• Anonym (Landskrona)

Hur är det att bo i Landskrona 2016

Hej!
    Jag undrar hur det är att bo i Landskrona nu 2016?
    Har hört både positivt och negativt, många invandrare men det börjar bli generellt för de flesta små städer runtom i Sverige.
    Ni som bor där, trivs ni? Är det en go stämning i staden?
    Ok förskolor, skolor?
    Ni som flyttat ifrån, varför?

Finns en del gamla trådar, men ingen från 2016

• Svar på tråden Hur är det att bo i Landskrona 2016
  • Anonym (Demokrat)

Det är ett SD-näste, med många trångsynta. Jag hade hållt mig därifrån.

• Anonym (Republikan)

När jag prakticerade där som blivande läkare, var det ett riktigt skitställe. Skottlossningar, överfall, miljoner inbrott osv. Till och med personalen var tveksam att jobba kvar i skithålan.

• Anonym (Sådär)

Jag och min familj bor här. Och ja här är många som röstar på SD och när jag kommit i kontakt med folk via bekanta i stan har det känts som här är många smyg rasistiska och lågutbildade människor. Lite bykänsla. Jag har alltså inga problem med invandrare. Är rasister som skrämmer mig.
    Ganska låg energi bland folk i stan också. Liksom inget liv och ingen glädje som när man kommer till Lund eller Malmö.
    Vi flyttade hit då här är lätt att få boende men kommer flytta när vi får något annat i en annan stad. 

Rent allmänt är här ju tillgång till allt man behöver och staden i sig är trevlig.

• Anonym (Sådär)

Sen händer det inte så mycket som man tror. Det skrivs mycket negativt om Landskrona och det känns mer osäkert än Helsingborg. Fast i Helsingborg är det högre kriminalitet i Landskrona har jag läst men att folk känner sig tryggare där. Så mycket är bilden man får av media. Jag själv har aldrig råkat ut för något och då är jag uppväxt i Landskrona. Inte ens när jag bodde i Koppargården och det var skottlossningar kände jag mig otrygg då det mesta hände på natten och det var inget man såg. Flyttade ändå därifrån då det inte är ultimat att ha barn just där. Men sånt händer ju överallt. 

• Anonym (Landskrona)
    Anonym (Sådär) skrev 2016-08-08 08:57:20 följande:

Sen händer det inte så mycket som man tror. Det skrivs mycket negativt om Landskrona och det känns mer osäkert än Helsingborg. Fast i Helsingborg är det högre kriminalitet i Landskrona har jag läst men att folk känner sig tryggare där. Så mycket är bilden man får av media. Jag själv har aldrig råkat ut för något och då är jag uppväxt i Landskrona. Inte ens när jag bodde i Koppargården och det var skottlossningar kände jag mig otrygg då det mesta hände på natten och det var inget man såg. Flyttade ändå därifrån då det inte är ultimat att ha barn just där. Men sånt händer ju överallt. 

Tack för en nyanserad bild.
    Hur är det att bo i centrum med små barn?
    När man är småbarnsförälder är det skönt att ha tillgång till bvc, öppna förskola osv. Vi bor långt ute på landet och det är helt dött och öde här, men med Landskrona som närmaste största staden. Är där ibland och tycker det verkar ok, nära till havet också och fina lekplatser.
    Annat alternativ är Eslöv, men det verkar ganska trist att bo där faktiskt:)
    Men ryktet om Landskrona finns ju .........

• Anonym (Landskrona)

ps. vi har hittat en helt fantastisk stor paradvåning i centrum som skulle passa oss perfekt. Vi är ju heller aldrig ute på nätter/sena kvällar.
    Har bott "smash on" på Möllevången i Malmö, men det är inget alternativ att flytta tillbaka till Malmö. Lund är jättesvårt att få tag i boende centralt samma gäller Helsingborg.

• Anonym (Landskrona)
    Anonym (Republikan) skrev 2016-08-08 08:52:20 följande:

När jag prakticerade där som blivande läkare, var det ett riktigt skitställe. Skottlossningar, överfall, miljoner inbrott osv. Till och med personalen var tveksam att jobba kvar i skithålan.

vilket år var det?
  • Anonym (Sådär)
    Anonym (Landskrona) skrev 2016-08-08 09:08:03 följande:
    Tack för en nyanserad bild.
    Hur är det att bo i centrum med små barn?
    När man är småbarnsförälder är det skönt att ha tillgång till bvc, öppna förskola osv. Vi bor långt ute på landet och det är helt dött och öde här, men med Landskrona som närmaste största staden. Är där ibland och tycker det verkar ok, nära till havet också och fina lekplatser.
    Annat alternativ är Eslöv, men det verkar ganska trist att bo där faktiskt:)
    Men ryktet om Landskrona finns ju .........
    Jag har tyckt det fungerar bra. Vi bor mitt i stan. Vi har en stor grind med kod för att komma in och sen även kod till dörren upp till trappan så det känns väldigt tryggt. Upplever att de flesta har portkod nu.
    Däremot har jag fått höra en del otäcka historier från innan de satte upp grinden. 

Här är ju nära till flera olika lekplatser, förskolor och affärer så det är ju i alla fall bekvämt att bo här. Känner många som trivs och inte har planer på att flytta. 
  • Anonym (Landskrona)
    Anonym (Sådär) skrev 2016-08-08 09:34:27 följande:
    Jag har tyckt det fungerar bra. Vi bor mitt i stan. Vi har en stor grind med kod för att komma in och sen även kod till dörren upp till trappan så det känns väldigt tryggt. Upplever att de flesta har portkod nu.
    Däremot har jag fått höra en del otäcka historier från innan de satte upp grinden. 

Här är ju nära till flera olika lekplatser, förskolor och affärer så det är ju i alla fall bekvämt att bo här. Känner många som trivs och inte har planer på att flytta. 
    Det huset vi tittat på har också portkod och låsta grindar nattetid.
    Har hört fler som trivs och inte vill lämna Landskrona. Nära till allt, och max körtid 40-50 min till övriga större städer i Skåne.
    Bodde i Skurups kommun innan, där är rasismen väl utbredd och mycket trångsynthet. Jag gillar mångkultur och bott många år i London men även Malmö, så det är inte ett problem för mig.
    Men självklart vill man inte bo med sina barn i ett getto heller, men upplever inte Centrala Landskrona som ett getto:)
Svar på tråden Hur är det att bo i Landskrona 2016