• Bombimbam

Hur ska jag göra med min sambo?

Jag och min sambo har varit ihop i 7 år och väntar nu vårt tredje barn tillsammans (en 1åring och en i himlen <3 ).. Vårt förhållande går väldigt upp och ner, framförallt nu när jag är gravid igen och mina hormoner är lite här och var. Vi tjafsar väldigt mycket, ofta pga att jag stör mig på något han gör och sen blir det bråk då han inte gillar min ton eller vad jag säger till honom. Så ofta startar bråken pga mig. Nu till problemet; När han väl blir arg, så blir han arg väldigt snabbt och väldigt mycket, Det tänder liksom till och han vräker ur sig både det ena och det andra. Ofta är det ord som "Du är dum i huvudet", "Du är inkompetent" och "Ditt cp" som jag får höra. Våra uppväxter skiljer sig rätt mycket åt men i min familj så säger man inte sånt till de man älskar, oavsett hur mycket man bråkar. Jag kan vara kaxig som fan, det erkänner jag, men jag säger aldrig någonsin några sådana ord. I min värld så gör man inte så. 
    Tidigare har jag känt att det sårat mig men att jag ändå kan skaka av mig det. Men nu när han säger det inför vår son vet jag inte hur jag ska agera. Jag är orolig för hur det påverkar vårt son att hans mamma kallas för idiot av sin pappa mitt framför honom. 
    Jag är medveten om att jag kan bita ihop och undvika att det blir bråk så ofta som det blir pga mitt humör. Men alla par bråkar. Och även om jag håller käft o biter ihop så kommer ändå bråk så småningom och då reagerar han ju oavsett som han gör. 
    Har försökt prata med han men det leder ingenvart alls. Han menar att jag får skylla mig själv som startar bråk. VAD SKA JAG GÖRA?

• Svar på tråden Hur ska jag göra med min sambo?
  • ica

Oj! Tredje barn på väg och ni tjafsar fortfarande. Tycker inte att du ska skaka av dig att han säger nedlåtande saker till dig. Det är inte okej.

Hur blir ni sams? Eller biter du ihop och sväljer och låtsas som ingenting. Det ska du inte behöva.  Och hur påverkas barnen av det?

• Anonym (qq)

så klart ska man inte säga sånt till någon annan människa men tyvärr gör vissa det. Han behöver fatta hur mkt det sårar, du får helt enkelt väldigt tydligt förklara det för honom. Inte just när ni bråkar utan vid ett neutralt tillfälle. Ta även upp då att ert barn inte ska behöva höra sånt.

Blir han arg och tycker du är löjlig eller liknande, får du säga att ni nog behöver samtalsterapi. Han kanske lyssnar om en oberoende part förklarar detta för honom, om han blir arg när du säger det. Ibland är det lättare ta in när inte den som står en närmast påpekar brister.

• Bombimbam

Jag vet inte hur vi blir sams. Ibland försöker vi diskutera det men det känns inte som det brukar leda någon vart. Så oftast så släpper vi bara bråket och går vidare.

Ja, vårt ena barn är i himlen o ett i magen så vi har en liten son på ett år som är med oss i familjen nu. Hur han reagerar vet jag inte. Han är bara ett så förliten för att förstå vad som sägs men han märker när vi höjer rösten och det gillar han inte. Man märker det på hans kroppsspråk

• Tecum

Nej alla par bråkar inte! Det är en myt som i synnerhet omhuldas av de som gillar att tjafsa och bråka, såna som du. Att bråka inför barnen är precis lika illa om inte värre än att använda ord som idiot och cp.

Du äger problemet. Lägg band på dig och säg till vänligt istället. Då kanske han också taggar ner.
    Annars, acceptera eller lämna

• Bombimbam

Vad jag menade med att det kan starta med mig många gånger är att jag kanske exempelvis suckar för mig själv åt något han gör. Det är inte så att jag börjar skrika o gorma åt honom. Han märker att han irriterar mig o så blir han arg o bråket är i full gång. Visst är det lika illa att bråka framför barnen. Det är därför jag inte vill göra det. Därav min tråd

• ica
    Bombimbam skrev 2016-08-14 12:33:30 följande:

Jag vet inte hur vi blir sams. Ibland försöker vi diskutera det men det känns inte som det brukar leda någon vart. Så oftast så släpper vi bara bråket och går vidare.

