• MariaLinnea

Hjälp mig motivera namnval till dottern!

Vi väljer mellan namnen Anna och Ingrid som tilltalsnamn. Vilket skall vi välja? inget av namnen är mitt förstaval utan snarare en kompromiss mellan mig och pappan och de enda namn vi kan enas om. 

1. Anna är klassiskt och tidlöst och funkar i alla länder. När jag tänker på namnet är det vackert sött och mjukt.Inte så vanligt på nyfödda. Jag är född på 70-talet och många av mina klasskompisar hette Anna och jag tycker därför inte det är så speciellt utan känns som ett extremt vanligt och lite tråkigt namn just pga det. 

2. Vackert och starkt.Nordiskt och kungligt namn. Älskar namnet men jag har provat att kalla dottern för Ingrid och det känns inte naturligt utan jag upplever det litehårt. Men man kanske vänjer sig och barnet växer i namnet? 

Vilket hade ni valt och varför? Det ena kommer vi att ha som tilltalsnamn och det andra som "andranamn". 

• Svar på tråden Hjälp mig motivera namnval till dottern!
  • UselFantasi
    MariaLinnea skrev 2016-08-08 08:23:23 följande:

Oj vilken skillnad det måste vara regionalt. jag bor i Göteborgstrakten och där finns det inte så många Annor. Ingrid börjar komma smått men inte mer än så. Tror dock att Stockholm är tidig gällande mednamntrender och att ingrid är på gång i Göteborg iallafall. 

Hade ingen aning om detta Första kommentaren mina kompisar fick från sina föräldrar när de valde att döpa sin dotter till Anna var "Ni kör på säkra kort förstår vi?" Här är Anna till dottern ungefär som att välja Axel till sonen - fint men vanligt, sticker liksom inte någon i ögonen. Kul att höra att man ser så olika på namnval i Sverige även baserat på sin egen ålder! Vanligaste namnen här i min generation 70-talister bland vuxna är: Jenny, Anna, Linda, Daniel, Henrik och Fredrik. Kanske namn som är på väg tillbaka då i yngre generationerna...?
  • Bertram

Kanske Agnes? Blir som en blandning av namnen men låter finare och inte så hårt :)

• MariaLinnea
    UselFantasi skrev 2016-08-08 10:19:56 följande:
    Hade ingen aning om detta Första kommentaren mina kompisar fick från sina föräldrar när de valde att döpa sin dotter till Anna var "Ni kör på säkra kort förstår vi?" Här är Anna till dottern ungefär som att välja Axel till sonen - fint men vanligt, sticker liksom inte någon i ögonen. Kul att höra att man ser så olika på namnval i Sverige även baserat på sin egen ålder! Vanligaste namnen här i min generation 70-talister bland vuxna är: Jenny, Anna, Linda, Daniel, Henrik och Fredrik. Kanske namn som är på väg tillbaka då i yngre generationerna...?
    Hur är det med Astrid i småland? är det ett vanligt namn bland små barn?
    Anna är väldigt fint, men jag skulle nog vilja säg att Alice är mer som Anna hos er på små barn. 
  • MariaLinnea
    Bertram skrev 2016-08-08 10:25:25 följande:

Kanske Agnes? Blir som en blandning av namnen men låter finare och inte så hårt :)

Ja Agnes är också väldigt fint. Det finns många fina namn på A.
  • nevermind
    MariaLinnea skrev 2016-08-08 08:30:00 följande:

Vi har börjat fundera på Astrid istället efter att ha gått igenom almanackan igår.. Känns som en kompromiss mellan Anna och Ingrid, även om Astrid är lite hårt är det ett väldigt vackert namn tycker jag som har vuxit mer och mer. Isåfall skulle hon kunna heta Astrid och Anna som andranamn. Vi ska smaka på namnet lite.    . 

Alva då? Fast det är nog också ganska vanligt nu.

Anna-Ingrid är ju fruktansvärt...

Hårda namn kanske känns "fel" på en bebis, men hårda namn funkar väldigt bra på vuxna kvinnor. Vi har en Thelma i familjen, har aldrig känts fel. Bara coolt. Hennes tonåriga storasyster heter Nellie, supermesigt känner vi idag.
  • UselFantasi
    MariaLinnea skrev 2016-08-08 11:12:29 följande:

Hur är det med Astrid i småland? är det ett vanligt namn bland små barn?

Anna är väldigt fint, men jag skulle nog vilja säg att Alice är mer som Anna hos er på små barn. 

Astrid är vanligt, liksom Saga och Freja. Alice är ovanligt.
  • fluu

Jag( också småland, men kanske inte från samma ställe som uselfantasi) upplever att Anna är väldigt ovanligt bland barn. småvanligt i min åldet( född 93) och vanligt bland äldre än mig. Upplever att Ingrid blivit vanligare de sista åren.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • linnéa001

Anna! Jättefint namn. Jag personligen avskyr Ingrid, trots att jag själv heter det i andranamn. Det som många tycker är positivt ser jag som negativt, att det är hårt t.ex. Samma med Astrid. En sak som är negativt med Ingrid är att det är svårt att uttala på andra språk, men det har kanske inte så stor betydelse. Känner ingen Ingrid men på dotterns förskola finns en Astrid. Vi bor i centrala Stockholm och det är vanligt att man hör lite äldre namn. Edith verkar poppis t.ex. Jag gillar namn från min generation, är född i början av 80-talet.

• Saftmedbulle

Anna!
    Min dotter är fyra och heter Anna. Valde det, för att precis som du påpekar, det låter mjukt och funkar i hela världen. För mig är ett namns betydelse också viktigt och Anna betyder "nåd", vilket jag tycker är ett fint ord. 
    Där vi bor finns det några enstaka småtjejer som heter Anna, men det såg jag inte som ett problem. Elsa, t ex, är ju betydligt vanligare... Astrid...hmm, ledsen, men jag tycker också att det låter hårt.

Svar på tråden Hjälp mig motivera namnval till dottern!