Straffet: 89 000 kr om de inte vaccinerar sina barn
omni.se/straffet-89-000-kr-om-de-inte-vaccinerar-sina-barn/a/94a3da40-865c-4731-aa90-dda3e0cab908
Verkar det bra att även ha här?
omni.se/straffet-89-000-kr-om-de-inte-vaccinerar-sina-barn/a/94a3da40-865c-4731-aa90-dda3e0cab908
Hela jag skriker nej.
Jag är 15 och har en galen fobi för sprutor. Saknar fortfarande livmoderhalscancer, fästingsprutan & stelkramp.
Räcker med att någon pratar om det för att jag ska få ångest och behöva se det på tv får mig ibland till o börja gråta.
Ska mina föräldrar få indraget stöd för att jag lider av fobi som jag inte rår för? Kommer ihåg Svininfluensan och hur mycket jag grät och skrek. Blev vaccinerad under tvång (läs: fasthållen) och det kommer aldrig aldrig få hända igen. Det värsta jag vart med om.
Hatar förslaget.
Kommer aldrig helt förlåta mina föräldrar för svininfluensan.
Jag har försötörda lungor pga svininfluensan... och vi som fått skador av det är faktiskt fler än de som fick biverkningar av vaccinationerna... (Jag tillhörde inte riskgruppen då så fick inte vaccinera mig i tid...)
Det är INTE samma vaccin som är ute på marknaden nu.
Dessvärre så är många anti-vaxxers helt oinsatta och dessutom det de kan har de läst sig till själva på nätet. Av säkra källor som Jenny McCarty och liknande högt utbildade personer med flera års medicinska studier i baggaget *ironi så det sjunger om det*....
Dessvärre så om du som vuxen väljer att inte vaccinera ditt barn så utsätter du dels ditt barn för STORA risker. (ja riskerna med att bli sjuk är LÅNGT större än riskerna från vaccineringen....) men dessutom så riskerar du andras barn, de barn som av olika medicinska anledningar inte kan vaccineras. Eller de barnen som vaccineringen inte tar på (en låg men samtidigt existerande procent). Barn som pga behandling av cancer fått sitt imunsystem nollat och därför inte har kvar vaccinationer i kroppen...
Många sjukdommar som var ISTORTSETT utrotade har fått stort uppsving pga att föräldrar inte vaccinerar. Det är inte något som bara påverkar dig, eller ens bara dina barn. Men det påverkar ALLA och ALLAS barn... Så nej det bör INTE vara fritt val.
Vet dock av erfarenhet att anti-vaxxers inte har den mentala förmågan att förstå dessa saker (hade de förstått dem hade de inte varit anti-vaxxer från början.......) så är hopplöst att försöka förklara. Hoppas bara att Sverige tar efter Australien och gör det kännbart om man inte vaccinerar. Helst skulle de som sagt vara obligatoriska. Utan ursäkt. Och de föräldrar som vägrar skall i mina ögon fråntas rätten att bestämma över sina barns vård. Man borde heller inte vara välkommen på dagis och skolor eller annat där barn möts om man inte är vaccinerad (borträknat såklart de som inte är det pga läkares order) .
Till er som svarat mig:
- redan vart på BUP, flera gånger. Det är inte nålar i sig jag är rädd för utan snarare att någon annan ska spruta in en främmande vätska i min kropp genom min hud.
- Trampat på spikar har jag också gjort, blivit hundbiten med för den delen. Flera gånger. Jag har skurit mig och rivit mig på dervise saker. Höll också på med hästar i 5 år. Oroar mig inget särskilt. Brukar tvätta rent noga.
- sen är det inte så lätt att bara "skärpa sig" när man sitter med ångest, gråter och skakar. Jag _vet_ att det är skitfånigt men jag kan inte göra något åt det. (Och jag känner mig själv bättre än vad ungefär alla er gör. Det går inte och jag tackar mina föräldrar för att jag slipper)
Skulle ni säga samma sak till någon som är rädd för hundar "det är ju bara en bulldog, skärp dig!" Konstigt att vissa fobier är mer accepterade än andra.
Tycker dock det är störlöjligt att inte vaccinera om barnet i sig inte har min sjukliga fobi och riskerar trauman.
Till er som svarat mig:
- redan vart på BUP, flera gånger. Det är inte nålar i sig jag är rädd för utan snarare att någon annan ska spruta in en främmande vätska i min kropp genom min hud.
- Trampat på spikar har jag också gjort, blivit hundbiten med för den delen. Flera gånger. Jag har skurit mig och rivit mig på dervise saker. Höll också på med hästar i 5 år. Oroar mig inget särskilt. Brukar tvätta rent noga.
- sen är det inte så lätt att bara "skärpa sig" när man sitter med ångest, gråter och skakar. Jag _vet_ att det är skitfånigt men jag kan inte göra något åt det. (Och jag känner mig själv bättre än vad ungefär alla er gör. Det går inte och jag tackar mina föräldrar för att jag slipper)
Skulle ni säga samma sak till någon som är rädd för hundar "det är ju bara en bulldog, skärp dig!" Konstigt att vissa fobier är mer accepterade än andra.
Tycker dock det är störlöjligt att inte vaccinera om barnet i sig inte har min sjukliga fobi och riskerar trauman.
Jag har också nål och sprutskräck så jag vet hur du känner. Men tro mig sjukdomarna du kan få leder till värre saker och i många fall MER sprutor än om du inte vaccinerar.
