• stolt pappa

Mina barns mor gör det omöjligt för mig att utnyttja mina föräldradagar

Jag och mina två barns mor har separerat, vi har en 2-årig dotter och en 6 månaders son med gemensam vårdnad för bägge. Hon har även en 7-årig son från ett tidigare förhållande och en 12-årig son från ett annat tidigare förhållande.

Vår dotter bor växelvist mellan oss och vår son bor hos henne och vi träffas i stort sett dagligen. Mina barns mor är nu föräldraledig och jag är ganska barnkär av mig och vill väldigt gärna vara föräldraledig med min son.

Vi var överens om att jag skulle påbörja min föräldraledighet om ca 2 månader (eftersom jag måste meddela min chef minst 2 månader innan). Hon går dock inte med på att sonen bor hos mig under föräldraledigheten, inte heller att han övernattar hos mig regelbundet från att han fyllt 2 år, då går hon med på varannan vecka. Hennes förslag är att jag hämtar honom på morgonen och lämnar på kvällen vilket jag kan tycka blir lite jobbigt för både honom och mig men eftersom jag inte vill bråka med henne så tyckte jag att det var ok.

Jag pratade med försäkringskassan och det visar sig att de beviljar inte föräldraledighet om inte barnet bor (övernattar) hos mig. Jag pratade även med min chef om att vara föräldraledig varannan vecka efter att han fyllt 2 år men med tanke på mitt arbete så förstår jag att han inte kunde lova mig det.

Hur gör jag? Betyder det att jag i stort sett aldrig kommer att kunna vara föräldraledig? Någon som varit med om någon liknande situation?

• Svar på tråden Mina barns mor gör det omöjligt för mig att utnyttja mina föräldradagar
  • Mimmla
    stolt pappa skrev 2016-08-04 11:03:03 följande:

Innan jag fick barn var det inte lika lätt att prioritera i livet, men sedan jag fick mina fantastiska barn så har det helt plötsligt blivit mycket lättare! Barnens behov och välmående först så klart... enkelt!!

Min son blir glad och trivs jättebra med mig, han har övernattat ett par gånger och det fungerar hur bra som helst.. jag är ingen barnpsykolog men jag kan absolut förstå att det kan vara jobbigt för ett barn i den åldern att abrupt byta hem. Det går fint för mig att hämta barnet dagtid men någon övernattning lite då och då tycker jag vore bra. Dock så tror jag mer att de "riktlinjer" som finns här kanske är mer en kultur som byggts upp där man säger att ett barn inte ska byta hem.. hur är det i andra delar av världen? I Grekland (jag har släkt där) bor barnen hos mormor, morfar, farmor, farfar, mamma, pappa och det är ingen någonsin som pratat om att det kan vara skadligt för barnet.. och jag kan inte påstå att jag tycker att någon av mina kusiner i vuxen ålder tagit någon skada av detta..

Det vore intressant att veta vad för negativt man tror händer med barnet.. är det till exempel inte lämpligt för en mamma och pappa som bor ihop att flytta till ny bostad när barnet är litet? eller ta en längre semester? eller åka till landstället en längre tid? Är det inte samma sak? att barnet byter miljö en längre tid?

Jag kommer alltid att se till att mina barn har det dom behöver, vare sig de är hos mig eller hos mamma, men man blir ju irriterad när man ger pengar till henne som ska täcka för barnen men hon köper cigg och snabbmat för pengarna istället..

I många länder har man inget alternativ och där hjälps ju ofta hela släkten åt genom livet. Vi har en annan kultur här och det styr vårt samhälle och vårt rättsväsen.

När man åker till sommarstuga och på semester är ofta de huvudsakliga vårdnadshavarna med, men många föräldrar vet att förändringen ändå kan innebära gnällighet och förändrat sömnmönster.
  • stolt pappa
    Mimmla skrev 2016-08-04 11:17:34 följande:
    I många länder har man inget alternativ och där hjälps ju ofta hela släkten åt genom livet. Vi har en annan kultur här och det styr vårt samhälle och vårt rättsväsen.

När man åker till sommarstuga och på semester är ofta de huvudsakliga vårdnadshavarna med, men många föräldrar vet att förändringen ändå kan innebära gnällighet och förändrat sömnmönster.
    Så huvudargumentet är alltså att barnet kan bli gnälligt för en tid? Inte att det får några bestående men senare i livet?
  • Mimmla
    stolt pappa skrev 2016-08-04 11:30:31 följande:

Så huvudargumentet är alltså att barnet kan bli gnälligt för en tid? Inte att det får några bestående men senare i livet?

Absolut inte. Jag pratade om en vistelse i en sommarstuga på ett par veckor.

Att flytta ett barn till ett nytt hem vid 8 månaders ålder och sen tillbaks igen efter några månader går ju stick i stäv med anknytningsteorin och anknytning är något som väger tungt i det svenska sättet att se på barnets utveckling.
  • stolt pappa
    Mimmla skrev 2016-08-04 11:41:26 följande:
    Absolut inte. Jag pratade om en vistelse i en sommarstuga på ett par veckor.

Att flytta ett barn till ett nytt hem vid 8 månaders ålder och sen tillbaks igen efter några månader går ju stick i stäv med anknytningsteorin och anknytning är något som väger tungt i det svenska sättet att se på barnets utveckling.
    Ja du har säkert rätt, jag kan hålla med om att det kanske är lite fel att byta miljö totalt i den åldern. Men vad blir de bestående menen? Hur påverkas barnet negativt i resten av sin barndom och sedan i vuxen ålder av att ha bott hos sin andra förälder under en period?

