• Kakmonsterarg

ALS eller MS?

Hej, är 29 år, bara undrar, fler som fått muskelryckningar över läppen lite på sidan eller ryckningar som kommit i ett finger ? Hur gick de sen för er? Fick ni nån diagnos?

Ej ryckningar under ögat för dom är ofarliga..

Tacksam för svar!

• Svar på tråden ALS eller MS?
  • BeautifulMoments

Jag har ryckningar i hela kroppen. I flera månader hade jag tydligt synliga ryckningar i höger armveck (hade i hela kroppen mer men de va värst). Jag fick panikångest och trodde jag hade ALS eller MS. Var hos flera läkare som ryckte på axlarna och även en neurolog. Ju mer jag kände att jag inte togs på allvar desto sämre mådde jag. Jag hamna på psykakuten och blev sjukskriven. Har fortfarande inte återhämtat mig helt efter detta. Det börja i februari, hade även flera andra symtom. Men! Jag har insett att jag inte har ALS och troligtvis inte MS heller trotts alla ryckningar jag har. Endast ryckningar är inte ett täcken på ALS har jag förstått och inte det första symtomet man får.

My life, My choice!
  • Kakmonsterarg

Tack för svaret! Men du kände dig inte svag eller fick domningar/ stickningar i tungan eller övriga kroppen? Eller ryckningar som varade längre i en minut? Du vet såna där små? Hur gammal är du? Har dom sagt något om ryggmärgsprov?

• BeautifulMoments
    Kakmonsterarg skrev 2016-08-16 19:04:50 följande:

Tack för svaret! Men du kände dig inte svag eller fick domningar/ stickningar i tungan eller övriga kroppen? Eller ryckningar som varade längre i en minut? Du vet såna där små? Hur gammal är du? Har dom sagt något om ryggmärgsprov?

Jo de kunde sitta i länge och komma var 10 min. Jag hade mycket stickningar i ansiktet! I höger ansiktshalva kände jag en domningskänsla som fortfarande sitter i sen februari. Jag hade även samma domningskänsla i höger fot det är dock bättre nu. Min högra arm domnade också. De flesta av mina symtom har suttit på höger sida! Inbilla mig att jag va svagare men har insett att de nog beror mer på att jag är psykiskt utmattad. De va inte intresserade att göra några ytterligare prover mer än blodprover. Jag hade gjort en MR-hjärna 2 mån innan allt börja pga andra anledningar så den kolla neurologen på.
    My life, My choice!
  • BeautifulMoments

Jag har inte gjort Ryggmärgsprov.

Neurologen sa bara att MS hade synts på MR och att hon inte visste varför jag hade ryckningar.

My life, My choice!
  • BeautifulMoments
    Kakmonsterarg skrev 2016-08-16 21:57:42 följande:

Okej förstår , så då va de ingenting alls då??

"Det är psykiskt" är läkares favoritsvar på allt de inte kan förklara. Den enda förklaringen jag själv kan hitta är Borrelia. Jag fick de i augusti förra året och tror inte behandlingen hjälpte så det är efterdyningar från det.
    My life, My choice!
  • Anonym (Orolig)
    Kakmonsterarg skrev 2016-08-17 00:34:22 följande:

Okej ja så kan de va.. Av en fästing då? :o

Hej, inser att detta var väldigt länge sedan, men jag har liknande symptom och skulle gärna höra hur det gick för dig?
Svar på tråden ALS eller MS?