• typ89

5 månaders krånglar med amningen och vill inte ta flaska.

Hej. Min pojke på 5 månader har sen ca 4 veckor krånglat jätte mycket vid amningen. Det funkar bara om vi går in i ett mörkt rum och vaggar. Jag har förstått att det gärna blir så eftersom dom upptäcker mycket. Jag har tänkt att det går nog över men nu börjar det bli så jobbigt. Eftersom han äter dåligt dagtid vaknar han varannan timme hela nätterna och han sover inte dagtid eller på kvällen om inte jag ligger bredvid med bröstet. Han tar inte napp. Finns det något bra tips eller knep för att få han att ta nappen eller kunna äta på flaska vid något mål? Vi ger han lite gröt på kvällen för att han ska stå sig mer men vågar bara ge några skedar. Han tycker annars att de är jätte gott. Men vågar man ge en portion? Han dricker ju inte vatten eftersom han inte tar flaska.

• Svar på tråden 5 månaders krånglar med amningen och vill inte ta flaska.
  • Sticky

Låter jobbigt! FörstA barnet tog nappen, andra barnet är 12 veckor och har börjat acceptera nappen mer nu, funkar oftast bäst mär han redan är trött och blir vaggad i famnen samtidigt som han får nappen. Man kan prova att stryka på kinden samtidigt eftersom det stimulerar sök/sug reflex. Jag tycker absolut att ni kan prova med en måltid gröt på kvällen.

• Sticky

Har ni förresten provat om han sover i bärsele dagtid? Vår bebis går i princip bara med på att sova dagtid när han får vara i sele/sjal. Helt olik första barnet som sov hur bra som helst i vagn med napp.

• typ89
    Sticky skrev 2016-07-30 15:12:51 följande:

Låter jobbigt! FörstA barnet tog nappen, andra barnet är 12 veckor och har börjat acceptera nappen mer nu, funkar oftast bäst mär han redan är trött och blir vaggad i famnen samtidigt som han får nappen. Man kan prova att stryka på kinden samtidigt eftersom det stimulerar sök/sug reflex. Jag tycker absolut att ni kan prova med en måltid gröt på kvällen.

Ja. Det är jätte tufft just nu. Okej, ska pröva att stryka lite på kinden samtidigt och se om det hjälper. Dum fråga kanske men han behöver inte dricka vatten eller ersättning för att äta mer gröt då? Tänker om han kan bli förstoppad?
  • typ89
    Sticky skrev 2016-07-30 15:15:42 följande:

Har ni förresten provat om han sover i bärsele dagtid? Vår bebis går i princip bara med på att sova dagtid när han får vara i sele/sjal. Helt olik första barnet som sov hur bra som helst i vagn med napp.

Han gillar att bli buren i sele och sjal men han somnar inte. Tillslut blir han grinig och vill inte mer. Innan kunde han sova i min famn om jag satt kvar i soffan hela tiden men de funkar inte längre.
  • Sticky

Hm, jag vet tyvärr inte om det blir tillräckligt med vätska (absolut inte en dum fråga). Kanske kan prova att späda ut gröten med ersättning? Det finns ju olika typer av flaskor man kan prova men såklart inte så kul att gå och köpa olika flaskor om man inte kan använda dem. Ja visst är det svårt, ena dagen funkar bebis på ett sätt och nästa dag är det något annat som gäller. Skadar inte att prova igen efter ett tag.

• Miriami

Ge honom så mycket gröt han vill ha tills han blir mätt. Huvudsaken är att han får i sig något.

Min flicka som är 6månader och flaskmatas vägrar dricka sin välling på dagtid så då ger jag henne yoghurtar från semper och olika grötar flera gånger på dagen när hon är hungrig plus vanlig mat vid lunch och det funkar fint.

Det finns så många olika välling märken och sorter prova dig fram. Kanske kan funka med nappen om du gång på gång lägger in nappen i munnen när han spottar ut det. Gjorde så med flickan och till slut vande hon sig vid nappen.

• Misscaswell

Åh jag känner igen! Min var exakt sån och tog inte heller flaska. Jag gjorde helt enkelt vad som krävdes: liggammade i sovrummet med stängd dörr. Såg till att erbjuda minst var tredje timme. Det gick över efter någon månad och han fick lättare att fokusera på att äta. Men jag minns hur galet frustrerande det var!

• typ89

Skönt att höra att fler känner igen sig. Gav honom gröt tills han verkade nöjd och har lirkat med amningen en gång i timmen nästan hela dagen (han brukade amma så ofta innan) nu sover han iaf. Får se om det blir bättre inatt.

• Anonym (K)

Har du pratat med BVC? Har förstått att de är olika bra i olika städer, men man kan ju få reda på hur mycket vätska du eventuellt behöver få i honom i alla fall.

Vill du ha hjälp med amningen är nog amningshjälpen (visst heter de så?) att föredra, har bara hört gott om dem! Jag tänker att han hamnat i ett småätarmönster som blir jobbigt för er båda, men nu när det är så varmt vill man ju erbjuda vätska ofta såklart, det förstår jag.

Annars är han ju ganska stor, så vill du inte amma så mycket längre så går det ju bra att börja med mat...

• typ89
    Anonym (K) skrev 2016-07-30 21:46:42 följande:

Har du pratat med BVC? Har förstått att de är olika bra i olika städer, men man kan ju få reda på hur mycket vätska du eventuellt behöver få i honom i alla fall.

Vill du ha hjälp med amningen är nog amningshjälpen (visst heter de så?) att föredra, har bara hört gott om dem! Jag tänker att han hamnat i ett småätarmönster som blir jobbigt för er båda, men nu när det är så varmt vill man ju erbjuda vätska ofta såklart, det förstår jag.

Annars är han ju ganska stor, så vill du inte amma så mycket längre så går det ju bra att börja med mat...

vi ska dit i veckan så får prata med dom då. Det är inte så att han inte får i sig tillräckligt med mat för han går hela tiden upp mycket i vikt. Han var prematur och fick höra att han måste äta mycketså har hela tiden ammat ofta och mycket. Och sen har han fortsatt så även när han blir större.
Svar på tråden 5 månaders krånglar med amningen och vill inte ta flaska.