Kolla slutllängd med röntgen? orolig mamma
Min dotter är normallång 10. 5 år och 138 cm lång. men jag oroar mig jättemycket för hennes slutlängd. Jag är bara 153 cm lång och fick en utebliven tillväxtspurt under puberteten enligt läkare. Detta innebar att jag var normallång under mellanstadiet (140 cm i åk 4) men att jag tappade i längd och flackade av sedan (när alla andra kompisar spurtade under puberteten växte jag inte mer utan stannade. Jag var ca 150 i åk sex. Jag fick mens när jag var 13 så inte jättetidig och efter det växte jag inget mer alls. Tyvärr vet jag inte varför jag inte växte, jag fick en remiss till barnmedicin när jag var 16 av skolläkare till Östra sjukhuset men det var såklart försent och inga mer prover togs mer än tillväxthormon och gluten de visade på normala värden.Det var såklart försent och inget fanns att utreda mer. Hans egen teori var psykosocial tillväxthämning då han menade att det kan räcka med en skilsmässa i familjen för att vissa känsliga barn slutar växa.Men jag kan itne själv minnas att något specillt hände då.Mina föräldrar är 160 och 183( övriga kvinnor melllan 160-170) så jag är minst i släkten kan man säga. min bror är 176. Min förväntade slutlängd enligt läkaren var 160 cm
När dottern var 8 år tog jag med dottern till barnmedicin och pratade med läkaren om min oro om de kunde ta prover och de prover de tog då var gluten och tillväxthormon vilka var normala. Det läkaren sade då var att jag skulle hålla koll på dotterns utveckling och om hon kom i puberteteten tidigt runt 10 år skulle jag komma tillbaka. Han pratade om att man kan ex röntga handen för att se på skelettet hur lång man kommer att bli, men att det var osäkert. han kollade också mina tillväxtkurvor och menade att de såg lite konstiga ut att min andra tillväxtspurt helt uteblivit. Fast ändå kändes det som att han inte tog mig på allvar utan tyckte att jag överdrev.
Nu är min dotter 10 år och hon har både fått könshår och början till bröst samt att hennes fötter vuxit jättemycket sista året vilket är ganska likt min utveckling, (pubertetsstart) möjligtvis att hon är tidigare. Visst är det ok att vara kort, men en utebliven tillväxt ger iallfall för mig indikationer på att något inte stämde, Någon som har gjort en skelettröntgen för att se slutlängd eller gjort tillväxtutredning på barn i denna åldern?