Sen har du ingen stelkrampspruta?? Man får ju två i det vanliga vaccinationsprogrammet. Är du säker på att du inte har fått dem?
Har du läst på vad du kan få om du inte vaccineras?? Är du säker på att följderna är bättre än sprutan??
Här i livet måste man ibland göra saker man har fobi för. Men meddelar du på vårdcentralen att du har fobi så hjälper de dig,
Jag har också nål och sprutskräck så jag vet hur du känner. Men tro mig sjukdomarna du kan få leder till värre saker och i många fall MER sprutor än om du inte vaccinerar.
Sen har du ingen stelkrampspruta?? Man får ju två i det vanliga vaccinationsprogrammet. Är du säker på att du inte har fått dem?
Har du läst på vad du kan få om du inte vaccineras?? Är du säker på att följderna är bättre än sprutan??
Här i livet måste man ibland göra saker man har fobi för. Men meddelar du på vårdcentralen att du har fobi så hjälper de dig,
Australien gör helt rätt. Dessutom var det väl snack om att dra in deras version av försörjnigsstöder för de som vägrar vaccinera? Det är ju främst lågutbildade bidragstagare till föräldrar som vägrar vaccinera sina barn. Dessa barn borde dessutom förbjudas att gå i förskola.
Någon tog även upp att vi bör förbjuda rökning på almänna platser. Detta har man också gjort i Australien, och det tycker jag att vi kan göra här i Sverige med.
Jag däremot har träffat folk som fått stelkramp. Just pga av att de inte up to date med vaccineringen och tro mig det var INTE en vacker synd. Rena miraklet att de överlevde....
Och ja att undvika den är genom att vara vaccinerad, och då nämligen genom att ta sprutan...
Söker på Youtube efter "stelkrampsoffer".......klent resultat. FINNS stelkramp? kanske är den åkomman bara en ursäkt för grymma sköterskor att få STICKA! Moahahahahahahahaha STICKA I LIKE.
Söker på Youtube efter "stelkrampsoffer".......klent resultat. FINNS stelkramp? kanske är den åkomman bara en ursäkt för grymma sköterskor att få STICKA! Moahahahahahahahaha STICKA I LIKE.
Men seriöst... söker du på youtube?? Prova länkar där det står vad sjukdomen innebär först och främst, du vet FAKTA länkar... Du verkar ju tro att de som drabbas blir stela som pinnar... Muskelspasmer är vad man får... Inte riktigt samma sak. Men tex kan du kolla Wiki sv.wikipedia.org/wiki/Stelkramp så får du veta lite mer! Där står det bland annat:
"Stelkramp eller tetanus är en i värsta fall dödlig infektionssjukdom som orsakas av bakterien Clostridium tetani. Bakterien finns över hela världen i jord, smuts, gödsel och avföring. Den kan infektera sår, vanligtvis sker det vid stick- och skärskador av något smutsigt objekt, och tillverkar då AB-toxinet tetanustoxin som påverkar nerverna och orsakar svåra och smärtsamma muskelkramper. Sjukdomen smittar inte mellan människor. I Sverige har vaccinering mot stelkramp varit allmän sedan 1950-talet, vilket har gjort att stelkramp är sällsynt."
Dvs svart på vitt att vaccination är vad som gjort att det är sällsynt i Sverige. Räcker med att vara läskunnig. Men kolla själv. Det står mycket mer om sjukdommen online. Om man söker på läsbara sidor och inte på youtube... Men eftersom du vill hitta något där...
Här ser du personer som fått stelkramp pga att de inte vaccinerat.... Ser det trevligt ut?? Ser det ut att vara bättre än att få en spruta??
Börjar dock misstänka att du inte är helt seriös.... För så idiotisk kan man väl inte vara på allvar??
Men seriöst... söker du på youtube?? Prova länkar där det står vad sjukdomen innebär först och främst, du vet FAKTA länkar... Du verkar ju tro att de som drabbas blir stela som pinnar... Muskelspasmer är vad man får... Inte riktigt samma sak. Men tex kan du kolla Wiki sv.wikipedia.org/wiki/Stelkramp så får du veta lite mer! Där står det bland annat:
"Stelkramp eller tetanus är en i värsta fall dödlig infektionssjukdom som orsakas av bakterien Clostridium tetani. Bakterien finns över hela världen i jord, smuts, gödsel och avföring. Den kan infektera sår, vanligtvis sker det vid stick- och skärskador av något smutsigt objekt, och tillverkar då AB-toxinet tetanustoxin som påverkar nerverna och orsakar svåra och smärtsamma muskelkramper. Sjukdomen smittar inte mellan människor. I Sverige har vaccinering mot stelkramp varit allmän sedan 1950-talet, vilket har gjort att stelkramp är sällsynt."
Dvs svart på vitt att vaccination är vad som gjort att det är sällsynt i Sverige. Räcker med att vara läskunnig. Men kolla själv. Det står mycket mer om sjukdommen online. Om man söker på läsbara sidor och inte på youtube... Men eftersom du vill hitta något där...
Här ser du personer som fått stelkramp pga att de inte vaccinerat.... Ser det trevligt ut?? Ser det ut att vara bättre än att få en spruta??
Börjar dock misstänka att du inte är helt seriös.... För så idiotisk kan man väl inte vara på allvar??
Ni som är emot vaccinering, vaccinerar ni er inte heller innan ni åker utomlands? Eller ni kanske stannar i Sverige.