• Freja

okej att veta koden till 10-åringens mobil?

Min 10- åriga dotter har dgen mobil.

Jag tycker att det är sunt att jag vet hennes kod så jag kan hålla lite koll på vad som händer.

Hon har t.ex fått snapchat installerat av sina äldre syskon vilket jag inte tyckte var så bra men nu är det ju som det är.

Hur gör ni andra?

Har ni koll på era barns telefoner och vid vilken ålder börjar det bli okej att inte ha den kollen längre?

• Svar på tråden okej att veta koden till 10-åringens mobil?
  • Aniiee

Jag anser att det är din (förbannade) skyldighet att kunna ditt barns koder, inte bara till mobilen i sig, utan alla lösenord på alla sidor på internet som ungen hänger på. Faktiskt långt efter ungen är 10. Vid 15-16 kanske man kan släppa ut en unge på nätet helt självständigt, men absolut inte en 10-åring.

Ta bort snapchat om du inte tycker att ungen ska ha det, eller kräv att ungen visar att hon kan hanter det och säger till om det händer oigentligeheter. Frihet innehas endast under ansvar.

Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Fairydust

Min dotter är 10 år. Jag har hennes kod och kollar mobilen regelbundet, vilket hon också vet.

Hon har instagram och där håller jag koll på vad hon lägger ut. Vissa saker får hon ta bort om jag inte tycker de är lämpliga. Oftast visar hon först vad hon tänkt lägga ut.

Går även igenom hennes sms för att hålla koll på vad som skrivs och hon får inte smsa hej vilt när och hur som helst.

Samma regler gäller hos hennes pappa. Som det känns nu kommer vi fortsätta göra så här ett bra tag till.

• Hedebris

Efter att ha fått reda på vad som pågick på dottern och hennes kompisars mobiler har numera bara vi koden till hennes telefon. Så hon kan just nu bara svara på samtal

• Gladskit

Vi har koden till sonens telefon (han är också 10 år) och vi har kopplat hans apple-ID till hans pappas så att om sonen vill ladda ner appar måste pappan godkänna.

Vi har också findmyiPhone installerat. Gentemot sonen av den anledningen att vi vill kunna hitta telefonen om den blir stulen vilket han inte ifrågasatt. Men för oss är det en säkerhet att kunna se var han befinner sig OM det skulle behövas. Har aldrig varit aktuellt hittills men man vet ju aldrig.

Instagram, Facebook, Snap och sånt får han inte ha ännu utan han använder sin telefon främst som säkerhet så att vi kan nå varandra om han går hem från skolan själv, ha kontakt via sms med kompisrana och att spela enklare spel typ Hayday

Svar på tråden okej att veta koden till 10-åringens mobil?