oss har det funkat att palla upp och flaskmata med en liten rullad handduk både i vagn och säng. Barnet har somnat om snabbast där det ligger. När vi inte tar upp det och bär runt på det. Men förstår att det är trixigare med två givetvis.

  • Annelie 76

    Ge en flaska välling eller ersättning på kvällen vid 11 (eller när ni lägger er). Lyft upp en i famnen, dutta lite på läppen med flaskan och ge maten i sömnen. Om de inte vaknar och låter så väcks inte den andra och matningen blir smidigare. Sen borde de sova förbi 5 iaf.

  • Pax Solaris
    Annelie 76 skrev 2016-07-30 20:31:26 följande:

    Ge en flaska välling eller ersättning på kvällen vid 11 (eller när ni lägger er). Lyft upp en i famnen, dutta lite på läppen med flaskan och ge maten i sömnen. Om de inte vaknar och låter så väcks inte den andra och matningen blir smidigare. Sen borde de sova förbi 5 iaf.


    Det var just den vanan vi ville bryta för någon månad sen när vi trappade ner nattvällingen innan de väljer sig vid att vakna mitt i natten för att få mat.
    Poppy75 skrev 2016-07-30 10:59:39 följande:

    Och en självklarhet kanske men hur mörkt har du det i sovrummet? Det är ju många som har svårt att sova nu under sommarmånaderna.


    Så mörkt det går! Rullgardin och i princip stängd dörr. Öppet fönster, men det är just nu lite för varmt i rummet ändå. Vi bor på skogen så det är lugnt ute.
    Poppy75 skrev 2016-07-30 10:50:22 följande:

    Vi brukade lägga våra tvillingar i "matmaskinen". Vi la en stor kudde bakom dem för att palla upp så de låg i lite vinkel och sen en kudde till eller en ihoprullad filt under flaskan. Skulle det kunna funka för er ? Då kan du mata två samtidigt och vara kvar i sängen. 

    Jag tyckte att det blev mycket lättare när de blev 8 - 9 månader, mest för att mina sov bättre då och hade fastare rutiner så man kunde planera dagarna bättre. Sen blev det jobbigare igen när de började gå men det var på ett annat sätt. 


    Våra har varsin säng nu annars väcker de varandra på oräkneliga vis

    Men sammanfattningsvis så ska vi försöka ha dem kvar i mörka sovrummet och göra allt där? Undantaget om det behöver bytas blöjor vilket händer... Byta en nr 2 gör man inte utan stort mod i mörker!
    Signaturer tar upp onödig bandbredd!
  • LFF

    Som tvillingmamma till 2,5-åringar så kan jag tycka att det känns väldigt tidigt att sluta med nattamat redan vid 7 månader. Mina hade inte klarat att sova en hel natt utan mat vid den åldern. Det var dessutom en tillväxtperiod och de åt till och med nog två gånger om natten vid den åldern. Hade pulver och vatten förberett vid sängen (de sov i spjälsäng på varsin sida om vår säng) så det var snabbt gjort att fixa käk och de hann inte vakna ordentligt och jag kunde snabbt somna om. 

    Gör allt i så mycket mörker som möjligt. Ha en liten lampa med dimmer som du sätter på så lite ljus du bara kan när du behöver göra något. 

    Om jag minns rätt så åt mina sista gången vid 21-22 och sen nattamat vid 2-snåret och sen vaknade de vid 6-7 och var stormhungriga.

  • Pax Solaris

    LFF, vi provade att ge dem mat en gång till vid 22-23 under en period. Ingen skillnad. De vaknar vid 04-05 ändå och verkar redo för dagen. De vaknar den tiden oavsett om de gjort nr 2 eller inte. Går vi upp så kan man ändå vänta till 06-07 innan man behöver servera frukost, oavsett om de fått nattmat eller inte. Så jag vet inte... Känns inte som att det är det.

