• Vilgot o Lillpyret

Misstänker graviditet, negativa test

Hej!

Min kropp gör mig totalt förvirrad. Jag har ätit p-piller (slutade igår pga misstanke om graviditet) men för ca 15-17 dagar sedan hade jag, vad jag tror, ägglossning. Jag hade äggviteflytningar och smärta. I samma veva hade jag och min man sex. Smärtan kom dagen efter sexet, och höll i sig i ett par dagar, så det var först då som jag reagerade på att det kanske var ägglossning som jag hade. I och med detta började så klart tankarna gå, tänk om jag skulle bli gravid nu? Spelade kroppen mig ett spratt eller var det faktiskt en ägglossning? Hm. Fortsatte i alla fall med p-pillerna eftersom jag tänkte att jag bara inbillade mig (ni vet ju hur tankarna kan gå).

Nu känner jag mig inte alls som mig själv sedan några dagar tillbaka. Allt lutar åt att jag faktiskt är gravid men de test jag tagit (senast igår kväll) är negativa. Jag tänker ju så klart att det kan hända att jag är skengravid men samtidigt har jag svårt att tro att jag kan känna allt detta utan att det är på riktigt (men allt är ju möjligt, haha!). Tänker också att det är så osannolikt att vi blev gravida nu med tanke på att jag ätit p-piller (fast jag har, ska erkännas, råkat ta pillerna morgonen efter -brukar ta dem på kvällen- några gånger...) och att vi har sex så sällan. Det är ju mycket som ska stämma för att man ska kunna bli gravid... Sedan tänker jag också att det kan vara för tidigt att testa, att vi hade sex för 17 dagar sedan betyder ju inte att det eventuella ägget släppte just då.

Mina symptom:

* Ont i höfter/svanskota/sittben (detta var det första jag kände)

* Illamående (två dagar nu, har svårt att få i mig mat, det kommer och går hela dagarna, är ofta nära att kräkas)

* Varma bröst (som om det bränns inuti), känsliga bröstvårtor

* Spänd livmoder (det är inte molvärk, det gör inte ont, jag mest känner att den "är" där)

* Mensvärk (har kommit och gått)

* Surrande, pulserande, vibrerande i livmodern (har känt det till och från idag)

* Mycket flytningar (för några dagar sedan var de vita som fil, nu är de vattniga, genomskinliga)

* Ingen mens än så länge

* Springer på toa och gör nummer två titt som tätt

Många tankar, mycket förvirring! Vi har två barn och planerade inte att skaffa ett tredje (i alla fall inte nu) men är det nu så att det är en liten på G så blir det så klart bra. Just nu känner jag mest att jag bara vill VETA! Avskyr ovisshet och att inte ha kontroll. 

Hoppas att någon kan komma med input, kanske någon som känner igen sig? Eller någon som sitter i en liknande sits just nu?

• Svar på tråden Misstänker graviditet, negativa test
  • Cyanea

Både p-piller och minipiller förhindrar ju ägglossning. Hade du missat något piller? Det händer förstås någon enstaka gång att man ägglossar trots preventivmedel, men det är ovanligt. 

Om ägget släppte när du tror bör testerna ha visat rätt. Det är extremt ovanligt att inte få rätt svar mer än 14 dagar efter ÄL. Dock kan du ju ha ägglossat senare, förstås, eller haft en sen implantation. 17 dagar efter sex känns det som att du inte borde vara gravid om testet visar negativt. Är du ändå tveksam så kan du ju testa igen med morgonurin. 

Symptomen finns säkert där, det tvivlar jag inte på, men det kan inte bero på hCG om det inte finns tillräckligt i kroppen för att synas på test. Antingen är det symptom på att du mycket riktigt haft ÄL (hormonet progesteron ger de typiska "tidiga gravsymptomen" och förekommer alltid vid ÄL) eller så beror de på om du har slarvat med pillerna. 

Stort lycka till :)

• Vilgot o Lillpyret

Tack så mycket för svar! Glad

Ja, jag vet inte vad jag ska tro. Det har blivit lite slarv med p-pillerna några gånger (somnat i soffan och tagit pillret på morgonen efter istället) och det kanske kan ha gjort att ägglossning satte igång men samtidigt så känns det ju osannolikt. Man tänker ju att det aldrig händer en själv... 

