• Anonym (Vill så gärna)

Är det möjligt att ta tillbaka en passion som svalnat?

Hej,

Det här är ett återkommande tema på FL men verkar vara ständigt aktuellt. Jag vill gärna ha hjälp om den finns?

Vi är tillsammans sen 7,5 år, gifta sen 5 och ett barn sedan 4. I början levde passionen och vi var nyfikna på allt om den andre och njöt av varandra. Vi upptäckte också att vi älskade varandra och än idag passar vi väldigt bra ihop som människor och delar syn på livet. Men passionen försvann efter förälskelsefasen (ca 2 år), och ffa efter barnet kom. Idag lever vi ett liv där jag saknar passion från henne.

Jag anstränger mig mycket och försöker ta initiativ, överraska, uppvakta, prioritera och utforska samt vara nyfiken på vad hon vill ha. Hon säger att hon vill men jag känner inte den viljan från henne. Vi har för länge sen konstaterat att vi har ett problem med den förlorade passionen och många häftigt uppblossade diskussioner och tjafs. I början någon gång varannan månad och på senare tid närmast på dagsbasis. Säkert väldigt avtändande, jag förstår det. Men när jag inte tar upp det så blir det bara jag som visar något intresse eller så händer ingenting.

Jag har förklarat att om vi inte gör något åt detta så tror jag inte vi kommer orka och att jag behöver passion, romantik och sensualism i mitt liv. Hon känner inte att det är så viktigt och flyr ofta från dessa diskussioner som också blir allt jobbigare för oss båda. Jag har föreslagit att hon helt enkelt tappat attraktionen för mig och om det är så så borde vi gå skilda vägar innan vi blir dåliga mot varandra. Men det vill hon inte, utan ber mig att vänta på att hon får reda ut sina känslor och förstå vad som orsakar hennes "låsning". 

Men tiden går, och inget händer.

Vad ska vi göra? Jag tror vi båda kanske vill kämpa men jag har börjat tappa hoppet om att vi kommer nå dit där vi båda är lyckliga.

• Svar på tråden Är det möjligt att ta tillbaka en passion som svalnat?
  • CatMan

Jag följer denna tråd.

Hur lång tid har det gått?

• Anonym (Vill så gärna)

Sen hennes passion försvann, kanske 5 år. Sen vi båda konstaterade att det är ett problem har det gått minst 3 år.

• CatMan

Aha...

Tyvärr så har jag inte något bra råd att ge dig eftersom jag har det på samma vis.

Det är därför jag följer din tråd. Förhoppningsvis får du bra råd som jag kan få nytta av i mitt förhållande.

Titta under fliken " minskad lust " om du vill läsa min och andras trådar om detta. Jag hoppas att det löser sig mellan dig och din kvinna.

• Celines Essence

Som jag förstår det utgår era diskussioner om sex utifrån ditt behov. Du ställer henne, mer eller mindre, mot väggen och anklagar henne för att inte känna passion. Hon duger inte åt dig. Hennes kropp är värdelös som inte fungerar som du önskar. Du är så missnöjd med henne... Allt detta har hon minsann fått veta men inte ens då blir hon kåt.

Jag tillspetsar medvetet situationen, men jag vill att du ska försöka se henne, se hennes inre, hur hon känner. Du måste möta henne där. Annars går det inte.

Jag hade inte nöjt mig med en relation utan sex, så jag förstår din frustration, men om vill du försöka lösa situationen finns inga genvägar.

Älskar du henne? , älskar hon dig? . Tror du att hon känner sig älskad? Känner du dig älskad?

Hur ser ni på sex? Måste sex inledas av passion och känslan av att man är sugen på sex?

Hur inleder ni sex?

Var dig själv. Det finns redan så många andra.
  • Anonym (Loppan)

Det är rätt att börja kräva i en relation. Och bli förbannad på för att den andra inte ger en vad man vill ha.

Man glömmer bort att det viktigaste är att ge. Om man ger får man förhoppningsvis någonting tillbaka. Men inte säkert.

Du ger men får ingen respons. Slutsatsen är att du ger fel saker. Förhoppningsvis har du försökt fråga din fru vad det är hon vill ha. Kanske vet hon inte ens det själv.

