• Frankie Bean

Amning känns som övergrepp

Är jag ensam om att känna såhär?

Flaskmatar från första början då tanken på amning fick mig att må dåligt. Jag försökte prova amma en gång men kände mig så äcklad och arg på min bebis att det inte gick att ens nudda bröstvårtan. Det kändes även som om jag utsatte honom för övergrepp, att tvinga honom att suga på mina bröst. Om jag aldrig hört talas om amning innan så skulle nog detta vara det sista jag skulle utsätta honom för, känns komplett onaturligt.

Varför är jag såhär, är det bara jag som känner på det viset?

• Svar på tråden Amning känns som övergrepp
  • Frankie Bean
    Anonym (Nina) skrev 2016-08-21 16:53:29 följande:

TS, jag har sett att du startat andra trådar också som handlar om att du mått dåligt över olika saker kring din graviditet och förlossning. 

Kanske har du drabbats av någon typ av depression? Det låter som att du skulle behöva prata med någon professionell och kanske få hjälp. Du ska absolut inte behöva må såhär med såna tankar (nu tänker jag även på det du skrivit i andra trådar).

Jag hoppas att allt löser sig för dig.

Lycka till med allt!

Jag har inte tänkt på det själv, att jag ältat det här innan. Var tvungen att läsa igenom gamla trådar jag skrivit och bli påmind.

Ska försöka gå och prata med någon, sköterskan på bvc tyckte jag borde det iaf. Tror att allt detta är så jobbigt som det är pga att det hela tiden påminner om de svåra saker som hänt. Te.x att varje gång han får mat så dyker tanken upp att jag är oförmögen att amma eftersom x och y gjort att jag inte klarar av den sortens bröstkontakt.
  • elmadumle
    Anonym (F) skrev 2016-08-21 15:16:57 följande:
    Ja tänkt så fel det blir för många. Att man är så inpräntad att brösten mer är till för mannens njutning än att ge sitt barn mat. Det är sorgligt hur det blivit.
    Fel? alla vill inte amma, vi är många som tycker det är obehagligt. Jag har aldrig längtat efter att amma. Ingen har inpräntat något, det har jag kommit på alldeles själv;)
  • elmadumle
    Anonym (H) skrev 2016-08-21 16:50:16 följande:
    Kan du inte hålla ditt barn i handen heller för du använder händerna till att onanera?

Kan du inte pussa ditt barn heller för att du suger av din man?

ELLLER så kan kroppsdelar ha olika syften i olika situationer och i sig själva inte alls är sexuella..

Själv gillar jag analsex, men jag kan fortfarande bajsa utan att bli kåt ^^

Synd om dom som inte kan särskilja och se skillnaden i situationer..
    Vem säger att jag onanerar eller suger av mannen? 
    Jo kroppsdelar har olika syften vid olika tillfällen.
    Måste man gilla att amma? det går väldigt bra att ge tillägg från dag ett, det gjorde jag redan på 90 talet när våra första barn föddes.
  • Anonym (F)
    elmadumle skrev 2016-08-22 14:16:51 följande:

Fel? alla vill inte amma, vi är många som tycker det är obehagligt. Jag har aldrig längtat efter att amma. Ingen har inpräntat något, det har jag kommit på alldeles själv;)

Jo något har verkligen gått snett när man prioriterar brösten till sex och mannen än till sin nyfödda bebis.
  • Frankie Bean
    Anonym (F) skrev 2016-08-23 18:18:58 följande:

Jo något har verkligen gått snett när man prioriterar brösten till sex och mannen än till sin nyfödda bebis.

Fast det måste ju inte stämma heller. Jag prioriterar inte brösten till sex heller, tycker även det är obehagligt.
  • Anonym (F)
    Frankie Bean skrev 2016-08-23 18:36:15 följande:

Fast det måste ju inte stämma heller. Jag prioriterar inte brösten till sex heller, tycker även det är obehagligt.

Fast det var ju det om att brösten är till för mannen och för sex som jag svarade på.

Vidhåller att någonting gått snett när vi blivit så påverkade av yttre ideal att vi undanhåller den mest naturliga matkällan för våra barn pga detta.

