• Migerino

Hund hoppade på min hund

Hej!

Jag har precis varit med om en fruktansvärd händelse och behöver skriva av mig/få råd. Jag var tidigare idag ute med min kopplade hund, 10 meter bort går en granne förbi med sin hund, grannens hund blir vid åsynen av min hund blir helt galen, sliter sig loss ur sitt koppel och hoppar på min hund och biter honom överallt. Min hund försvarar sig och biter tillbaka. Vi lyckas separera hundarna och ser då att grannens hund har fått sår i ansiktet, medan min hund verkar oskadd, men är givetvis uppjagad. Grannen försvinner med sin hund och jag vet inte vad jag nu skall göra? Har jag förstått det rätt att JAG blir betalningsskyldig om grannen måste ta sin hund till veterinären, trots att det var hans hund som slet sig och kastade sig över min hund? Jag är alldeles skakig, är dels orolig för den andra hundens skador, dels orolig att min hund på något sätt kommer straffas för det här och dels att jag skall behöva betala kostnaderna?

Tacksam för svar :(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-08-18 20:45
    Uppdatering: min hund har aldrig tidigare bitit en annan hund varken i attack eller självförsvar, han har däremot själv blivit biten av andra hundar och då ej försvarat sig, bara lagt sig ner och "gett upp"

• Svar på tråden Hund hoppade på min hund
  • Tjejgänget

Tror inte du blir betalningsskyldig då det var grannens hund som slet sig. Din hund försökte bara försvara sig.

• Härmskrikan

Tyvärr så tror jag att det är du och din hund som blir skyldiga just för att det var din hund som gav den andra (iallafall synliga) skador. Din hund kommer nog inte få några problem men det kan bli du som får betala den andre hudens veterinär kostnad. Detta just för att du (oavsett vad) står för vad din hund orsakar för skador. Väldigt irriterande men sant.

• MammaKajsa
    Hej Migerino!
    Det här hittade jag på Agrias hemsida, och det verkar ju stämma bra överens med ditt fall.  Lycka till!
    - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Hej! Jag var ute med min hund o hade den kopplad. En lösspringande hund kommer rusande emot oss och attackerar min hund. Den hugger tag i min hunds strupe varav då min hund försvarar sig. Det hela slutar med att den attackerande hunden blir skadad och måste opereras.
    Vem ska stå för kostnaden? Jag som tog mitt ansvar o hade hunden kopplad? Eller han som hade sin hund lös?

Hej! Lagen om tillsyn över hundar och katter är solklar. Ägaren är ansvarig för de skador hunden orsakar. Det är således du som skall ersätta den andres skada, t.ex. veterinärvårdskostnaderna. Skadeståndet kan dock jämkas med stöd av bestämmelser i skadeståndslagen. T.ex. om den skadelidande varit medvållande till skadan.

Beroende på omständigheterna kan skadeståndet rentav jämkas till noll kronor. Jag kan inte bedöma om den skadelidande varit medvållande. Det är inte i alla kommuner som de lokala ordningsföreskrifterna föreskriver koppeltvång på offentlig plats. Vidare kan det ibland vara olyckliga (ej oaktsamma) händelser som gör att hunden kan smita trots bevakning.

Motsätter du dig betalning har den skadelidande inget annat val än att stämma dig i allmän domstol. Det är möjligt att du har en ansvarsförsäkring i hemförsäkringen som omfattar din skadeståndsskyldighet mot den skadelidande.

Ni kan anmäla skadan dit så hjälper låter de bedöma om du är skadeståndsskyldig.

• Migerino

Tack, det var det jag misstänkte och oroade mig för. Jag vet inte var grannen bor exakt, hade så gärna gått dit om jag visste och kollat hur läget är med hans hund och huruvida han behöver gå till veterinären eller ej. Det viktigaste är givetvis att den andra hunden inte är allvarligt skadad (vilket han inte verkade vara, men nog såg jag sår i hans ansikte) men jag känner också att det känns jävligt orättvist att jag skall betala för det här. Hur skall jag kunna rasta hunden i området i fortsättningen om hans hund går till attack fler gånger, det måste väl finnas någon gräns?!

• EnGladPingvin

Jag skulle säga att det är tveksamt att du skulle hållas ansvarig med tanke på att din hund var kopplad och den andra hundens ägare inte hade kontroll över sin hund. Det kan dock bli en försäkringsärende.

