• bofink

Sovrutiner

Hej!

Har en åttaåring som börjar åk 2. Vad har ni för sovrutiner när skolan är igång?
     När börjar ni göra kväll. Läser ni? Är ni kvar i närheten av barnet osv? Sover barnet i egen säng? Kommer barnet in till föräldrar och sover med dem? Dela med er!

Med vänlig hälsning Anna

• Svar på tråden Sovrutiner
  • Carambolan

Jag har en sexåring och en nioåring (och en treåring som nattas separat). Hos oss är det tandborstning och pyjamas vid 20:30. Det är helt ok att vara vaken längre, men då är det att ta det lugnt som gäller - inget lek och bus. Båda gillar böcker så det brukar vara det som händer på kvällen. Jag och sexåringen har alltid en kapitelbok igång som jag eller pappan läser ett eller ett par kapitel ur i hennes säng. Sen säger vi godnatt och släcker och går därifrån så får hon somna själv. Om det är en bok i nioåringens smak brukar han också vara med, och sen gå in till sig, men oftast läser han själv numera.

• bofink

Tack för svar! Min dotter har tidigare somnat på tio minuter efter att jag har läst för henne. Numera sedan hon har börjat medicinera för Adhd har hon mer energi kvar på kvällen kch det kan ta upp till två timmar. Tröttsamt. Vet inte hur jag ska göra. Jag lämnar henne i sitt rum men hon vill ha tänt i och utanför rummet och vill att jag är kvar på övervåningen. Ofta passar jag på att stryka men det är ju inte alltid jag vill/ kan göra det.

Svar på tråden Sovrutiner