• Jira4

Förstföderska utan någon aning.

Hej!

Är gravid med BF i februari 2017, förstföderska. Jag bor i en etta på 40kvm och kommer nog troligtvis bli ensamstående då mitt och min sambos förhållande känns väldigt skakigt. Jag har ingen aning om vad som behövs för en liten bebis, måste den ha en spjälsäng på en gång eller kan den sova i min säng eller i vagnen? Är ett skötbord verkligen nödvändigt? Hur mycket kläder behövs det?

Allt bara snurrar runt och som det ser ut idag tillåter inte ekonomin att jag flyttar till större. Så lite compactliving tips med bebis skulle uppskattas.

Puss och kram ?

• Svar på tråden Förstföderska utan någon aning.
  • Anonym (Anonym)

Tror nästan alla förstföderskor köper på sig för mycket och onödiga saker. Men en spjälsäng tror jag dock kan vara bra att ha då de säger att man inte bör samsova med barnet första tiden. Och det kan du hitta begagnat via secondhand butik, köp och sälj sidor på fb, blocket osv. Skötbord är inte nödvändigt, bara mer bekvämt men absolut inte bland de "viktiga" sakerna. Saker som jag tror kan vara bra att skaffat innan är barnvagn, spjälsäng, lite kläder och vissa apotek produkter och lite blöjor : )

• Carambolan

Du behöver absolut ingen spjälsäng. Väldigt få nyfödda vill sova ensamma. Är du orolig för att samsova så kan du köpa ett babynest att ha i din egen säng, det skyddar bebisen både från tunga mammaarmar och från att trilla över kanten.

Skötbord är smidigt, men om du har ont om plats hade jag satsat på en skötbädd som är lätt att flytta och som går att lägga på diskbänk, bord, golv, etc efter behov. Ikea har annars en byrå som har ett skötbordstillägg ovanpå, det kanske kan vara en variant om du ändå behöver barnklädesförvaring.

• Kirsty

Nej du behöver ingen spjälsäng. Samsovning går utmärkt. Är du orolig för psd kan man använda babynest eller liknande.

Skötbord behövs inte heller, man kan byta på golvet, sängen soffan eller var som helst egentligen. Vi tyckte dock skötbord var bra till vårt första barn för det blev rätt mycket bajs och kissinferno när det skulle bytas blöja ;)

Vagn är en annan sak du KANSKE inte behöver. Vi hade köpt en dyr fin vagn när vi väntade första barnet, den blev inte använd förrän sonen var närmare två år för han hatade vagnen som bebis, vi körde bara bärsjal och sele.

Hur mycket kläder du behöver beror på tvättmöjligheter och vad du får för bebis. Det kan ta ett tag innan man får till hur blöjan ska sitta för att inte läcka och man kan få en bebis som kaskadkräks efter varje måltid, då går det åt rätt mycket kläder. Kan du tvätta varje dag så räcker det kanske med 6-7 uppsättningar men har du tvättid en gång i veckan går det åt betydligt mer. Kläder är dock något man brukar kunna få av vänner och bekanta.

• MissHelene

Jag köpte ett skötbord på jollyroom som man kan göra om till bad när det är baddags. 2 hyllplan under så man får plats med massor av saker, den har öven jul så går att flytta överallt, inte så förbaskat stor heller. Lätt mitt bästa köp:) annars så kan man alltid byta på dom i soffan, sängen, golvet etc. Finns fiffiga skötbord man sätter fast på väggen som på offentliga toaletter.

Spjälsängen använder vår tös fortfarande inte (snart 7 månader). Köp ett babynest och samsov istället och gillar inte bäbisen samsovning vilket jag har väldigt svårt o tro kan du köpa spjälsäng i efterhand.

Vagn kan vara skönt om du vill ut o röra på dig. Man blir lätt rastlös efter ett tag inomhus och med bf den årstiden kanske det blir avårt att skydda böbis från kyla om du har bärsele lr sjal? Om du inte har stor jacka dvs:) finns bärseles/sjals tröjor :)

Svar på tråden Förstföderska utan någon aning.