Det sagt skulle jag mer oroa mig över hur din egen hund drabbades även om den inte fick synliga skador. Ett sådant anfall kan vara traumatiskt för en hund. Jag skulle hålla den under strikt kontroll framöver och bevaka hur den reagerar på andra hundar. Nu skriver du inget om hur du reagerade, men viktigt i sådana här situationer är att inte ömka för mycket med hunden utan låtsas som det inte var en stor sak (även om man själv håller på att explodera).

• Migerino

Tack MammaKajsa! Det kanske måste gå till domstol då i värsta fall. Usch vad hemskt, jag är en ganska konflikträdd människa och skulle i de flesta fall bara ta "the easy way out" och göra vad som helst för att lösa situationen, men jag känner verkligen inte att det är rätt att jag skall stå för dessa (eventuella) kostnader. Är dessutom rädd att det skall ske igen.

• Migerino

Hej EnGladPingvin! Tack för ditt svar. Jag kan helt ärligt inte minnas i detalj hur jag reagerade, eftersom jag fick en slags chock av situationen. Jag minns att jag försökte dra undan honom i kopplet, snurrade runt runt runt för att avlägsna honom får den andra hunden, men den andra hunden bara hängde på. Allt gick så snabbt. Min hund verkar ok, men han märker nog att jag är upprörd, han ligger på mina fötter och vilar just nu.

• Tecum

Om din granne är en vettig människa borde han skämmas för att begära ersättning när det var hans hund som anföll din.

• Migerino

Hej Tecum! Jag håller med, men vill han bråka om det så verkar han ha rätten på sin sida utifall att vi då inte tar det till domstol, vilket jag inte är säker på att jag skulle palla helt ärligt :(

• Scoops

Du har redan fått din fråga besvarad men jag ville tillägga: Kolla din hund väldigt noga. Hundarnas skinn är löst (till skillnad från t ex människors) och om du hund blivit biten så att ett sår öppnat sig och skinnet "slitits" så kan blod samlas under skinnet och orsaka många problem... bättre att det dräneras på en gång om det skulle vara så.

Gud så obehagligt att grannens hund slet sig sådär dock Förvånad

• Migerino

Hej Scoops, tack för svar!  Jag har kontrollerat och kan inte se några sår, men han har väldigt mycket och tjock päls, så det är svårt att vara säker. Tror att det var hans päls som skyddade honom från många av betten. Båda hundarna är ganska små, så det var nog inte så mycket kraft i betten - tillräckligt mycket kraft i bettet från min hund dock för att göra ett sår i den andra hundens ansikte :(

Ja, det var en mycket obehaglig händelse och jag är nu rädd för vad som skall ske i framtiden? Tänk om det händer igen?

• Scoops
    Migerino skrev 2016-08-18 21:47:22 följande:

Hej Scoops, tack för svar!  Jag har kontrollerat och kan inte se några sår, men han har väldigt mycket och tjock päls, så det är svårt att vara säker. Tror att det var hans päls som skyddade honom från många av betten. Båda hundarna är ganska små, så det var nog inte så mycket kraft i betten - tillräckligt mycket kraft i bettet från min hund dock för att göra ett sår i den andra hundens ansikte :(

Ja, det var en mycket obehaglig händelse och jag är nu rädd för vad som skall ske i framtiden? Tänk om det händer igen?

Man vet aldrig, men jag skulle undvika den andra hunden i fortsättningen och skita blank i grannens känslor kring det. Har grannen alls försökt kontakta dig?
  • Migerino
    Scoops skrev 2016-08-18 21:52:09 följande:
    Man vet aldrig, men jag skulle undvika den andra hunden i fortsättningen och skita blank i grannens känslor kring det. Har grannen alls försökt kontakta dig?
    Nej, jag har inte hört av honom, men det hände i eftermiddags, så han kanske söker upp mig imorgon eller så. Vi bor i ett lägenhetsområde, så jag tror inte han vet exakt var jag bor, på samma vis vet inte jag exakt var han bor heller...

