• mkmea

hur aktiv är en amstaff?

Hej.

Jag ska nu skaffa en ny hund efter att min älskling tråkigt nog fick springa på dom gröna ängarna.

Jag har alltid sagt att jag ska ha en Border Collie som nästa hund då jag är en VÄLDIGT aktiv person som behöver en hund som orkar med min takt och som kan följa med på alla mina äventyr.

Men sen har jag alltid haft en kärlek till amstaffs, men då min förra hund (en rottweiler) inte orkade med min vardag utan gillade bättre att sola vid min mammas pool när jag var iväg och tränade så undrar jag nu hur aktiv en amstaff är?

(OBS! Ingen ide att börja läxa upp mig i hundraser och vad dem kräver... Jag är en erfaren hundmänniska med erfarenhet av bland annat border collis, rottweiler, schäfrar men men och har jobbat på både hundstall och uppfödningar.... har dock aldrig ägt en amstaff förut utan brukar bara vara hundvakt åt min kompis amstaff - så det är därför jag frågar här)

Så, hur aktiv är en amstaff? :)

• Svar på tråden hur aktiv är en amstaff?
  • Gabriella89

Vi hade en rottiskille innan. Hans kropp klarade inte ut ett för aktivt liv. Han hade en sköldkörtelsjukdom och följderna utav det blev hög vikt, artros i armbågar och sedan blev allt värre.

Rottisar kan springa men saknar den smidighet en amstaff har. Hundkompisen var en amstaff och det är en otroligt aktiv hund som är smidig och stark och jag tror den passar dig väldigt bra ! Men dom är "frambenshundar" och är ganska studsiga och ibland bångstyriga. Men hur tjurskalliga är inte rottisar ibland :)

Amstaffen kan bygga otroligt fina muskler och kommer med stor sannolikhet trivas med din livsstil.

• Dexter dot com

Upplever att dom är i mycket större behov av mental träning än av ren motion. Normala promenader och lite drag av bildäck och bära klövjeväska brukar räcka bra så länge dom blir mentalt stimulerade med lydnad och spår tex.

Svar på tråden hur aktiv är en amstaff?