Hund hoppade på min hund
Hej!
Jag har precis varit med om en fruktansvärd händelse och behöver skriva av mig/få råd. Jag var tidigare idag ute med min kopplade hund, 10 meter bort går en granne förbi med sin hund, grannens hund blir vid åsynen av min hund blir helt galen, sliter sig loss ur sitt koppel och hoppar på min hund och biter honom överallt. Min hund försvarar sig och biter tillbaka. Vi lyckas separera hundarna och ser då att grannens hund har fått sår i ansiktet, medan min hund verkar oskadd, men är givetvis uppjagad. Grannen försvinner med sin hund och jag vet inte vad jag nu skall göra? Har jag förstått det rätt att JAG blir betalningsskyldig om grannen måste ta sin hund till veterinären, trots att det var hans hund som slet sig och kastade sig över min hund? Jag är alldeles skakig, är dels orolig för den andra hundens skador, dels orolig att min hund på något sätt kommer straffas för det här och dels att jag skall behöva betala kostnaderna?
Tacksam för svar :(
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-08-18 20:45
Uppdatering: min hund har aldrig tidigare bitit en annan hund varken i attack eller självförsvar, han har däremot själv blivit biten av andra hundar och då ej försvarat sig, bara lagt sig ner och "gett upp"