• AnnaKIT

    Brudöverlämning

    Hej!
    Jag heter Anna Björkman och är reporter på sajten KIT (kit.se).
    Jag letar efter dig som är kvinna och ska gifta dig (eller rätt nyligen har gift dig) och planerar att din pappa ska lämna över dig till brudgummen vid vigseln.
    Maila gärna mig! Här är adressen: anna.bjorkman@kit.se
    Tack!
    Vänliga hälsningar
    Anna

  • Svar på tråden Brudöverlämning
  • eMund

    Vad sägs om att ringa runt till alla stift istället? Eller blir det för jobbigt?

  • Wazp

    Hur nygift är relativt nygift? Min fru och jag gifte oss för 3 år sedan i år och hon blev överlämnad av sin pappa

  • K Kalle
    AnnaKIT skrev 2016-08-11 16:13:04 följande:

    Hej!
    Jag heter Anna Björkman och är reporter på sajten KIT (kit.se).
    Jag letar efter dig som är kvinna och ska gifta dig (eller rätt nyligen har gift dig) och planerar att din pappa ska lämna över dig till brudgummen vid vigseln.
    Maila gärna mig! Här är adressen: [email protected]
    Tack!
    Vänliga hälsningar
    Anna


    Varför just kvinnor som anammat den amerikanska seden att bruden lämnas över av en förmyndare?
  • SåGickDetTillNärFarfarVarUng

    Vadå "amerikanska seden". Visst är det mer vanligt förekommande där, men jag vet att när min farmor och farfar gifte sig, liksom min mor och far, så var det brudöverlämning.

    Detta var på 30-talet, samt på 80-talet.

  • SåGickDetTillNärFarfarVarUng
    K Kalle skrev 2016-08-12 09:39:20 följande:

    Varför just kvinnor som anammat den amerikanska seden att bruden lämnas över av en förmyndare?


    SåGickDetTillNärFarfarVarUng skrev 2016-08-12 09:50:04 följande:

    Vadå "amerikanska seden". Visst är det mer vanligt förekommande där, men jag vet att när min farmor och farfar gifte sig, liksom min mor och far, så var det brudöverlämning.

    Detta var på 30-talet, samt på 80-talet.


  • sextiotalist
    SåGickDetTillNärFarfarVarUng skrev 2016-08-12 09:50:04 följande:

    Vadå "amerikanska seden". Visst är det mer vanligt förekommande där, men jag vet att när min farmor och farfar gifte sig, liksom min mor och far, så var det brudöverlämning.

    Detta var på 30-talet, samt på 80-talet.


    Undantag eftersom man i Sverige sedan 1600-talet har haft seden att brud och brudgum går upp tillsammans.
  • K Kalle
    sextiotalist skrev 2016-08-12 11:16:11 följande:
    Undantag eftersom man i Sverige sedan 1600-talet har haft seden att brud och brudgum går upp tillsammans.
    Precis, och eftersom en hel del unga brudar idag har mer koll på amerikanska seder än svenska borde det vara bättre att intervjua par där man går in på traditionellt sätt.
  • K Kalle
    SåGickDetTillNärFarfarVarUng skrev 2016-08-12 09:50:04 följande:

    Vadå "amerikanska seden". Visst är det mer vanligt förekommande där, men jag vet att när min farmor och farfar gifte sig, liksom min mor och far, så var det brudöverlämning.

    Detta var på 30-talet, samt på 80-talet.


    De kan väl ha lånat in det från USA eller England trots att de gifte sig på 30-talet.
  • Physalis
    AnnaKIT skrev 2016-08-11 16:13:04 följande:

    Hej!

    Jag heter Anna Björkman och är reporter på sajten KIT (kit.se).

    Jag letar efter dig som är kvinna och ska gifta dig (eller rätt nyligen har gift dig) och planerar att din pappa ska lämna över dig till brudgummen vid vigseln.

    Maila gärna mig! Här är adressen: anna.bjorkman@kit.se

    Tack!

    Vänliga hälsningar

    Anna


    Ett tips bara. Förklara kortfattat syftet bakom varför du söker dessa kvinnor så de kan avgöra om de vill/ har tid att kontakta dig
  • PurpleHeart
    K Kalle skrev 2016-08-12 11:19:40 följande:

    Precis, och eftersom en hel del unga brudar idag har mer koll på amerikanska seder än svenska borde det vara bättre att intervjua par där man går in på traditionellt sätt.


    Intervjuaren har tydligt förklarat vad det är hon söker, då kan ju inte du avgöra vad hon borde vara intresserad av istället.
  • K Kalle
    PurpleHeart skrev 2016-08-13 09:32:48 följande:
    Intervjuaren har tydligt förklarat vad det är hon söker, då kan ju inte du avgöra vad hon borde vara intresserad av istället.
    Jag kan väl ha åsikter om det! Om jag såg ett TV-program där man enbart intervjuade kvinnor som lämnats över av en förmyndare hade jag haft åsikter om det.
  • PurpleHeart
    K Kalle skrev 2016-08-15 08:02:23 följande:
    Jag kan väl ha åsikter om det! Om jag såg ett TV-program där man enbart intervjuade kvinnor som lämnats över av en förmyndare hade jag haft åsikter om det.
    Klart du kan det, men det blir ju lite fånigt i mitt tycke.

    Ser framför mig hur jag sitter och tittar på ett program där man intervjuar t ex prinsessan Madeleine gällande hur det är att leva som kunglig, varpå jag har åsikten att man istället borde intervjua prinsessan Sofia för hon vet ju hur det är att leva både som kunglig och ickekunglig. Nu var det ju prinsessan Madeleines perspektiv som var intressant, alltså är det hon som intervjuas. Hade ämnet varit hur det är att bli kung i tidigt ålder så hade det ju varit just kungen man hade intervjuat...osv...

    Nåväl, skit samma.

    Over and out
Svar på tråden Brudöverlämning