    Fasar lätt inför vintertidsomställningen. Tänk om det är samma tider då men allt blir en timme tidigare?! Den dagen den sorgen... :-/


    Signaturer tar upp onödig bandbredd!
  • whitestar

    Vad betyder vid läggtid? När lägger ni barnen? Varför utspädd gröt till välling? Tycker det låter bättre med ordentlig gröt så kanske dom sover längre

  • LFF
    Pax Solaris skrev 2016-08-23 15:40:44 följande:

    LFF, vi provade att ge dem mat en gång till vid 22-23 under en period. Ingen skillnad. De vaknar vid 04-05 ändå och verkar redo för dagen. De vaknar den tiden oavsett om de gjort nr 2 eller inte. Går vi upp så kan man ändå vänta till 06-07 innan man behöver servera frukost, oavsett om de fått nattmat eller inte. Så jag vet inte... Känns inte som att det är det.

    Fasar lätt inför vintertidsomställningen. Tänk om det är samma tider då men allt blir en timme tidigare?! Den dagen den sorgen... :-/


    Då har du nog bara helt enkelt (på gott och ont) fått (för tillfället) morgonpigga barn. Mina vaknade under en period vid 0530. Då var allt efter 6 sovmorgon. Nu kan de, allt som oftast, sova till iaf 7. Vissa dagar har det varit rena lyxen med att de sovit till 8 Flört

    Troligen är det helt enkelt en fas. Hur sover de på dagarna? Hur ofta och hur länge? När går de och lägger sig för natten? Även om du själv inte sover när de sover, har du ro i kroppen att bara ligga och vila och blunda, kanske lyssna på lite lugn musik? Jag vilade med mina på dagarna. Då låg de på varsin sida om mig i vår säng. Ibland somnade jag, ibland inte. Men bara att ligga och slappna av gjorde mycket för energin.

    Finns det möjlighet för dig att vissa nätter kanske sova i ett annat rum och din man tar natten med dem så du får sova en hel natt ostörd? Har ni möjlighet till avlastning från far-/morföräldrar som kan ta med dem på en promenad och du får möjlighet att bara softa utan att tänka på barnen?
  • Pax Solaris
    LFF skrev 2016-08-23 16:28:37 följande:

    Då har du nog bara helt enkelt (på gott och ont) fått (för tillfället) morgonpigga barn. Mina vaknade under en period vid 0530. Då var allt efter 6 sovmorgon. Nu kan de, allt som oftast, sova till iaf 7. Vissa dagar har det varit rena lyxen med att de sovit till 8 

    Troligen är det helt enkelt en fas. Hur sover de på dagarna? Hur ofta och hur länge? När går de och lägger sig för natten? Även om du själv inte sover när de sover, har du ro i kroppen att bara ligga och vila och blunda, kanske lyssna på lite lugn musik? Jag vilade med mina på dagarna. Då låg de på varsin sida om mig i vår säng. Ibland somnade jag, ibland inte. Men bara att ligga och slappna av gjorde mycket för energin.

    Finns det möjlighet för dig att vissa nätter kanske sova i ett annat rum och din man tar natten med dem så du får sova en hel natt ostörd? Har ni möjlighet till avlastning från far-/morföräldrar som kan ta med dem på en promenad och du får möjlighet att bara softa utan att tänka på barnen?


    De sover middag tre gånger oftast. Ibland nu har de börjat hoppa över eller korta ner men fortfarande oftast tre gånger. En vid 8 på morgonen, vanligen trekvart. Sen vid 12 trekvart till 1,5h och 20-40 min vid 15-16. De orkar oftast till 18:30, sen är det natt.

    Jag lägger mig nästan alltid första tuppluren de tar och går ut med vagnen under någon av de andra. De åker fortfarande liggvagn eftersom vår vagn bara har liggdelar eller sittdelar vända ifrån mig och jag tycker att de är för små för att åka bortvända än (8 mån nu eftersom tråden hunnit bli en månad gammal ). De sitter inte särskilt bra än heller så även av den anledningen.

