• ssa123

Hur gör ni vid denna situation?

Våran tioårige son fick en ny mobil för typ tre fyra veckor sedan.

Sonen är inte jätteslarvig med sina saker men ibland är han lite 'i de blå' och tänker inte hela vägen.

Idag skulle han bära sin mobil samt en bok från bilen. Lägger mobilen på boken och när han böjer sig efter husnyckeln skjutsar mobilen i backen, landar på en sten och spricker. Obrukbar.

Sonen blir både jätteledsen och arg såklart.

Nu är jag och sambon lite oeniga hur vi ska lösa detta.

Sambon tycker han får vara utan mobil. Punkt!

Jag kan tycka att han ska få en ny. Det var ändå en olycka.

Dessutom spenderade sonen sista sparpengen på en airboard förra veckan så han har inte ett öre själv att lägga på ny.

Hur hade ni gjort detta?

Jag tycker det ska bli kännbart, men inte att han ska behöva vara utan tills han spart ihop till ny, då det skulle ta typ ett år.

• Svar på tråden Hur gör ni vid denna situation?
  • Gizmo

Eftersom det var en olycka och pojken redan är jätteledsen bör han inte straffas. Köp en enkel mobil till honom och sen får han spara/önska sig en ny dyrare mobil, så att grabben lär sig att vara försiktig med sina grejor.

• Holma
    Gizmo skrev 2016-08-07 08:23:49 följande:

Eftersom det var en olycka och pojken redan är jätteledsen bör han inte straffas. Köp en enkel mobil till honom och sen får han spara/önska sig en ny dyrare mobil, så att grabben lär sig att vara försiktig med sina grejor.

Kan inte olyckor hända fast man är försiktig
  • karet

Jo såklart olyckor händer, och menar inte att det ska straffas men olycka eller ej så kostar det pengar och det kan vara en bra lärdom det med.

Om jag har sönder något av olyckshändelse så betyder inte det att jag springer och köper en ny direkt, speciellt inte om det rör sig om dyra ting.

• Holma
    karet skrev 2016-08-07 21:28:49 följande:

Jo såklart olyckor händer, och menar inte att det ska straffas men olycka eller ej så kostar det pengar och det kan vara en bra lärdom det med.

Om jag har sönder något av olyckshändelse så betyder inte det att jag springer och köper en ny direkt, speciellt inte om det rör sig om dyra ting.

Du tror inte barn förstår det ?
  • Gladskit

Jag har också en tioåring och jag resonerar som så att för mig finns ett behov av att han har en telefon. För att han ska kunna kommunicera med oss om han går hem från skolan, för att kunna ha kontakt med kompisar nu när man inte har hemtelefon längre osv.
    Alltså om jag köper en telefon till honom så får jag anse att han kan hantera den och det hade lika gärna kunnat vara jag som tappat min. Så har jag satt en sån dyr telefon i handen på honom får jag stå mitt kast tänker jag, och antingen försäkra telefonen (så att man får en ny på posten inom några dagar) eller se till att jag har råd att ersätta den om den går sönder.
    Hade han varit rent oaktsam och tappat den trots att vi påmint om att han måste vara försiktig så hade jag kunnat tänka mig att han fått bidra med en symbolisk summa själv, typ 500kr. Det är ändå inte småpengar och jag tror inte att barn i allmänhet förstår värdet på telefonerna. Men jag hade inte låtit honom spara ett år, det hade inte känts schysst. Hade min egen telefon pajat hade jag ju förmodligen skaffat en ny ganska omgående......

• karet

Inte alla barn nej. Har hört fler en än gång att "men det är bara att köpa ny" så fort något går sönder.

• karet

Det blir ju inte billigare med en ny bara för att det var en olycka.

• nevermind
    karet skrev 2016-08-08 10:39:01 följande:

Det blir ju inte billigare med en ny bara för att det var en olycka.

• Gnuggarn

Gör som din sambo säger, konsekvenser av sitt handlande. Annars lär man sig aldrig. Olycka eller inte,sluta dalta.

• Fru Ve

Jag skulle inte ha gett en ny direkt. Har ni inte någon gammal han kan få tillfälligt att ringa/SMS:a med? Annars köp en jättebillig. Sen kanske det går att göra en kompromiss t.ex. att han hjälper till hemma mer för att "tjäna ihop" lite till en ny. Eller önska sig en ny till jul är väl också en idé? Jag tycker också det ska vara en konsekvens trots att det var en olycka. Sen är väl ett hett tips att ni nästa gång köper ett stötsäkert fodral eller så?

• elyse

Köp en tålig mobil, typ Xperia Active och ett ännu tåligare fodral, gärna med "flip", dvs ett fodral han måste öppna.

• Holma
    karet skrev 2016-08-08 10:38:20 följande:

Inte alla barn nej. Har hört fler en än gång att "men det är bara att köpa ny" så fort något går sönder.

Om dom har sönder med flit ja men olycka är en helt annan sak
Svar på tråden Hur gör ni vid denna situation?