• Hanna333

    Två nyblivna mammor

    Jag och min fru har nyligen blivit föräldrar till en underbar pojke och funderar nu lite på hur vi ska benämna oss. Innan barnet föddes sa vi att vi skulle kalla oss "mamma+ namn" men nu när vi testat så inser vi att det inte kommer funka för vi heter i princip samma sak. Det skiljer bara en bokstav, så när sonen börjar prata kommer vi förmodligen inte höra någon skillnad..! Därför funderar vi nu på att säga "mamma" och "mammi", men det skulle vara intressant att höra hur ni andra gör och om ni tror att detta skulle fungera? Utomstående kommer säkert säga "gå till mamma" till mig också och därför kanske det kan bli förvirrande för honom? Alla vi känner kommer ju däremot att säga samma som vi. Vad tror ni?

  • Svar på tråden Två nyblivna mammor
  • Anonym (H)

    Mamma och mammi låter ju jättegulligt men kanske är lite väl lika? Mamma och morsan kanske?

  • Anonym (Samma)

    Vår pojke är nu ca 18 månader och kallar både mig och pappan för "mamma". Högt och offentligt dessutom, haha

    Han vrålar "mamma" efter min man om han går iväg eller så. Då har vi ändå varit noga med att säga mamma om mig och pappa om min man. Så varför inte låta honom kalla er båda mamma? Det är ändå tydligt vem han menar för stunden.

  • Poppy75

    På mina pojkars förskola så är det en tjej som har två mammor. Hon kallar den ena mamma och den andra mammi. Mina pojkar kallade också min man för mamma när de var runt ett. Nu när de är två år säger de inte fel längre och nu kan de förstå att någon har två mammor men kallar den ena mamma och den andra mammi. 

  • MajaB1984

    Vi har samma funderingar inför vårt kommande barn. Till saken hör den att min fru redan har ett barn, så hon är redan "Mamma" hemma hos oss. Då hennes tidigare barn tilltalar mig vid namn är jag orolig över att vårt gemensamma barn också kommer göra det. Jag vill gärna att vi båda ska kallas Mamma, medan min frun är inne på att jag ska kallas Mami eller Mam. Svårt!

  • Hanna333
    MajaB1984 skrev 2016-08-25 13:26:21 följande:

    Vi har samma funderingar inför vårt kommande barn. Till saken hör den att min fru redan har ett barn, så hon är redan "Mamma" hemma hos oss. Då hennes tidigare barn tilltalar mig vid namn är jag orolig över att vårt gemensamma barn också kommer göra det. Jag vill gärna att vi båda ska kallas Mamma, medan min frun är inne på att jag ska kallas Mami eller Mam. Svårt!


    Precis samma farhågor har min fru haft eftersom jag har två barn sedan tidigare som kallar mig mamma och henne vid namn. Men vi nöter redan nu att hon är mamma för vår son. -"Titta där är mamma", "ska du gå till mamma" osv. Det säger ju även mina barn till lillebror, även om de själva tilltalar henne vid namn. Så den rädslan har nog lagt sig.

    Vi har även tänkt framkalla en fotobok med bilder på alla familjemedlemmar. Han har förutom 2 morfäder även 3 mormödrar.. så där blir det ju "mormor+ namn".

    Att ha två som tilltalas "mamma" bör ju funka i ert fall (och även vårt), då man förmodligen märker vem barnet pratar till om man är i samma rum. Svårare om han ropar från ett annat.

    Vi kör på mamma och mammi nu så får vi se om det funkar. Han kan ju bli förvirrad då mina äldre barn tilltalar mig mamma, men blir det då mamma till oss båda så får det bli så!
Svar på tråden Två nyblivna mammor