Om jag nu hade ägglossning så vet jag inte när ägget i så fall släppte. Jag hade äggviteflytningar någon dag innan sex och så samma dag. Dagen efter fick jag även ont (kände igen det från tidigare ägglossningar och det var då jag reagerade, brukar ju inte ha så när jag äter p-piller) och det höll i sig ett par dagar. Gissar på två dagar men är osäker. Jag vet inte när man har ont vid ägglossning, om det är när ägget är på väg att släppa eller när det faktiskt släpper. Så om jag hade ägglossning dagen efter sex (för 16 dagar sedan) så tycker ju jag också att det borde visa något men om den skedde senare så är det ju inte lika konstigt.

Att man kan känna av en graviditet innan tester visar positivt vet jag, så var det vid mina förra graviditeter också. 

Jag väntar några dagar och tar då ett nytt test (morgonurin då). Jag önskar bara att illamåendet försvann så att man kunde koppla bort detta lite. Obestämd 

• Vilgot o Lillpyret

Idag känns det ännu mer i livmodern, det svider och drar. Vid mens brukar jag ha mer som kramper och med ont i rygg men nu känner jag bara i livmodern. Brösten svider också. Var på toa förut (då det kändes som att mensen skulle komma), satt länge och bara väntade. Men så kom det bara lite brun flytning på pappret. Hm, antar att det bara är att vänta och se om det drar igång på riktigt idag!

• Cyanea

Om det är p-piller du tagit ska det inte vara någon fara att ta ett missat piller på morgonen istället för kvällen. Men man vet ju aldrig ;) 

Så vitt jag vet brukar ÄL-smärta inte vara ihållande på det sättet. Det som gör ont är att när äggblåsan spricker och ägget släpps så släpps även en mindre mängd vätska ut. Jag kan ha fel, men så vitt jag förstått det är det just det som gör ont. 

Visst har man ofta symptom före positivt test, men det är tveksamt om det verkligen är hCG man känner av. När ägget befruktats tar det 5-10 dygn innan det fäster. Innan dess finns ingen produktion av hCG. När ägget fäst börjar moderkakans celler producera hCG och det stiger ganska snabbt. Därför känns det osannolikt att det är hCG du känner av. 
    Som jag skrev tidigare har man dock förhöjda halter av progesteron. Det ger klassiska tidiga gravsymptom, men haken är att detta hormon även finns efter en lyckad ägglossning. Jag hade ca 30 ägglossningar (det tog 36 månader att plussa) innan jag blev gravid (och då genom IVF) och kan lova att jag mådde som en gravid vissa månader - trots att jag omöjligen kunde vara gravid. 

Undrar vad som händer, om mensen är på gång då? Hoppas det löser sig :) 

• Vilgot o Lillpyret

Nej, man vet ju aldrig! Jag tänker också så, det känns så osannolikt... Men samtidigt så är jag ju rätt säker på att jag hade ägglossning (om det nu inte var så att kroppen gav signaler men att ett ägg ändå inte lossnade... Är det ens möjligt?).

Mja, jag brukar känna av ägglossning i flera dagar. Det stegrar upp och blir värre och värre samtidigt som jag har äggviteflytningar. Men jag har ingen aning om vad det är som gör ont, det är ju inte bara "släppet" i så fall.

Hehe, jag har ingen aning om vilka hormoner jag känner av! Om det är progesteron, hcg eller om det bara är jag som är knäpp. Drömmer Vid mina tidigare graviditeter började jag känna av det tidigt (har haft problem med foglossning och ischias under graviditeterna och det var just detta som jag kände av först) men jag plussade inte förrän några dagar efter BIM. 

Det värsta när man sitter i en sådan här situation är ju att man börjar ställa in sig på att det faktiskt är en graviditet, det går inte att undvika. Visar det sig att så inte är fallet så kommer jag bli ledsen och besviken. Så nu vill jag bara veta...

• Cyanea

Då både beklagar och gratulerar jag. Tack för uppdatering! Hoppas det snart känns bättre. Kanske är det åtminstone skönare att få ett svar än att gå omkring i ovisshet? Jag personligen upplever just ovissheten som mest dränerande. 

Svar på tråden Misstänker graviditet, negativa test