Mitt råd är att du blir nyfiken på henne (som man är i nyförälskelsefasen) och försöker utröna vad som får henne att ticka, vad som gör henne knäsvag och ger henne fjärilar i magen. Testa lite olika grejer. Var beredd på att misslyckas ibland. Om du inte är helt oempatiskt lagd kommer du nog ganska snart märka vad som går hem.

Ett annat tips är att du blir självständig. Låt henne följa dig istället för tvärtom.

• Anonym (Vill så gärna)
    Anonym (Loppan) skrev 2016-08-02 16:27:04 följande:

Det är rätt att börja kräva i en relation. Och bli förbannad på för att den andra inte ger en vad man vill ha.

Man glömmer bort att det viktigaste är att ge. Om man ger får man förhoppningsvis någonting tillbaka. Men inte säkert.

Du ger men får ingen respons. Slutsatsen är att du ger fel saker. Förhoppningsvis har du försökt fråga din fru vad det är hon vill ha. Kanske vet hon inte ens det själv.

Mitt råd är att du blir nyfiken på henne (som man är i nyförälskelsefasen) och försöker utröna vad som får henne att ticka, vad som gör henne knäsvag och ger henne fjärilar i magen. Testa lite olika grejer. Var beredd på att misslyckas ibland. Om du inte är helt oempatiskt lagd kommer du nog ganska snart märka vad som går hem.

Ett annat tips är att du blir självständig. Låt henne följa dig istället för tvärtom.

Japp, det här stämmer bra. Det tog ett tag för mig att förstå att jag inte kan kräva, men ge.

Att framföra vad jag önskar mig menar jag fortfarande är viktigt. Utan dom här delarna är jag hellre utan förhållandet.

Som jag skriver har jag provat att utforska och vara nyfiken på hennes önskemål. Och vi har provat mycket. Men som du skriver är vi inte där där vare sig hon eller jag vet vad det är hon behöver/vill ha. Ibland antyder hon att jag inte ska fråga så mycket utan mer bara köra på.

Tipset om mer självständighet och att leda mer än följa tror jag är klockrent och något som jag börjat praktisera.

Tack för input!
  • Celines Essence
    Anonym (Vill så gärna) skrev 2016-08-03 09:08:48 följande:

Japp, det här stämmer bra. Det tog ett tag för mig att förstå att jag inte kan kräva, men ge.

Att framföra vad jag önskar mig menar jag fortfarande är viktigt. Utan dom här delarna är jag hellre utan förhållandet.

Som jag skriver har jag provat att utforska och vara nyfiken på hennes önskemål. Och vi har provat mycket. Men som du skriver är vi inte där där vare sig hon eller jag vet vad det är hon behöver/vill ha. Ibland antyder hon att jag inte ska fråga så mycket utan mer bara köra på.

Tipset om mer självständighet och att leda mer än följa tror jag är klockrent och något som jag börjat praktisera.

Tack för input!

Har du frågat hur hon känner inför erat sexliv?

Hur inleder ni sex? När säger hon "nej"?
  • Anonym (Vill så gärna)
    Celines Essence skrev 2016-08-03 14:59:10 följande:
    Har du frågat hur hon känner inför erat sexliv?

Hur inleder ni sex? När säger hon "nej"?
    Jag har frågat så många gånger att hon invänder att hon inte vill "prata sönder" temat och antyda att jag inte ska fråga så mycket utan bara agera.

Vi inleder sex genom att jag tar initiativet på olika sätt. Ibland en snabbis vilket hon verkar föredra, och ibland med smekningar, en sexig film, jag berättar om en fantasi, en erotisk oljemassage (jag masserar alltid), och ibland upp till en dag i förväg med (mina) antydningar, flirt och beröringar. Vi har provat rader av fler varianter.

Det är inte att vi aldrig har sex, det är bara alltid på mitt initiativ och hon är passiv och oengagerad. Och jag tycker det skulle räcka långt med passion, även utan sex.

Jag skulle älska om hon kunde formulera sitt behov och ta för sig av det, eller be mig tillhandahålla det.
  • Anonym (Loppan)
    Anonym (Vill så gärna) skrev 2016-08-03 15:51:25 följande:

Jag har frågat så många gånger att hon invänder att hon inte vill "prata sönder" temat och antyda att jag inte ska fråga så mycket utan bara agera.

