• Ensammamma2016

    Hur ska jag få min man att förstå att mammaledighet är en dygnet runt sysselsättning?

    Jag känner mig så oerhört ledsen och arg. Jag och min man har en snart 7 månader gammal pojke. Vi har alltid varit överens om att jag ska vara föräldraledig fullt ut. Men, problemet är att min man inte förstår vad det innebär att vara hemma. Allt för ofta får jag höra honom kalla mammaledigheten för en semester...

    Jag har ända från dag ett tagit samtliga nätter, varje vaken stund, vardag som helg. Vi har en oerhörd glad och snäll liten pojke men han vaknar oftast en gång i timmen och behöver hjälp att somna om. Min man märker inte detta utan sover gott bredvid medan jag sliter mig genom nätterna. Vi har bråkat om detta många gånger men han vaknar helt enkelt inte och jag vill inte låta vår son vara ledsen. Vid två tillfällen har jag väkt min man och bett om hjälp men det har bägge gångerna slutat i bråk. Till råga på allt så berättar han alltid för alla hur bra vår son sover på nätterna... Det gör mig galen, som att han inte förstår eller värdesätter vad jag gör.

    Men nu till det stora problemet. Jag sköter alla sysslor hemma i form av tvätt, disk och matlagning medan han jobbar till sena kvällar varje dag, ofta även på helgen. Igårkväll när han kom hem från jobbet var middagen serverad och efter detta så var det dags att natta vår son som i vanlig ordning är min uppgift. När vår son somnat så går jag in till köket och det första jag får höra är klagomål från min man om varför jag inte tagit reda på disken innan han kom hem. Jag blir så ledsen... Jag hade precis lagat maten när han kom samtidigt som jag underhållit vår son som helst vill vara i famnen 24/7. Att tillägga är att jag efter middag dagen innan denna stod uppe mitt i natten och tömde ur och fyllde på en ny diskmaskin för att det skulle vara rent och snyggt i köket när han vaknade. Samma natt körde jag även en tvätt och torktumlare. Allt detta medan min man sov gott. Det skulle kännas så mycket bättre om han tackat mig för allt jag gör. Jag blir så ledsen av att han tror att jag slappar och tittar på tv hela dagarna när jag i själva verket inte ens hinner med att duscha. Och nej jag tänker inte låta alla sysslor vara för att han ska förstå, jag vill bara höra om jag är ensam om denna fördelning eller om det finns fler?

  • Svar på tråden Hur ska jag få min man att förstå att mammaledighet är en dygnet runt sysselsättning?
  • Anonym (60-talist)
    Catti41 skrev 2016-08-14 13:14:27 följande:
    Du menar att du hänvisar till kvacksalvare och foliehattar för att bevisa ett foliehatts-uttalande... ??
    Det får du gärna tycka. Du får också utsätta din unge om du vill men kom ihåg det sen bara om ungen skadas pga dig
  • Anonym (Suck)
    Anonym (60-talist) skrev 2016-08-14 12:43:46 följande:

    Du har inte tänkt på mobilstrålningen?


    Ååh herregud.
  • Anonym (60-talist)
    Anonym (Suck) skrev 2016-08-14 17:13:48 följande:
    Ååh herregud.
    Säg det till barnet.
  • Mooomin
    Anonym (60-talist) skrev 2016-08-14 17:57:12 följande:

    Säg det till barnet.


    Men lägg ner nu! Att inte vuxna/gamla som du har mer vett än såhär?
  • Anonym (Suck)
    Anonym (60-talist) skrev 2016-08-14 17:57:12 följande:

    Säg det till barnet.


    Plötsligt är problemet mobilstrålning....
  • Anonym (60-talist)
    Mooomin skrev 2016-08-14 18:21:33 följande:
    Men lägg ner nu! Att inte vuxna/gamla som du har mer vett än såhär?
    Det är ju jag som står för vettet.
  • Mooomin
    Anonym (60-talist) skrev 2016-08-14 21:52:14 följande:

    Det är ju jag som står för vettet.


