Är det möjligt att ta tillbaka en passion som svalnat?
Hej,
Det här är ett återkommande tema på FL men verkar vara ständigt aktuellt. Jag vill gärna ha hjälp om den finns?
Vi är tillsammans sen 7,5 år, gifta sen 5 och ett barn sedan 4. I början levde passionen och vi var nyfikna på allt om den andre och njöt av varandra. Vi upptäckte också att vi älskade varandra och än idag passar vi väldigt bra ihop som människor och delar syn på livet. Men passionen försvann efter förälskelsefasen (ca 2 år), och ffa efter barnet kom. Idag lever vi ett liv där jag saknar passion från henne.
Jag anstränger mig mycket och försöker ta initiativ, överraska, uppvakta, prioritera och utforska samt vara nyfiken på vad hon vill ha. Hon säger att hon vill men jag känner inte den viljan från henne. Vi har för länge sen konstaterat att vi har ett problem med den förlorade passionen och många häftigt uppblossade diskussioner och tjafs. I början någon gång varannan månad och på senare tid närmast på dagsbasis. Säkert väldigt avtändande, jag förstår det. Men när jag inte tar upp det så blir det bara jag som visar något intresse eller så händer ingenting.
Jag har förklarat att om vi inte gör något åt detta så tror jag inte vi kommer orka och att jag behöver passion, romantik och sensualism i mitt liv. Hon känner inte att det är så viktigt och flyr ofta från dessa diskussioner som också blir allt jobbigare för oss båda. Jag har föreslagit att hon helt enkelt tappat attraktionen för mig och om det är så så borde vi gå skilda vägar innan vi blir dåliga mot varandra. Men det vill hon inte, utan ber mig att vänta på att hon får reda ut sina känslor och förstå vad som orsakar hennes "låsning".
Men tiden går, och inget händer.
Vad ska vi göra? Jag tror vi båda kanske vill kämpa men jag har börjat tappa hoppet om att vi kommer nå dit där vi båda är lyckliga.