Ja, vårt ena barn är i himlen o ett i magen så vi har en liten son på ett år som är med oss i familjen nu. Hur han reagerar vet jag inte. Han är bara ett så förliten för att förstå vad som sägs men han märker när vi höjer rösten och det gillar han inte. Man märker det på hans kroppsspråk

Tror att din sambo måste lära sig att man häver inte ur sig vissa saker. Och om man gör det ber man om ursäkt. Det verkar inte som ni blir sams. Utan som ni skiter i det.
    Tecum skrev 2016-08-14 12:37:45 följande:

Nej alla par bråkar inte! Det är en myt som i synnerhet omhuldas av de som gillar att tjafsa och bråka, såna som du. Att bråka inför barnen är precis lika illa om inte värre än att använda ord som idiot och cp.

Du äger problemet. Lägg band på dig och säg till vänligt istället. Då kanske han också taggar ner.
    Annars, acceptera eller lämna

Ursäkta är du mongo?! Ja, det är ju sånt som du anser att Ts ska tåla. Jag tycker inte att man ska tåla sånt. Alla par kanske inte bråkar men jag tror att alla par har olika åsikter ibland.
  • Tecum
    ica skrev 2016-08-14 13:07:48 följande:
    Tror att din sambo måste lära sig att man häver inte ur sig vissa saker. Och om man gör det ber man om ursäkt. Det verkar inte som ni blir sams. Utan som ni skiter i det.

Ursäkta är du mongo?! Ja, det är ju sånt som du anser att Ts ska tåla. Jag tycker inte att man ska tåla sånt. Alla par kanske inte bråkar men jag tror att alla par har olika åsikter ibland.
    Nej jag menar inte att hon ska tåla sånt! Men nu har de kommit in i en ond cirkel där han reagerar våldsamt på allt TS säger och han tolkar som kritik. Enligt TS beror det på att hon tjafsat och bråkat och nu överreagerar han varje gång. De måste bryta mönstret på något vis och kanske hjälper det om TS tar första steget och håller sitt humör i schack. Förhoppningsvis smittar det av sig.
    Vad har du för förslag?

Alla par har olika åsikter ibland men det är ingen naturlag att man måste bråka för det. Tvärtom, i ett bra förhållande bråkar man INTE utan löser konflikter på annat sätt.
  • Birgitta02
    Bombimbam skrev 2016-08-14 12:33:30 följande:
    Han är inte för liten för att förstå. Ett litet barn samlar på sig språket som ekorren samlar nötter. Ni får absolut inte bråka inför en så liten! Inte inför barn överhuvudtaget. Att gå till personangrepp och kalla sin partner elaka saker är så jävla lågt. Finns inte på min karta. Men troligen är han uppväxt med sånt, och då kan det vara svårt att ändra sig. Jag tycker ni båda skall gå på parterapi och lära er gräla som normala människor.
  • ica
    Tecum skrev 2016-08-14 13:57:10 följande:
    Nej jag menar inte att hon ska tåla sånt! Men nu har de kommit in i en ond cirkel där han reagerar våldsamt på allt TS säger och han tolkar som kritik. Enligt TS beror det på att hon tjafsat och bråkat och nu överreagerar han varje gång. De måste bryta mönstret på något vis och kanske hjälper det om TS tar första steget och håller sitt humör i schack. Förhoppningsvis smittar det av sig.
    Vad har du för förslag?

Alla par har olika åsikter ibland men det är ingen naturlag att man måste bråka för det. Tvärtom, i ett bra förhållande bråkar man INTE utan löser konflikter på annat sätt.
    Bra synpunkt! Men båda måste lära sig att sluta trappa upp bråket. Och att vara gravid med hormoner gör att man inte är den mest välbalanserade. Och att ta nedlåtande kommentarer upprepade gånger ska man inte behöva göra. För det tyder på en dålig relation. Alternativt omognad hos sambon.
  • Bimbim79

Antingen tycker du det är ok att din son också kommer vara respektlös mot dig när han blir större, samt mot framtida partners. Får du en dotter som växer upp med detta så kommer hon tycka det är normalt att hennes framtida partner behandlar henne likadant! Jag gick!

Svar på tråden Hur ska jag göra med min sambo?