• alesig

Oönskad mens. Gravid ändå?

Hej!

Tyvärr fick jag min mens som icket är välkommen då vi så gärna vill ha en bebis. Men... jag har haft "mensvärk" även kallad molvärk tror jag? I ca 2 veckors tid nu som kommit och gått och gjort mer eller mindre ont. Det högra bröstet ömmar om man trycker på det och har gjort det i ca 1 och 1/2 vecka. Vet ej ifall detta kan vara symtom på graviditet ändå även fast mensen kommit. Vissa får ju mens iallafall. Jag tycker bara det är så konstigt att jag fick mensvärk alt molvärk till och från i två veckor före BIM då det aldrig hänt förut att värken kommit så tidigt. Eller så kanske det är inbillningssymtom? Iallafall... kan man göra ett graviditetstest då man slutat blöda och då få ett korrekt svar om man är gravid eller ej eller måste man vänta några dagar? Samt kan man ha en normal mens och ändå vara gravid? Alltså jag bruka blöda 4 dagar och ifall min mens är som alla andra gånger kan jag öndå vara gravid?

• Svar på tråden Oönskad mens. Gravid ändå?
  • Erla

Självklart kan du vara gravid trots mens, men det är inte sannolikt att du är det. Ett gravtest skulle visa korrekt även om du blöder. Att du blöder påverkar inte hcg-nivåerna så du kan ta ett test även under mensen.

• alesig
    Erla skrev 2016-08-07 19:53:19 följande:

Självklart kan du vara gravid trots mens, men det är inte sannolikt att du är det. Ett gravtest skulle visa korrekt även om du blöder. Att du blöder påverkar inte hcg-nivåerna så du kan ta ett test även under mensen.

Tack snälla för svar :)
  • alesig
    Erla skrev 2016-08-07 19:53:19 följande:

Men kan man ha en helt normal mens och ändå vara gravid? Läste att många kanske bara blöder 1-2 dagar och det är inte en normal mens dom brukar ha så på så sätt upptäcker dom att dom är gravid. Men som sagt om man har en helt normal mens då? :)
  • Carambolan

Det kan hända men det är väldigt sällsynt.

• Erla
    alesig skrev 2016-08-07 20:56:09 följande:

Men kan man ha en helt normal mens och ändå vara gravid? Läste att många kanske bara blöder 1-2 dagar och det är inte en normal mens dom brukar ha så på så sätt upptäcker dom att dom är gravid. Men som sagt om man har en helt normal mens då? :)

Det kan man, men det är ganska osannolikt. Som ovan nämnt är det sällsynt, men visst finns det de som haft blödningar runt tiden för mens. Söker du på Google lär det komma upp en och annan historia om kvinnor som inte visste att de va gravida just för att de hade mens som vanligt. Som sagt otroligt ovanligt och därför räknar jag det som högst osannolikt att jag skulle ha mens och ändå vara gravid :)
Svar på tråden Oönskad mens. Gravid ändå?