• Anonym (Hur?)

Under betänketiden

Ni som separerat eller ska separera, hur gjorde ni eller ska göra under betänketiden man har om det finns barn med i bilden?

Bodde ni ihop?

• Svar på tråden Under betänketiden
  • Man 1973

Nix. Sökte nytt boende, flyttade och skrev på papperna när Skilsmässan gått igenom.

• Anonym (Hur?)

Men ni som haft hus tillsammans, sålde ni huset under betänketiden?

• byabo

jag köpte ut honom och bodde i kvar i huset, han flyttade ihop med den nya under vår betänketid (efter bott lite hos släkt)

• Anonym (Hur?)
    byabo skrev 2016-08-15 17:33:17 följande:

jag köpte ut honom och bodde i kvar i huset, han flyttade ihop med den nya under vår betänketid (efter bott lite hos släkt)

Hur räknar man ut vad det kostar att köpa ut honom?
  • Anonym (!)
    Anonym (Hur?) skrev 2016-08-15 18:08:58 följande:
    Man betalar honom halva värdet av huset
  • Man 1973

Den där betänketiden är inte mycket jag skulle hänga upp mig på. När min fru ville skiljas (faktiskt idag ett år sedan) så beställde hon skilsmässopapper och jag skrev på direkt då jag insåg att hon inte skulle ändra sig. Det var för mig själva skilsmässan. Sen värderad vi huset och eftersom vi hade lån på hela beloppet så var det bara för mig att flytta ut medan hon tog över lånet på egen hand.

Sen började hon dejta andra medan jag inte hade bråttom för jag ville landa och se till att barnen och jag hade det så bra som möjligt. I våras kom papperna att betänketiden hade gått ut, och då skrev bara hon på dem, och sen var det klart. Men för oss båda hade det redan varit klart sen vi skickade in papperna första gången.

• byabo
    Vi tog hjälp av en jurist. Papperna fick vi även visa upp på banken när vi skrev över allt på mig sen
  • EnGladPingvin

Gör en fiktiv försäljning. Låt en mäklare värdera huset. Tänk på att räkna av framtida mäklararvode och vinstskatt från vinsten innan den delas. Det kan absolut vara värt det att ta hjälp av en jurist eller bodelningsman.
  • Tobebe

Hej. Jag är nyfiken när börjar betänketiden gälla och när kan jag börja dejta om vi är inte skilda än men bor på olika ställen i sista två månader . Vill inte gå i detaljer men jag har varit psykiskt misshandlad , lurad och provokerad ofta från min fru-ex som flyttade hemifrån med barnen och anlade falsk till polis och socs för något som jag har inte gjort. . Nu är det rättningsproces på gång Har inte sätt barnen i 2 månader. Hon förbjuder, manipulerar och igår saboterade första träffen genom att säga att dem är sjuka och mm. Men Livet går vidare. Jag fick min läxa och känner mig starkare än någonsin. Dags att tänka på mig, träffa positiva människor.Så. Frågan är enkel. Kan jag nätt chatta eller dejta under betänketiden?Min ex fru skickade ansökan till tingsrätten i slutet av januari min advokat ska svara nästa vecka. Men vi båda vill skiljas. Tack

• Anonym (Petra)

Alla vuxna får dejta eller träffa vem de vill, oavsett om de är gifta, sambos, skilda, eller på väg att skiljas. Att vara otrogen är inte olagligt, även om de flesta tycker att det är omoraliskt och fel. Att dejta när man flyttat isär tycker nog de flesta är ok.

• Anonym (...)
    Tobebe skrev 2020-02-20 11:22:21 följande:

Hej. Jag är nyfiken när börjar betänketiden gälla och när kan jag börja dejta om vi är inte skilda än men bor på olika ställen i sista två månader . Vill inte gå i detaljer men jag har varit psykiskt misshandlad , lurad och provokerad ofta från min fru-ex som flyttade hemifrån med barnen och anlade falsk till polis och socs för något som jag har inte gjort. . Nu är det rättningsproces på gång Har inte sätt barnen i 2 månader. Hon förbjuder, manipulerar och igår saboterade första träffen genom att säga att dem är sjuka och mm. Men Livet går vidare. Jag fick min läxa och känner mig starkare än någonsin. Dags att tänka på mig, träffa positiva människor.Så. Frågan är enkel. Kan jag nätt chatta eller dejta under betänketiden?Min ex fru skickade ansökan till tingsrätten i slutet av januari min advokat ska svara nästa vecka. Men vi båda vill skiljas. Tack

Självklart går du chatta dejta, bli sambo med andra människor även under betänketiden.
Svar på tråden Under betänketiden