    Inga avlastningar särskilt ofta på det sätt, inte något annat sovutrymme heller.Vi turas om att gå upp och ta frukost, även om det oftast blir jag för jag har svårast att somna om på morgonen. Är mannen hemma så turas vi så klart om att få sova middag så länge vi behöver oavsett vem som gått upp först.

    Men hur ruckar man deras tider öht? En kväll kan ju gå men de är lika snabbt tillbaka till de vanliga tiderna på en två dagar. Övertrötta osv, det går liksom inte.

    Sorry om jag låter neggo, det är tröttheten som formulerar åt mig.
    Signaturer tar upp onödig bandbredd!
  • LFF
    Pax Solaris skrev 2016-08-24 12:43:54 följande:
    De sover middag tre gånger oftast. Ibland nu har de börjat hoppa över eller korta ner men fortfarande oftast tre gånger. En vid 8 på morgonen, vanligen trekvart. Sen vid 12 trekvart till 1,5h och 20-40 min vid 15-16. De orkar oftast till 18:30, sen är det natt.

    Jag lägger mig nästan alltid första tuppluren de tar och går ut med vagnen under någon av de andra. De åker fortfarande liggvagn eftersom vår vagn bara har liggdelar eller sittdelar vända ifrån mig och jag tycker att de är för små för att åka bortvända än (8 mån nu eftersom tråden hunnit bli en månad gammal ). De sitter inte särskilt bra än heller så även av den anledningen.

    Inga avlastningar särskilt ofta på det sätt, inte något annat sovutrymme heller.Vi turas om att gå upp och ta frukost, även om det oftast blir jag för jag har svårast att somna om på morgonen. Är mannen hemma så turas vi så klart om att få sova middag så länge vi behöver oavsett vem som gått upp först.

    Men hur ruckar man deras tider öht? En kväll kan ju gå men de är lika snabbt tillbaka till de vanliga tiderna på en två dagar. Övertrötta osv, det går liksom inte.

    Sorry om jag låter neggo, det är tröttheten som formulerar åt mig.
    Man får vara neggo! Det är helt ok faktiskt. Det är inte bara rosa fluff hela tiden, i synnerhet inte med tvillingar. 

    Just tillväxtperioder samt när man märkt att vilan måste ändras har varit ett helsike innan de vant sig vid nya rutiner men man får helt vara mer envis. Vid vilan, vaknar de själva eller väcker ni? Hoppaa de får bättre tider snart så du får chansen att sova ut. Eller så får du boka hotellrum en natt och sova borta och sen får mannen göra samma sak Flört
  • Pax Solaris

    Det är verkligen inte så mycket rosa fluff! Utom när de skrattar tillsammans, då är det värt vad som helst.

    Låter dem alltid sova tills de vaknar själva. Eller mja, låter den som vaknar först bestämma. Låter inte den andra sova mer än 20 min längre än den första, då blir det bara jobbigt sen. Men det händer sällan. De väcker varandra. Försöker envisas nu och försöker få dem att så ofta som möjligt ta den längre tuppluren efter lunch och inte på förmiddagen som de helst vill. Ibland gör ju det att jag inte kan lägga mig utan får vagga vagnen halva tiden de sover. Fast oftast får man ta det som det kommer. Ibland är det skönt att de är vakna lite omlott, då får man egentid med den ena. Fast det blir lååånga dagar på det viset.


    Signaturer tar upp onödig bandbredd!
  • Annelie 76

    Med första barnet var jag tvungen att strukturera dagen med hyfsat fasta mat och sovtider när han blev 8 månader. Drog också ner till 2 sovstunder per dag. Detta pga att allt blev kaos, främst sömnen.
    Strax innan han blev 1år blev det en sovstund om dagen som vi synkade med dagis tider (han började vid 12 månader).

  • LFF

    Hej TS,

    Hur har det gått med småttingarna? Nu har det ju varit två tidsomställningar sen du startade tråden Glad Vad har de för tider nu?

Svar på tråden Morgonrutiner, matning, somna om osv