• Mytilio

Bonusförälder utan egna barn - utanförskapskänsla?

Jag är sedan 1,5år tillsammans med en man som har en dotter från ett tidigare förhållande. Min och flickans relation funkar bra och utvecklas till det bättre hela tiden. Hon är 3 år så det underlättar nog! Jag flyttade in till dem i våras. Sedan start har jag dock känt något slags utanförskapskänsla - min sambo och hans dotter hör ju ihop på ett sätt som jag inte inkluderas i (biologiskt). Känslan har gnagt lite men inte varit något avgörande problem.
    Fler bonusföräldrar som känner igen sig?

Till saken hör att jag i maj blev oplanerat gravid. Vi hade inte diskuterat att skaffa barn, jag kände ingen direkt längtan och var osäker på om jag ville ha barn. Graviditeten kom som en chock för oss båda. Jag kände 50/50, hade fortfarande ingen längtan, men kände att jag är 34år och detta kanske är min enda chans. Min sambo var livrädd att jag skulle behålla barnet. Han tyckte inte vi haft en tillräckligt lång relation och han var rädd att ett oplanerat (för honom oönskat) barn skulle förstöra vår relation och att han skulle stå "ensam" med två barn med två olika mammor...

Det blev abort tillslut. Jag ville inte skaffa barn med honom på det sättet. Han lovade att han skulle varit delaktig och gjort sitt bästa, men var övertygad om att han skulle känna att han levde med en livslögn och att det skulle vara orättvist mot barnet.

Jag ångrar inte mitt beslut, hade inte kunnat ta ett annat beslut i det läget. Var väldigt förvirrad och förtvivlad och allt på en gång. Dock mår jag fortfarande väldigt dåligt efter aborten med ångest, nedstämdhet, sömnproblem, svårt att känna glädje och lycka. Däremot har jag nära till tårar och kan tjura ihop för ingenting. Hatar att må så här, ifrågasätter mitt beslut varje dag. Till saken hör även att utanförskapskänslan förstärkts något enormt efter aborten. Tycker inte längre det känns kul när bonusdottern ska bo hos oss - fast när hon väl är här går det bra. Har dock tjurat ihop ett par gånger då jag känt mig fruktansvärt utanför - som en barnunge och jag skäms så! Har ändå hanterat situationen så att flickan inte sett mina reaktioner. De får min sambo ta :(

Tror ni att ett gemensamt barn skulle kunna hjälpa situationen? Har börjat längta efter ett eget barn och saknar det som inte fick bli ett den här gången....(min sambo sa innan aborten att om det blir viktigt för mig med ett eget barn efter aborten ska han givetvis överväga det...känns såklart ovärt för mig med en abort då så här efterhand. Men läget var som det var just då. )

• Svar på tråden Bonusförälder utan egna barn - utanförskapskänsla?
  • Mytilio
    Anonym (Leila) skrev 2016-08-02 13:29:32 följande:
    Hur länge vill han vänta den här gången för att försäkra sig om att det inte blir separation efter barn? 25 år?
    Svårt att säga haha! ;)
  • Mytilio
    Anonym (Egna&andras) skrev 2016-08-02 13:14:12 följande:

Min sambo har 2 barn med sin exfru, jag blev oplanerat gravid ett år efter att vi blev tillsammans. Ett gemensamt barn har varit bra för oss. Hans barn är verkligen "high-need"barn, kräver uppmärksamhet all tid de är här. Vårt gemensamma är ofta nöjd att leka ensam och kräver inte så mycket. Jag skulle aldrig stå ut med att "offra" halva mitt liv på att ta hand om någon annans barn om jag inte själv hade haft ett eget. Tänk vv, ta hand om smutstvätt och städa efter nån annans barn och man inte får ens hälften av den kärlek tillbaka som man får av eget barn. Hade vi inte haft ett gemensamt hade jag nog stuckit för många år sedan! Älskar min sambo men skulle inte stå ut om vi bara hade hans barn. Gnäller jag över alla 3 är det okej, men att bara gnälla över hans barn är inte okej. Där är skillnaden för mig/oss!

Tack för din kommentar!

Ja det känns mer och mer för mig som att det vore bra med ett gemensamt barn. Då känner jag att vi skulle "knyta ihop" familjen. Jag hade fått en helt annan roll - mamma till min sambos barn och till mitt bonusbarns syskon.
  • Anonym (Maria)

Hade jag varit barnlös och velat få barn och sen träffat en man som redan har barn.Och hade han sagt nej till mig(angående barn),hade jag sagt hejdå.

• Mytilio
    Anonym (J) skrev 2016-08-02 16:54:21 följande:
    Eftersom du känner nu att du vill ha barn är det ju väldigt viktigt att du och din kille kommer fram till ett gemensamt beslut kring det, så du har möjlighet att gå vidare om han faktiskt inte kan tänka sig ett barn. Avstå egna barn för relationens skull tror jag inte är bra. Och vill han kanske det hjälper mot bitterheten eftersom du då vet att ett barn kommer det bli när ni landat lite mer i relationen.