Vi inleder sex genom att jag tar initiativet på olika sätt. Ibland en snabbis vilket hon verkar föredra, och ibland med smekningar, en sexig film, jag berättar om en fantasi, en erotisk oljemassage (jag masserar alltid), och ibland upp till en dag i förväg med (mina) antydningar, flirt och beröringar. Vi har provat rader av fler varianter.

Det är inte att vi aldrig har sex, det är bara alltid på mitt initiativ och hon är passiv och oengagerad. Och jag tycker det skulle räcka långt med passion, även utan sex.

Jag skulle älska om hon kunde formulera sitt behov och ta för sig av det, eller be mig tillhandahålla det.

Du har lite ledtrådar att gå på. Din fru vill inte prata utan hon vill att du agerar. Och så gillar hon snabbisar. Skit i allt det andra som hon ändå inte verkar gilla.

Sluta bry dig och sätt bara på henne och kolla vad som händer.
  • Celines Essence
    Anonym (Vill så gärna) skrev 2016-08-03 15:51:25 följande:

Enligt erfarenhet från andra par, och egen erfarenhet, är att missnöje med sexlivet ofta tas upp genom att man klagar. Jag tror det är det vanligaste och det ger sällan något bra resultat. Något som också känna vanligt är att man vill veta vad man ska göra, inte sällan lite anklagade det med. (Dock en mycket bättre fråga) Något mer ovanligt är att man frågar om känslorna. Typ "hur känner du inför vårat sexliv" . "Hur känner du när du vet/märker att jag vill ha sex" ... Då kan man komma åt känslor som att det finns stress och prestationsångest, eller känsla av att inte duga, eller till och med rädsla att bli lämnad.

Nu har ju din fru uttryckt att hon helst vill att du bara ska köra, på. Kanske är hon lite undergivet lagd. Har du frågat mer om det? Dvs på vilket sätt du bara ska agera. Jag har vänner med mycket rikt sexliv där mannen alltid tar initiativ... I deras fall handlar det inget om utebliven passion utan om läggning.Det kanske skulle funka bättre för din fru. Skulle det funka för dig?

Du skriver att du tar olika initiativ. Brukar hon vilja då alltså? När säger hon nej? I vilka sammanhang?

Vill hon ha annan närhet?
  • Rebecka S

Vad tråkigt att ni har hamnat där i förhållandet. Hur är det annars runt omkring er? Har hon det stressigt på jobbet? Är det mycket med barnen och familjen? Får ni tid att bara ta det lugnt ibland?

• Anonym (Vill så gärna)
    Celines Essence skrev 2016-08-03 16:22:25 följande:
    Enligt erfarenhet från andra par, och egen erfarenhet, är att missnöje med sexlivet ofta tas upp genom att man klagar. Jag tror det är det vanligaste och det ger sällan något bra resultat. Något som också känna vanligt är att man vill veta vad man ska göra, inte sällan lite anklagade det med. (Dock en mycket bättre fråga) Något mer ovanligt är att man frågar om känslorna. Typ "hur känner du inför vårat sexliv" . "Hur känner du när du vet/märker att jag vill ha sex" ... Då kan man komma åt känslor som att det finns stress och prestationsångest, eller känsla av att inte duga, eller till och med rädsla att bli lämnad.

Nu har ju din fru uttryckt att hon helst vill att du bara ska köra, på. Kanske är hon lite undergivet lagd. Har du frågat mer om det? Dvs på vilket sätt du bara ska agera. Jag har vänner med mycket rikt sexliv där mannen alltid tar initiativ... I deras fall handlar det inget om utebliven passion utan om läggning.Det kanske skulle funka bättre för din fru. Skulle det funka för dig?

Du skriver att du tar olika initiativ. Brukar hon vilja då alltså? När säger hon nej? I vilka sammanhang?

Vill hon ha annan närhet?
    Jag upplever att hon tycker det är svårt att diskutera dom här frågorna med mig. Jag är oerhört nyfiken på svaren.

Och ja, hon är nog lite undergiven och gillar viss dominans från mig (jag tar kommandot, binder henne, smisk osv).

