• Atena

Vilket foder?

Jag hade två katter tills alldeles nyligen då jag tyvärr fick ta bort min hankatt efter en lång tids sjukdom med urinsten som inte ville ge med sig. Han togs bort på veterinärs inrådan för det fanns inte längre något att göra.  Jag har min honkatt kvar, dom åt båda Royal canins urinary under den period som hankatten åt det fodret och det fungerade utmärkt. Nu när det bara är honan kvar så finns inte längre behovet av att hon äter ett veterinärfoder. Frågan är vad jag ska ge henne istället, innan Urinary så serverades Iams men nu efter att ha bytt tillbaka till det så märker jag av att det nog inte är ett optimalt foder, avföringen luktar mera bla. 

Jag vill helst ge spannmålsfritt och jag gillar verkligen inte Royal Canin som foder, innehållsförteckningen låter mest som dålig kemilektion och spannmål kommer ofta som andra ingrediens efter någon form av köttmjöl. Jag har funderat på att barfa men måste läsa på mera först. Torrfoder med komplement av blötmat är bekvämt om jag behöver kattvakt vid tillfälle också. 

Jag har tittat på Acana som torrfoder och Applaws som blötmat men också kikat lite åt dom frysta färskfodren. 

Har ni några tips eller erfarenheter så tas det tacksamt emot. Det här med kattmat är en djungel...

• Svar på tråden Vilket foder?
  • Lotesse

Våra äter helt enkelt friskies kött som köps i vanlig butik. Det fungerar bra om katterna är friska i övrigt och inte behöver specialfoder pga sjukdom. Har man råd kan man väl givetvis köpa lite dyrare foder hos specialbutik/veterinär men det är inte nödvändigt.

• Atena
    Lotesse skrev 2016-08-14 12:04:01 följande:

Våra äter helt enkelt friskies kött som köps i vanlig butik. Det fungerar bra om katterna är friska i övrigt och inte behöver specialfoder pga sjukdom. Har man råd kan man väl givetvis köpa lite dyrare foder hos specialbutik/veterinär men det är inte nödvändigt.

Tack för ditt svar men jag kommer aldrig ge min katt ett foder som har spannmål som huvudingrediens. Jättebra om det fungerar för er men det kommer aldrig komma på frågan här.
  • Lotesse
    Atena skrev 2016-08-14 12:12:01 följande:

Tack för ditt svar men jag kommer aldrig ge min katt ett foder som har spannmål som huvudingrediens. Jättebra om det fungerar för er men det kommer aldrig komma på frågan här.

Helt och hållet ditt val! Bara berättar hur vi gör och råd vi fått av veterinär. Hoppas du hittar ett foder som du gillar :)
  • LB2016

Min äter mjau oftast är den spannmåls fri!
    Min katt älskar den och läst mycket bra om den. Den är på 3 eller 4 plats på bäst i test.

• Lovajsa

Jag rekommenderar verkligen taste of the wild! Jag har 3 katter med diverse olika problem med mage, allergi osv och jag har nästan slitit håret av mig för att hitta ett bra foder som ska passa alla 3 utan att det ska kosta skjortan. ÄNTLIGEN! Alla tre älskar verkligen taste of the wild, den är dessutom spannmålsfri och mycket prisvärd! :) 

www.aktivkatt.se/sv/kattfoder/taste-of-the-wild-rocky-mountain-7kg.html

Jag brukar beställa härifrån, den finns i 2 kg också om du tycker att 7 kg mat är mycket till en katt.

Lycka till hoppas du hittar något som passar din katt.

• Jakerlund
    Scalaren skrev 2016-08-14 12:13:52 följande:

Jag ger applaws torrfoder, väldigt bra mat! Köper på nätet eftersom det är billigare där.

var köper du applaws på nätet?
Svar på tråden Vilket foder?