Jag har aldrig velat ha barn och känner ingen längtan nu heller. Ibland kan jag känna att jag hade kunnat tänka mig att få hans barn (inte det han redan har alltså), typ få vara den som gett honom ett barn. För precis som din kille berättar han gärna hur stort och fantastiskt föräldraskapet är och det kan kännas jobbigt att han fått det av/med någon annan. Hade vi träffats tidigare och han inte redan haft barn hade det nog blivit ett.

Hur handskas jag med utanförskapet, bra fråga, ibland drar jag mig undan för att slippa se och höra. Tex åker till en kompis eller drar ut med hunden, eller så tar jag plats och deltar, det är det som funkar bäst. Sen talar jag också om för min sambo när dom gör saker som får mig att känna mig utanför, tex om vi har bestämt alla tre tillsammans att vi ska göra något och dom gör ändringar i planen utan att ens prata med mig.

Ibland funkar det att bara försöka "tänka om" och försöka se det orationella i mina egna känslor.
    Jag håller med dig. Att avstå barn pga relationen är nog ingen hållbar lösning om det är något som känns viktigt för en av parterna. Jag ska berätta för honom hur jag känner. Om jag fick välja skulle jag vilja börja försöka under våren 2017, då har han lite tid att komma fram till hur han vill göra.

Mm det är väl mycket det med känslorna av att känna sig utanför - att lära sig tänka om. För oftast handlar det mer om mina egna hjärnspöken än att jag blir lämnad utanför. Däremot är det svårt att råda bot på känslan av att inte dela deras biologiska band. Trodde aldrig det skulle bli en issue förut, men så lite man vet :)
  • Mytilio
    Anonym (Maria) skrev 2016-08-02 18:35:56 följande:

Hade jag varit barnlös och velat få barn och sen träffat en man som redan har barn.Och hade han sagt nej till mig(angående barn),hade jag sagt hejdå.

Jag förstår ditt resonemang :)
    Dock har jag inte velat ha barn innan jag träffade honom och det har ställts på sin spets iom den avbrutna graviditeten.
    Svårt att tänka mig ett liv utan honom! Men vill ju inte "offra" mig själv och må dåligt resten av livet om han inte vill ha fler barn och jag inte blir av med den här känslan.
  • Anonym (Leila)
    Mytilio skrev 2016-08-02 18:43:56 följande:

Jag förstår ditt resonemang :)

Dock har jag inte velat ha barn innan jag träffade honom och det har ställts på sin spets iom den avbrutna graviditeten.

Svårt att tänka mig ett liv utan honom! Men vill ju inte "offra" mig själv och må dåligt resten av livet om han inte vill ha fler barn och jag inte blir av med den här känslan.

Det spelar ingen roll vad du ville tidigare. Människor förändras och vad man vill är sällan statiskt.

Men du behöver nog kommunicera till honom att du ändrat dig. Och undersöka hur pass kompatibla ni är.
  • Mytilio
    Anonym (Leila) skrev 2016-08-02 18:48:57 följande:
    Det spelar ingen roll vad du ville tidigare. Människor förändras och vad man vill är sällan statiskt.

Men du behöver nog kommunicera till honom att du ändrat dig. Och undersöka hur pass kompatibla ni är.
    Det är sant! Jo jag ska prata med honom, vi har även en tid hos kurator på KK i veckan där vi får lite hjälp att prata om det här på ett bra sätt. Tror vi båda är rädda för att säga vissa saker för att inte såra den andra, det är en stor och ganska känslig grej det här för oss båda..
  • Anonym (J)
    Mytilio skrev 2016-08-02 18:40:24 följande:

Jag håller med dig. Att avstå barn pga relationen är nog ingen hållbar lösning om det är något som känns viktigt för en av parterna. Jag ska berätta för honom hur jag känner. Om jag fick välja skulle jag vilja börja försöka under våren 2017, då har han lite tid att komma fram till hur han vill göra.

Mm det är väl mycket det med känslorna av att känna sig utanför - att lära sig tänka om. För oftast handlar det mer om mina egna hjärnspöken än att jag blir lämnad utanför. Däremot är det svårt att råda bot på känslan av att inte dela deras biologiska band. Trodde aldrig det skulle bli en issue förut, men så lite man vet :)

Jag tror för övrigt att det mest var överraskningen och chocken över att oplanerat hamna i situationen som gjorde att din kille reagerade som han gjorde. Tror nog han kommer vilja ha barn med sig när både tanken på det och relationen mognat lite. Lycka till!:0)
  • mammalovis

När jag träffade min äldsta dotters pappa hade jag stor barnlängtan. Han hade en son i yngre skolåldern som han började umgås med igen efter flera års uppehåll. Pojken var jättemysig, men det hände flera gånger att jag kände det utanförskap som du beskriver. Ett skäl för min del var väl också att det inte fanns något rum att dra sig undan i, utan jag fick gå ut och samla mig. Samtidigt som känslorna fanns där kändes de löjliga. Efter vi fick ett barn har jag inget minne av att samma känslor dök upp. Dock höll inte relationen så länge, men det är hennes bonusbror jag fortfarande kan sakna.

