• Lillesolstrole

Hjälp, nedsatt hörsel på ett år?!

Min dotter som fyller fem i oktober klarade vid 4-årskontrollen hörseltestet jättebra när de gjordes. Men sen sommarn börja och hon fick vara hemma från dagis så har jag tyckt att hon lyssnat otroligt dåligt på mig och vi har till och med blivit osams för jag trott att hon bara skitit i att lyssna på mig.

I förrgår när vi satt och åt frågade jag henne i normalton om maten var god och hon svarar mig: ormar dom kan vara giftiga (besökt skansen nyligen). Först då insåg jag att hon faktiskt inte hör mig?! Tänkte då att vi kanske lagt för mycket tid på hennes lillebror som är autistisk och utvecklingsstörd men ringde iallafall bvc och fick en tid som idag.

Och mycket riktigt - hon kan inte höra högsta och lägsta frekvens?!

Vad tusan betyder det?

Hur normalt är de att man inte hör högsta OCH lägsta?

Nån som vart med om liknande?

Och hur vanligt är det att man klarar hörseltestet först och sen inte ens ett år senare fått dålig hörsel?

• Svar på tråden Hjälp, nedsatt hörsel på ett år?!
  • Oviss01

Hej!

Jag är döv på mitt ena öra, men det upptäcktes inte förrän jag var 6 år, trots de vanliga kontrollerna. Jag fattar inte hur de kunde missa att jag var helt stendöv på ett öra..men tydligen så inträffar det. 

Vet inte hur det är med att just inte höra de högsta och lägsta frekvenserna, men det finns så otroligt många olika typer av hörselnedsättningar, så otroligt känns det inte. 

Sedan vill jag också säga - oroa er inte. Livet blir inte så mycket annorlunda för att man hör dåligt, och många gånger finns det väldigt bra hjälp att få med olika hjälpmedel - om man behöver det. Helt ärligt, jag hade inte bytt bort min hörselnedsättning, för genom den har jag träffat fantastiska vänner och upplevt massor som inte mina "hörande" vänner gjort. Dessutom skulle jag fått svårare att sova då jag nu lägger mig på det hörande örat så stänger jag ute eventuella oljud

Lycka till!

• Lillesolstrole

Tack för svar! Försöker tänka att inget har förändrats egentligen och de inte är nån fara men har lite dålig erfarenhet av små saker som sen visar sig vara rätt allvarligt ????

Har försökt googla fakta om just detta med att inte höra högsta/lägsta frekvens men inte hittat nått, kunskap brukar ju underlätta när man är orolig.

Är iaf jätte skönt att höra hur bra de gått för dig och håller med helt otroligt att dom inte märkte de förens du va 6 år!

• Oviss01
    Lillesolstrole skrev 2016-08-12 21:16:29 följande:

Tack för svar! Försöker tänka att inget har förändrats egentligen och de inte är nån fara men har lite dålig erfarenhet av små saker som sen visar sig vara rätt allvarligt ????

Har försökt googla fakta om just detta med att inte höra högsta/lägsta frekvens men inte hittat nått, kunskap brukar ju underlätta när man är orolig.

Är iaf jätte skönt att höra hur bra de gått för dig och håller med helt otroligt att dom inte märkte de förens du va 6 år!

Jag svarade förresten också sådär konstigt på frågor ibland och så hade jag som ett eget språk när jag var liten, hittade på egna ord. Först i efterhand förstod de att det kanske var för att jag inte riktigt hörde. Men på alla tester som gjordes sedan för att testa svenska, logik etc så låg jag över genomsnittet. 

Hörselnedsättningen behöver egentligen inte betyda så mycket, det enda är att det är bra att ni är medvetna om det och har ögonkontakt när ni pratar. Läsa på läppar är något jag gör omedvetet, i en bullrig miljö behövs det att jag ser den som pratar. Samma lär gälla er dotter också. Och naturligtvis att dagis/skola är medvetna om det också.

Bara skriva om du har några funderingar!

Vet att mina föräldrar sa att de träffade föräldrar som fått veta att deras barn hade hörselnedsättning som var helt förtvivlade, medan mina föräldrar tog det med ro. Det är verkligen ingenting att oroa sig över!
  • Anonym (Audionom)

Om du lägger upp hennes hörselkurva så kan jag tolka den åt er :) det är en journalhandling ni kan begära ut. Eller om du vill googla efter en hörselnedsättning som är lik din dotters så kan jag förklara vad det innebär.

Det är inte ovanligt att en del barn slinker igenom screeningen man gör för den är ganska "snäll" :)

Jag är alltså audionom och arbetar med diagnosticering och rehabilitering.

Svar på tråden Hjälp, nedsatt hörsel på ett år?!