    Lägg ner nu, du förstör tråden!
  • nevermind
    Ensammamma2016 skrev 2016-08-11 10:38:23 följande:

    Haha alltså, fortsätter i min egen tråd... Min man är bortrest några dagar i jobbet. Vi pratade nyss på telefonen och jag berättade att sonen varit väldigt ledsen inatt och att jag därför knappt sovit överhuvudtaget. Under en timme vaknade han 5 ggr. Min mans kommentar - "Du får sova ikapp det idag istället". Jag förklarar för honom att vår son oftast sover en timme på dagen och inget mer och just den timmen just idag skulle jag behöva till att duscha och tvätta håret då vi ska ha främmande imorgon. Jag minns inte sist jag tvättade håret och då har det gått för länge... Jag förklarar att jag inte kan sova när vår son är vaken. Vi pratar vidare om annat och när vi ska avsluta samtalet så klämmer han ur sig "Gå och lägg dig och sov lite nu". Ibland undrar jag om han glömt att vi har ett barn. Nu tar jag såklart i lite från fotknölarna men jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Om han tror att jag kan gå och lägga mig och sova hursomhelst då har han verkligen ingen uppfattning om vad det är att vara föräldraledig. Suck. Men efter alla era tips och kommentarer har jag kommit fram till att jag ska sluta bry mig om de kommentarer som kommer från honom. Jag vet innerst inne att han egentligen inte menar något illa men ibland blir det bara så fel. Ville bara skriva av mig lite. Kanske är att bry sig men det är mitt sätt att hantera det.


    Är han lite efterbliven?

    Hushållsarbetet delar man 50/50, såvida ingen är sjuk eller annan överenskommelse gäller. As simple as that. Om du har maten på bordet varje dag när han kommer hem får han ta disken. Dammsug varannan gång. Tvätta varannan gång. Hur svårt ska det vara?
  • Anonym (60-talist)
    Mooomin skrev 2016-08-14 21:55:51 följande:
    Lägg ner nu, du förstör tråden!
    Nej då, det lyckas ni bra med utan min inblandning.
    Jag blir bara så förvånad över att ni inte tänker på vad ni utsätter de små för.
  • Holma
    Mooomin skrev 2016-08-13 12:07:10 följande:
    För att jag inte kunde gå någonstans. Foglossningen släppte inte förrän nyligen, efter 8-9 månader.
    Det förstår jag om du inte rörde på dig då foglossning släpper fortare om man rör på sig
  • Mooomin
    Holma skrev 2016-08-15 07:48:12 följande:

    Det förstår jag om du inte rörde på dig då foglossning släpper fortare om man rör på sig


    Fast, jag kunde ju inte röra på mig.
  • Mooomin
    Anonym (60-talist) skrev 2016-08-15 05:19:27 följande:

    Nej då, det lyckas ni bra med utan min inblandning.

    Jag blir bara så förvånad över att ni inte tänker på vad ni utsätter de små för.


    Lägg av nu.
  • Anonym (Blähää)
    Holma skrev 2016-08-15 07:48:12 följande:

    Det förstår jag om du inte rörde på dig då foglossning släpper fortare om man rör på sig


    Jag känner många som har problem med foglossningssmärtor fast det gått mellan 10-20 år sedan förlossningen. Och de rör definitivt på sig. Har man otur så har man alltid besvär av det, oavsett om man rör på sig eller inte.
  • Anonym (helt annat)

    Nejdu inte i närheten. Min man är glad och tacksam om jag fått undan frukosten innan han kommer hem vid 4. Jag brukar ha planerat och föreberett middagen men det är inget han förväntar sig. Han vill att jag prioriterar att vara med barnen.

    Men så tar han också ut alla sina föräldradagar. Han vill absolut inte ge en enda till mig. Jag tycker det verkar helt idiotiskt för er att inte dela lika. 

  • Holma
    Anonym (Blähää) skrev 2016-08-15 08:05:41 följande:
    Jag känner många som har problem med foglossningssmärtor fast det gått mellan 10-20 år sedan förlossningen. Och de rör definitivt på sig. Har man otur så har man alltid besvär av det, oavsett om man rör på sig eller inte.
    Jag sa inte att alla blir bra men man bör inte sitta/ligga still mycket då det ofta blir värre
  • Mooomin
    Holma skrev 2016-08-15 08:14:11 följande:

    Jag sa inte att alla blir bra men man bör inte sitta/ligga still mycket då det ofta blir värre


    Nej, det bör man kanske inte, men man har inte så mycket val när man inte KAN gå/stå. Jag blev ju successivt bättre fast jag inte kunde röra mig.

    Jag menar inte att jag hade lite molande värk.. Det högg så hårt och smärtsamt så att det inte gick att flytta ena foten framåt. Jag gjorde sjukgymnastiken så gott jag kunde, men det gick inte heller alla dagar. Och nu när jag kan gå hyfsat, så får jag ondare ju mer jag rör på mig.

    Men tråden handlar heller inte om det! :)
Svar på tråden Hur ska jag få min man att förstå att mammaledighet är en dygnet runt sysselsättning?