• Anonym (Längtan efter mina barn, slutar aldrig.)

Vinna en vårdnadstvist ensam?!

Hejsan!

Har en fråga..

Om man är ensamstående och ska försöka vinna en vårdnadstvist, hur stora är chanserna att man lyckas få vårdnaden då?

Bakgrund:

Mina älsklingar lever hos sin mormor. Jag träffar dem ju såklart, men dem ser nog min mamma som deras mamma :(

Hade trassligt från början när barnen var små.

Pappan alkoliserad, mormor tagit hand om sedan barnen var små.

Barnen är 6 och

• Svar på tråden Vinna en vårdnadstvist ensam?!
  • Anonym (Längtan efter mina barn, slutar aldrig.)

Japp det har jag. Eftersom vi är skilda. Jag och pappan är fortfarande föräldrar till barnen. Men dem bor hos min mamma och pappa.

Ja, soc vet det.

Men det va inte socialen som placerade barnen där så att säga.

Chianti skrev 2016-08-07 21:27:57 följande:

Har du alltså delad vårdnad med pappan? Har han umgänge och hur fungerar det? Och vet soc att barnen lever med mormor?

• Anonym (My)

Rent krast så om du fortfarande har vårdnaden på papper är de bara att hämta barnen. Morföräldrar har ingen juridisk rätt till barnen. Sen kan ju alltid soc agera om de anser dig olämplig.

Vill dina föräldrar driva en vårdnadstvist mot dig eller är det en tvist mellan dig och pappan?

• Chianti
    Anonym (Längtan efter mina barn, slutar aldrig.) skrev 2016-08-07 21:50:28 följande:

Japp det har jag. Eftersom vi är skilda. Jag och pappan är fortfarande föräldrar till barnen. Men dem bor hos min mamma och pappa.

Ja, soc vet det.

Men det va inte socialen som placerade barnen där så att säga.

För att vinna en vårdnadstvist behöver du argument för att pappan inte ska ha vårdnaden. Har du några såna argument? Vårdnaden handlar ju om beslut som var barnen ska bo vilken skola de ska gå i, om de ska få ansöka om pass mm. Det påverkar ju inte umgänget.
  • LillaNovaK

Jag förstår inte. Vad är syftet med vårdnadstvisten? Vill du inte att pappan ska ha vårdnad eller vill du att barnen ska flytta hem till dig?

Svar på tråden Vinna en vårdnadstvist ensam?!