Jag kommer defintivt att gå åt helt motsatt håll om jag ser honom ute med hunden. Förhoppningsvis skaffar han ett bättre halsband/sele för att undvika att hunden sliter sig igen. En tredje granne som såg det hela hända sade till mig att hon varnat honom gällande att halsbandet/selen sitter för löst, då hon sett hunden slita sig tidigare.
  • Migerino

Jag är verkligen tacksam för alla svar. Har suttit hemma alldeles skakis och ledsen ikväll och inte vetat vad jag skall ta mig till. 

• Scoops
    Migerino skrev 2016-08-18 21:56:23 följande:
    Nej, jag har inte hört av honom, men det hände i eftermiddags, så han kanske söker upp mig imorgon eller så. Vi bor i ett lägenhetsområde, så jag tror inte han vet exakt var jag bor, på samma vis vet inte jag exakt var han bor heller...

Jag kommer defintivt att gå åt helt motsatt håll om jag ser honom ute med hunden. Förhoppningsvis skaffar han ett bättre halsband/sele för att undvika att hunden sliter sig igen. En tredje granne som såg det hela hända sade till mig att hon varnat honom gällande att halsbandet/selen sitter för löst, då hon sett hunden slita sig tidigare.
    Om hunden slitit sig tidigare så har förmodligen ägaren inte tagit sitt ansvar. Tror inte du behöver vara orolig för veterinärkostnader för grannens hund... förmodligen är det en sån som kommer vara tyst och inte vill ha med polisen att göra pga tidigare grejjer..
  • Migerino
    Scoops skrev 2016-08-18 22:00:00 följande:
    Om hunden slitit sig tidigare så har förmodligen ägaren inte tagit sitt ansvar. Tror inte du behöver vara orolig för veterinärkostnader för grannens hund... förmodligen är det en sån som kommer vara tyst och inte vill ha med polisen att göra pga tidigare grejjer..
    Jag hoppas att det är så och jag hoppas den andra hunden är ok. Oavsett vems fel det var så känns det väldigt jobbigt att min hund orsakat skador, trots att det var i självförsvar.
  • Jobbarmedhund

Hej! Jag jobbar med hundar och är insatt i detta. Oavsett situation är du ansvarsskyldig om din hund skadar en annan hund så pass illa att den måste söka vård. Du kan ta detta på din hemförsäkring dvs ansvarsförsäkring.

I denna situation kanske din granne är vettig nog att resonera att det var hans hunds fel. Så jag hade inte tagit upp det med ekonomiskersättning förrens grannen frågar. Men du kan ju gå över eller ringa och fråga hur det är med hunden.

• Jobbarmedhund

Regler gällande detta finns att läsa om på jordbrukdverket har jag för mig. Eller googla efter lag gällande hundägare

• Migerino
    Jobbarmedhund skrev 2016-08-19 08:21:55 följande:

Hej! Jag jobbar med hundar och är insatt i detta. Oavsett situation är du ansvarsskyldig om din hund skadar en annan hund så pass illa att den måste söka vård. Du kan ta detta på din hemförsäkring dvs ansvarsförsäkring.

I denna situation kanske din granne är vettig nog att resonera att det var hans hunds fel. Så jag hade inte tagit upp det med ekonomiskersättning förrens grannen frågar. Men du kan ju gå över eller ringa och fråga hur det är med hunden.

Hej Jobbarmedhund! Tack för svar. Jag har under dagen varit i kontakt med mitt försäkringsbolag som bekräftade att skulle hundägaren be om ersättning så får jag kontakta dem - de fungerar som en "domstol" och kan avgöra att jag inte behöver betala, eftersom det var den andra ägarens/hundens fel. Det krävs att jag fyller i en rapport tillsammans med den andra hundägaren och vittnena. Det känns skönt att veta att lagen inte var fullt så absurd så som jag först uppfattat den! :)
  • Birgitta02
    Jobbarmedhund skrev 2016-08-19 08:21:55 följande:
    Japp. Absolut ägaransvar. Dock kan man, om ägaren kontaktar dig TS, resonera kring detta. OM han begär veterinärersättning så kan ni resonera om att dela på det hela. Hade inte hans hund slitit sig så hade det hela inte hänt. Jag tror faktiskt inte han kommer kontakta dig. Jag är helt klart insatt i den här juridiken - dock hade jag inte ställt dig till ansvar om det varit min hund som slitit sig. Lite jäkla moral måste man ha. Men juridiskt är du skyldig att betala veterinärkostnaderna.
Svar på tråden Hund hoppade på min hund