Vad är de konkreta resultaten av detta? Depression? Risk för alkoholism?
  • tjockobbe

Här är en mamma som är inne i liknande process. Barn på snart 3 år samt 9 månader. Största bor växelvis.

Pappan har här tagit det till advokat på grund av att jag vill ställa mig i kö för förskola så att jag ska kunna jobba. Mina dagar är slut och han vill inte se till så att jag kan fortsätta ta hand om minsta barnet hemma genom att dela sina dagar.
    Pappan har inte träffat eller tagit initiativ till att skapa en tillräcklig kontakt med minsta för att hon ska kunna sova där och han ta ut föräldradagarna han sitter på. Det har varit 2 timmar, 2 dagar per vecka medan jag försökt öka utan resultat. Men så verkar det ju inte vara i ditt fall när du skriver att du träffar barnet ofta - vilket är bra!  

OM du har en tillräcklig kontakt med barnet och kan styrka att du har träffat barnet ofta och skapat en bra kontakt så finns det ingenting som kan hindra att du får ta ut föräldraledigt, utan det är hon som hamnar i trubbel om hon försöker förhindra det. Har barnet inte övernattat hos dig ännu så är det dags att få till stånd att börja med någon natts övernattning ett tag framöver för att sen utöka det allt eftersom. 
    Familjerätten är rätt tanig, i alla fall här på min ort, och en familjejurist kan säga till om så mycket mer även om kostnaden är skyhög.

V 130923 | M 151025 | Läs tinastandar.blogg.se
  • whitestar
    stolt pappa skrev 2016-08-04 11:09:03 följande:

Tack för tipsen!!

Jag hade gärna velat vänta.. men hur gör deras mamma.. socialen kräver att hon söker arbete när hennes föräldradagar är slut för att hon ska få bostadsbidrag och hur ska hon göra om hon har sonen på heltid? Jag har redan räddat henne för 2 veckor sedan med att ge henne de 45 dagarna med lägsta nivå för att hon inte skulle bli av med lägenheten eftersom socialen inte ville betala ut bostadsbidraget då hennes dagar tagit slut!

Tänk oxå på att nuförtidén måste man ta ut dom flesta föräldradagarna innan barnet fyllt 4 år och det är inte 8 årsgräns nu utan 12 som gäller på resterande dagar.nya regler som infördes för nåt tag sen.
  • whitestar

Endast 96 dagar som går att spara efter 4 års ålder för barn födda efter 1 Jan. 2014.men dom går att spara till 12 års ålder

• Mimmla
    stolt pappa skrev 2016-08-04 12:01:37 följande:

Ja du har säkert rätt, jag kan hålla med om att det kanske är lite fel att byta miljö totalt i den åldern. Men vad blir de bestående menen? Hur påverkas barnet negativt i resten av sin barndom och sedan i vuxen ålder av att ha bott hos sin andra förälder under en period?

Vad är de konkreta resultaten av detta? Depression? Risk för alkoholism?

Får man problem under anknytningsfasen, så kan det ju handla om att man får det svårt med nära relationer. Att man inte vågar lita på andra och att de verkligen kommer att finnas kvar.

Sen beror ju så mycket på hur man hanterar det och att båda föräldrarna känner av hur barnet klarar av det. I dagsläget beskriver du att du hälsar på hos exet varje dag. Om ni hade vant pojken successivt vid att sova hos dig, för att sedan övergå till att sova helt hos dig och att exet kommer dit och är med pojken på kvällen - så hade det kanske funkat alldeles utmärkt...
  • stolt pappa

Tack allihop för alla tankar och all information! Jag känner att jag vet hur jag ska gå vidare med detta nu, TUSEN TACK!!Glad

• Mimmla
    stolt pappa skrev 2016-08-05 22:27:42 följande:

Tack allihop för alla tankar och all information! Jag känner att jag vet hur jag ska gå vidare med detta nu, TUSEN TACK!!

Så roligt när någon faktiskt känner att de fått hjälp i sin tråd. Lycka till och fortsätt kämpa med dina barns bästa i åtanke så går det säkert bra!
  • Amak

[quote=76858041][quote-nick]stolt pappa skrev 2016-08-05 22:27:42 följande:[/quote-nick]Tack allihop för alla tankar och all information! Jag känner att jag vet hur jag ska gå vidare med detta nu, TUSEN TACK!![/

Oj! Jag hade missat de nya reglerna om att de flesta dagarna måste tas ut innan barnet fyllt 4! Bra att de andra sa det.

• stolt pappa
    Mimmla skrev 2016-08-05 22:36:21 följande:
    Så roligt när någon faktiskt känner att de fått hjälp i sin tråd. Lycka till och fortsätt kämpa med dina barns bästa i åtanke så går det säkert bra!
    Ja jag känner faktiskt att alla ni som svarat hjälpt mig med hur jag ska gå vidare med detta! Allt har varit till nytta så som regler hos försäkringskassan, hur barn tar separationer och att flyttas mellan olika hem samt personliga åsikter och tankar.. så återigen.. ett STORT TACK!
Svar på tråden Mina barns mor gör det omöjligt för mig att utnyttja mina föräldradagar