• Randig

Har förskolan rätt att neka 15 timmar till min 3 åring?

Imorgon startar förskolan igen efter industrisemestern. Min 3 åring har dock inte vart på förskolan på snart 2,5 månader då vi haft han hemma mycket när syskonet föddes och sedan har sonen också vart sjuk så då kunde han inte heller gå.

Men dagen innan förskolan stängde innan semestern så var vi där i 2 timmar för att hälsa på kompisarna innan allt stänger. Då kom förskolechefen och sa att hon inte vill att våran son börjar för ens veckan efter att förskolan börjar, eftersom första veckan ska vara inskolning för nya barn på avdelningen och barn vars föräldrar jobbar.

Men asså, har förskolan rätt att neka min son sina 15 timmar? Vad jag läst har de rätt att välja vilka dagar han går när jag är föräldraledig, men läser inget om att de får ta bort timmarna. Vad gäller?

Kan tillägga att båda jag och sonen verkligen behöver de 15 timmarna nu, sonen för att få leka med andra barn (vi har inga han kan leka med där vi bor) och jag för att sonen är "väldigt mycket barn" och jag behöver ha en andningspaus och kunna lägga fokus på bebis som fått stå åt sidan under tiden sonen vart hemma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-08-09 13:55
    Vill förtydliga om folk läser att vi kommer ha hemma sonen denna veckan iaf, eftersom jag inte vill stöta mig med personalen, även om jag har rätt att ha han denna veckan så är det inte värt ev framtida konsekvenser.

När förskolechefen sa detta till mig innan semestern så tog jag det lite negativt för att jag upplevde att undertonen var att "ditt barn är jobbigt, vi vill ha lugn och ro när nya ska skolas in" även om hon inte sa så rätt ut. Kanske därför jag ville ha mitt ess i armen och känna att "jag har rätt" att han han på förskolan om JAG vill.

Men ja, som sagt. Vi kommer ha han hemma, det är ju "bara" en veckan till. Jag kommer dessutom vara med första dagen på förskolan nästa vecka så sonen inte bara känner sig "ivägskickad" efter 2,5 månads hemmavistelse.

• Svar på tråden Har förskolan rätt att neka 15 timmar till min 3 åring?
  • Ess
    Pernilla35 skrev 2016-08-10 12:30:26 följande:
    Skollagen anger totala antalet timmar per år(525 timmar per år)

Inte att dessa måste fördelas även under skolloven.

Men hursomhelst så gör TS helt klokt i på (förskolechefens uppmaning) att hålla sonen hemma tills terminen börjar igen.
    Väljer du den allmänna avgiftsfria förskolan, så gäller terminstiderna.
    Väljer du sk helårs, så betalar du avgift och har rätt att ha dina barn 15 timmar/vecka året runt, utom när du tar ut semester.
  • Ess
    Pernilla35 skrev 2016-08-10 12:30:26 följande:
    Skollagen anger totala antalet timmar per år(525 timmar per år)

Inte att dessa måste fördelas även under skolloven.

Men hursomhelst så gör TS helt klokt i på (förskolechefens uppmaning) att hålla sonen hemma tills terminen börjar igen.
    Väljer du den allmänna avgiftsfria förskolan, så gäller terminstiderna.
    Väljer du sk helårs, så betalar du avgift och har rätt att ha dina barn 15 timmar/vecka året runt, utom när du tar ut semester.
  • Ess
    Pernilla35 skrev 2016-08-10 12:54:27 följande:
    Avgiftsfri allmän förskola är den typ av förskola som bland annat förskolor i Borås erbjuder barn till föräldralediga.

Den innefattar 15 timmar per vecka under skolterminen (alltså inte under jullovet, sommarlovet osv)

Trots att du även i tråden går under nicket Anonym (skollagen) har du tyvärr inte någon direkt koll på skollagen.
    Får man barn tätt så hinner inte första fylla tre, och då är barnet inte berättigat avgiftsfri allmän förskola. Då faller hela deras påhittade regel.........
  • AnnaMoberg

Lämnade nu? Den ni påstår är jag har ju inte skrivit sedan inatt.