Numera har både jag och min sambo ett barn in i boet sedan tidigare och två gemensamma. Hans dotter bor vh och min är iväg lite mindre, men det kan reta mig att han prioriterar bort resten av familjen för att följa henne utan att diskussionen tas med mig, så ibland har jag fått skrinlägga mina planer då jag i så fall fått ta med mig både mitt och våra två barn vilket kan bli väl omständligt på vissa saker.

• Anonym (bibo)
    Mytilio skrev 2016-08-02 18:32:08 följande:

Tack för din kommentar!

Ja det känns mer och mer för mig som att det vore bra med ett gemensamt barn. Då känner jag att vi skulle "knyta ihop" familjen. Jag hade fått en helt annan roll - mamma till min sambos barn och till mitt bonusbarns syskon.

Precis så blev det för mig. Min man har två sedan innan och vi har även två gemensamma. Jag känner mig mycket mer som en i familjen efter att vi fick barn. Ändå har min man verkligen alltid gjort allt för att jag ska känna mig delaktig. Nu skaffade vi barn snabbt, för jag var 28 när vi träffades och jag sa tidigt att jag ville ha minst två barn.

Även om du har ändrat inställning så tycker jag att du ska vara ärlig med det. Så får ni ta ställning till hur ni ska gå vidare.
  • Anonym (bibo)
    Mytilio skrev 2016-08-01 22:59:56 följande:

Känner oxå i mina mörkaste stunder att mitt/vårt barn inte dög - när han pratar om hur fantastiskt det är att vara förälder till sin dotter... Vi har tid hos kurator på fredag, ska ta upp ett och annat då.

Det här förstår jag gör ont och känns i hjärtat. Ta upp detta på fredag, för det här kan vara så svårt att släppa tror jag. Och han behöver absolut veta hur sådana här kommentarer inte är passande och gör väldigt ont...
  • Mytilio
    Anonym (bibo) skrev 2016-08-03 09:56:04 följande:
    Precis så blev det för mig. Min man har två sedan innan och vi har även två gemensamma. Jag känner mig mycket mer som en i familjen efter att vi fick barn. Ändå har min man verkligen alltid gjort allt för att jag ska känna mig delaktig. Nu skaffade vi barn snabbt, för jag var 28 när vi träffades och jag sa tidigt att jag ville ha minst två barn.

Även om du har ändrat inställning så tycker jag att du ska vara ärlig med det. Så får ni ta ställning till hur ni ska gå vidare.
    Tack för att du delar med dig!
    Vi var hos kuratorn idag och då berättade jag om alla de här tankarna. Det känns bättre nu. Jag sa att jag vissa dagar känner att jag vill ha barn. Han sa inget om det just då, men nu vet han om det. Vi får se hur det känns när jag bearbetat den här aborten och mår bättre igen.
  • Anonym (Leila)
    Mytilio skrev 2016-08-03 21:51:06 följande:

Vi var hos kuratorn idag och då berättade jag om alla de här tankarna. Det känns bättre nu. Jag sa att jag vissa dagar känner att jag vill ha barn. Han sa inget om det just då, men nu vet han om det. Vi får se hur det känns när jag bearbetat den här aborten och mår bättre igen.

Vad bra att ni fick prata ut. Lycka till och uppdatera gärna om hur det går!
  • Anonym (bibo)
    Mytilio skrev 2016-08-03 21:51:06 följande:

Det tycker jag att du gör klokt i. Allt är så nytt och det tar säkert tid att må bra kan jag tänka mig. Sen är det ju viktigt för dig att tänka på att du ska vilja ha ett barn för resten av livet. Det är inget man kan ångra sen. Det är underbart med barn, tycker jag, men även tufft många gånger. Så det viktigaste är att du kommer fram till vad DU vill och sen tar reda på vad din sambo vill. Så får du utgå därifrån sen. Sen är det ju snällare att han är ärlig nu så att tiden inte går dig förbi om du blir tvungen att hitta en ny partner med samma dröm som dig. OM den är att få ett barn menar jag. Lycka till och hoppas att du mår bättre snart.
  • Mytilio

Tack för alla kommentarer och kloka tankar :)
    Vi har en bit kvar på den här resan, ska försöka ta en dag i taget. Återkommer nog med uppdatering framåt!
    <3

Svar på tråden Bonusförälder utan egna barn - utanförskapskänsla?