• micromat

Vårdnadshavare som inte vill ha kontakt och samarbete med den andra vårdnadshavaren. Ska dessa ha gemensamvårdnad om sina barn?

Jag undrar hur ni tycker och tänker angående gemensam vårdnad.

Om ena vårdnadshavaren vägrar ha kontakt med den andra vårdnadshavaren. Kan man ha gemensam vårdnad ändå?

Kan man ha gemensam vårdnad med någon som inte svarar en?

Måste man samarbeta när man har gemensam vårdnad eller funkar det ändå?

Frågorna är många och dom kan vändas och vridas åt alla håll.

Rösta på det alternativet du anser passar bäst. Förklara gärna varför du röstar som du gör.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vårdnadshavare som inte vill ha kontakt och samarbete med den andra vårdnadshavaren. Ska dessa ha gemensamvårdnad om sina barn?
  • Linnis92

Röstade nej.

Är man inte villig att ha kontakt och vara delaktig i barnets liv så tycker jag heller inte att man ska få "rätten" att ha gemensam vårdnad.

Det är inte rätt mot boendeföräldern att jaga den andre när det gäller så enkla saker som en underskrift för ett pass tex.

Umgänge däremot är något helt annat, men umgängesrätt har du även om den ena parten har ensam vårdnad.

• micromat
    Linnis92 skrev 2016-08-18 08:26:22 följande:

Röstade nej.

Är man inte villig att ha kontakt och vara delaktig i barnets liv så tycker jag heller inte att man ska få "rätten" att ha gemensam vårdnad.

Det är inte rätt mot boendeföräldern att jaga den andre när det gäller så enkla saker som en underskrift för ett pass tex.

Umgänge däremot är något helt annat, men umgängesrätt har du även om den ena parten har ensam vårdnad.

Jag resonerar som dig. Jag tycker inte heller att man kan ha gemensam vårdnad om man inte är villig att samarbeta. Samarbete är lite av en grundförutsättning för att kunna ha gemensam vårdnad i mitt tycke.

Jag tycker det är intressant att höra hur andra resonerar runt det.

Jo jag vet att umgänge och allt vad det innebär är något helt annat. :)
  • Mascaraklumpar

I vissa fall skulle det säkert gå, till exempel om det finns någon som kan vara budbärare mellan föräldrarna och samarbetet mellan denna och respektive förälder fungerar bra. Röstade ja.

• Friluffsarn

Nja, nä, det blir ju lite krångligt då kanske? Jag röstade spontant på "nej". Står nog fast vid det. Tänker på alla situationer som kan uppstå, där man behöver båda vårdnadshavarnas underskrift. Känns som att det kan uppstå många onödiga problem om man har att göra med (är delvis beroende av) en icke samarbetsvillig person.

• elyse

Ja, med förutsättning att det finns någon annan som kan vara mellanhand och föra vidare information etc. Vet ett fall där det var bonuspappan och farfarn som sågs vid överlämning av barnet.

Svar på tråden Vårdnadshavare som inte vill ha kontakt och samarbete med den andra vårdnadshavaren. Ska dessa ha gemensamvårdnad om sina barn?