Det skulle funka för mig att ta initiativet i stort sett jämt (även om jag skulle föredra att hon gjorde det oftare), om hon bara visade passion och entusiasm. Jag skulle vilja få mer respons än att hon bara "ställer upp", ligger där stilla och gnyr lite precis innan det går.

Hon säger sällan nej men det är som sagt ett problem med den uteblivna passionen och inlevelsen. Den fanns i början av vår relation, så det är inte enbart en fråga om läggning.

Och ja, hon kan söka annan närhet som att jag håller henne, hennes hand, ligger sked osv. Det vill jag också. Men det är inte så passionerat.
  • Anonym (Vill så gärna)
    Rebecka S skrev 2016-08-03 16:30:03 följande:

Vad tråkigt att ni har hamnat där i förhållandet. Hur är det annars runt omkring er? Har hon det stressigt på jobbet? Är det mycket med barnen och familjen? Får ni tid att bara ta det lugnt ibland?

Vi har en 4-åring och båda jobbar heltid, så ja såklart det är mycket vardagsstress. Men naturligtvis går det att också prioritera passion och senusalism emellanåt, åtminstone då och då. Men då måste hon prioritera det. Och det är precis det hon inte gör.
  • Anonym (Vill så gärna)
    Anonym (Loppan) skrev 2016-08-03 16:17:51 följande:
    Du har lite ledtrådar att gå på. Din fru vill inte prata utan hon vill att du agerar. Och så gillar hon snabbisar. Skit i allt det andra som hon ändå inte verkar gilla.

Sluta bry dig och sätt bara på henne och kolla vad som händer.
    Absolut, det funkar nog. Men jag vill gärna nå lite längre än passiva snabbisar, åtminstone ibland. Fyller inte riktigt mitt önskemål om passion och sensualism i längden.
  • Anonym (Loppan)
    Anonym (Vill så gärna) skrev 2016-08-03 20:36:24 följande:

Absolut, det funkar nog. Men jag vill gärna nå lite längre än passiva snabbisar, åtminstone ibland. Fyller inte riktigt mitt önskemål om passion och sensualism i längden.

Men börja med det om det är det hon gillar. Kanske väcks det något hos henne eller er båda som ni sedan kan bygga vidare på.
  • Celines Essence
    Anonym (Vill så gärna) skrev 2016-08-03 20:28:59 följande:

Jag upplever att hon tycker det är svårt att diskutera dom här frågorna med mig. Jag är oerhört nyfiken på svaren.

Och ja, hon är nog lite undergiven och gillar viss dominans från mig (jag tar kommandot, binder henne, smisk osv).

Det skulle funka för mig att ta initiativet i stort sett jämt (även om jag skulle föredra att hon gjorde det oftare), om hon bara visade passion och entusiasm. Jag skulle vilja få mer respons än att hon bara "ställer upp", ligger där stilla och gnyr lite precis innan det går.

Hon säger sällan nej men det är som sagt ett problem med den uteblivna passionen och inlevelsen. Den fanns i början av vår relation, så det är inte enbart en fråga om läggning.

Och ja, hon kan söka annan närhet som att jag håller henne, hennes hand, ligger sked osv. Det vill jag också. Men det är inte så passionerat.

Att få så lite respons som att hon i princip bara ligger stilla låter inte kul och själva utlevelsen under sex tror jag är svår att påverka via samtal. Det får nog bara negativ effekt. Det enda du kan göra är troligen att teasa henne. Alltså smeka och reta henne så hon blir riktigt kåt. Det kan ju vara så att hon inte har så mycket känslor för dig längre, men eftersom du redan upplevde att det började bli så här efter två år låter det väl inte riktigt så.

Om jag går till mig själv så var sexet enklare under småbarnsåren, men jag värdesatte det mycket. Nu tog jag iofs initiativ, men der blev nog mest snabbisar och vi båda var så tacksamma för de enkla stunderna.

Att din fru bara ligger still låter tråkigt. Lite väl tråkigt. Däremot tror jag inte du kan förvänta dig samma passion som i början. Jag förväntar mig att sex får en lite annan karaktär längre in i en relation... Men för mig blir det som bäst då. Sexet under nyförälskelsen är, för mig, inte så märkvärdigt.
Svar på tråden Är det möjligt att ta tillbaka en passion som svalnat?