Åh vad ni är fåniga.

Holma skrev 2016-08-10 13:18:46 följande:

Den anonyma AnnaMoberg lämnade nu mör vi kom på att det är samma person , konstigt

• Holma
    AnnaMoberg skrev 2016-08-10 13:22:02 följande:

Lämnade nu? Den ni påstår är jag har ju inte skrivit sedan inatt.

Åh vad ni är fåniga.

Jo det har den men det är massa anmälda inlägg nu som är bortplockade
  • Pernilla35
    Ess skrev 2016-08-10 13:18:42 följande:

Får man barn tätt så hinner inte första fylla tre, och då är barnet inte berättigat avgiftsfri allmän förskola. Då faller hela deras påhittade regel.........

Att få barn med cirka 3 års mellanrum är inte för tätt utifrån hur du beskriver det.

En bekant till mig har fött två barn med cirka ett par års mellanrum.

När hon var föräldraledig med den yngsta fick hon ej ha den äldsta på förskola mer än 15 timmar per vecka (ej under loven)

Då fick t.ex barnens farmor ställa upp som barnvakt.
  • AnnaMoberg

Och inboxen vore full av meddelanden från redaktionen om jag fått en massa inlägg borttagna. Men kika hur det ser ut, ett enda från idag (mitt inlägg var svar på nån som skrev att eftersom det inte står i lagen att det gäller även på sommaren så gäller det inte)

www.ladda-upp.se/bilder/szlrvhapjhryxk/

• AnnaMoberg
    AnnaMoberrg skrev 2016-08-10 14:04:42 följande:

Är det du Holma som sitter och anmäler mina inlägg?

AnnaMoberg /

Nice try.
  • AnnaMoberg

Tråkigt TS att barnrumpor tar över tråden. Men du har ju fått rätt svar. Och en jäkla massa felaktiga men jag litar på att du kan se vad som är vad.

• Anonym (F ch)
    Pernilla35 skrev 2016-08-10 13:32:38 följande:

Att få barn med cirka 3 års mellanrum är inte för tätt utifrån hur du beskriver det.

En bekant till mig har fött två barn med cirka ett par års mellanrum.

När hon var föräldraledig med den yngsta fick hon ej ha den äldsta på förskola mer än 15 timmar per vecka (ej under loven)

Då fick t.ex barnens farmor ställa upp som barnvakt.

Dem två första månaderna får man väl ha heltid för andra/alltså första ungen?! Men detta är hos min kommunala dagmamma i Malmö. Efter två månader 15 timmar..
  • Randig
    Holma skrev 2016-08-10 12:59:23 följande:
    Tror jag inte , umgicks med barn på andra sätt o mycket aktiviteter , fsk är bara en förvaring o jobbigt för barnen
    Men uch, är din förskola sådan? Alltså förvaring!? Då fattar jag att du inte vill ha ditt barn där.

Våran är jätte bra, pedagogerna är jätte duktiga, utbildade och bryr sig om alla barnen och deras välbefinnande och min son lär sig massor som vi sedan kan bygga vidare på hemma också. Jag trodde alla förskolor var så, men tydligen inte om din erfarenhet är att det bara är förvaring av barn.
  • Anonym (skollagen)

Oj här verkar det ha spårat ur medans jag jobbat minsann. Förvånande? Nä. Jag ser att andra sköter själva frågeställningen från TS, en del t o m med sanningen , men jag måste också påpeka det felaktiga i att föräldrarna själva ansvarar för att ordna annan omsorg när egna förskolan är sommarstängd. Det stämmer inte alls, en förskola med statliga bidrag är skyldig att erbjuda omsorg även under semestertider, antingen på egna förskolan eller någon annan. De får inte bara stänga ett gäng veckor och säga till föräldrrana att de får fixa de veckorna själva. Absolut inte. Helt fel.

Svar på tråden Har förskolan rätt att neka 15 timmar till min 3 åring?