Sammandragningar i v 27, kolla upp igen eller inte?
Jag är gravid i vecka 27 (26+4) och har sedan vecka 19-20 ungefär besvärats av sammandragningar. De första veckorna var det bara svagt obehagligt, magen blev hård och jag upplevde att det blev något ansträngt att andas, detta hände några ggr per dag och endast när jag t ex lyfte något/var ute på promenad osv.
Nu de senaste veckorna har det blivit mer och mer, jag har sammandragningar flera ggr per dag och då både i aktivitet och vila. Det är stört jobbigt när det kommer en sammandragning, det blir ett sjukt tryck nedåt i magen och jag klarar knappt andas och ibland har jag som mensvärk samtidigt i både mage och rygg. Min barnmorska sa att jag ska ta två panodil och lägga mig med benen högt, eller ta en dusch och se om det går över när det blir såhär. Oftast lättar det onda efter en stund. Det är inga regelbundna sammandragningar och alla är inte onda heller utan bara störande, men jag kan ha säkert 10-15 på en timme vissa dagar, vissa dagar kanske 10 på en hel dag.
Hursomhelst fick jag komma till en läkare på vårdcentralen i förrgår, ditskickad av min bm, för att kolla upp detta. Läkaren undersökte mig knappt utan sa bara "ta det lugnt och vila, det är nog ingen fara, sammandragningar är vanligt och blöder du inte är allt ok. Onda sammandragningar är ju inte bra men så kan man ha. Det kan även vara att livmodern trycker så att du får ont i fogarna vid en sammandragning så att du bara tror att det gör ont". Jag kände bara, JAHA?? Idiotförklarad deluxe liksom :( Jag trodde dessutom att man skulle kontrollera min livmodertapp, men icke.. Så jag känner mig inte ett dugg lugnad.
Vad skulle ni gjort? Kollat med en annan läkare om de kan kontrollera tappen? Ringa förlossningen och se om man får komma in på en koll? Eller borde jag släppa det?
Jag är så orolig för att tappen ska påverkas och att jag ska föda i förtid. Detta är mitt andra barn och jag hade verkligen inga sammandragningar med första barnet.