Alltså INGENTING mot dig och din upplevelse av amning. Du ska absolut inte amma om du mår dåligt av det. Och det är inte konstigt att du gör det efter vad du varit med om.
  • Anonym (absolut)
    molly50 skrev 2016-08-21 12:57:21 följande:
    Jag hoppas att du är ironisk.
    Eller menar du verkligen att du tror att man som mamma tvingar sina barn att amma?
    Jag behövde då inte göra det med något av mina barn.
    Och de visade också tydligt när de inte längre ville bli ammade.

TS: Det är inte ovanligt att känna så som du gör.
    Speciellt inte om man varit med om de saker du har berättat om.
    Så länge ditt barn mår bra och verkar nöjd så kan du med gott samvete fortsätta så som du gör.
    Och strunta i andras åsikter.
    Är INTE ironisk alls. 
  • Frankie Bean
    Anonym (F) skrev 2016-08-23 21:17:34 följande:

Fast det var ju det om att brösten är till för mannen och för sex som jag svarade på.

Vidhåller att någonting gått snett när vi blivit så påverkade av yttre ideal att vi undanhåller den mest naturliga matkällan för våra barn pga detta.

Alltså INGENTING mot dig och din upplevelse av amning. Du ska absolut inte amma om du mår dåligt av det. Och det är inte konstigt att du gör det efter vad du varit med om.

Ursäkta, jag måste ha slarvläst.
  • molly50
    Anonym (absolut) skrev 2016-08-24 08:18:18 följande:
    Är INTE ironisk alls. 
    Så du menar alltså att man,som mamma,tvingar sina barn att ta bröstet?
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (absolut)
    molly50 skrev 2016-08-24 09:30:40 följande:
    Så du menar alltså att man,som mamma,tvingar sina barn att ta bröstet?
    Ja exakt att det är ett övergrepp på BARNET inte på en själv.

Skulle du vilja suga på en lång utammad skinnbit som det knappt kommer ngt ur?
  • molly50
    Anonym (absolut) skrev 2016-08-24 09:40:21 följande:

På vilket sätt är det ett övergrepp på barnet om barnet själv vill ha bröstet,menar du?

Vad är det som säger att bröstet blir en lång,utammad,skinnbit?
    Som sagt,är barnet nöjd så är det det viktigaste.
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (L)
    Anonym (absolut) skrev 2016-08-24 09:40:21 följande:

Då är det ju bättre att ge barnet ersättning på nappflaska istället.
  • molly50
    Anonym (L) skrev 2016-08-24 09:52:54 följande:
    Då är det ju bättre att ge barnet ersättning på nappflaska istället.
    Man kan också pumpa ur bröstmjölk och ge på flaska om man absolut inte vill amma barnet,men inte vill ge ersättning.
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (L)
    molly50 skrev 2016-08-24 10:12:40 följande:

Man kan också pumpa ur bröstmjölk och ge på flaska om man absolut inte vill amma barnet,men inte vill ge ersättning.

Hur vida mamman väljer att pumpa ut bröstmjölk och ge det till barnet på nappflaska är helt upp till mamman att avgöra.

Här i Sverige i varje fall är det inte livsviktigt för barnet att få i sig bröstmjölk -utan ersättning på nappflaska fungerar näst intill lika bra för barnet -om mamman inte vill/kan ge barnet bröstmjölk.
  • molly50
    Anonym (L) skrev 2016-08-24 10:22:56 följande:
    Hur vida mamman väljer att pumpa ut bröstmjölk och ge det till barnet på nappflaska är helt upp till mamman att avgöra.

Här i Sverige i varje fall är det inte livsviktigt för barnet att få i sig bröstmjölk -utan ersättning på nappflaska fungerar näst intill lika bra för barnet -om mamman inte vill/kan ge barnet bröstmjölk.
    Det bästa för barnet är bröstmjölk. Även om ersättning är nästan lika bra.
    Men barnet får då inte de viktiga antikropparna som finns i mammans mjölk och den första viktiga råmjölken.
    Men vill/kan man inte amma så ska man naturligtvis göra det som känns bäst för en själv.
    Men alla vill inte ge ersättning heller. Därav att jag skrev att man kan pumpa ut och ge på flaska om man inte vill eller kan amma,av någon anledning.
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (Wera)

Nej,det tror jag absolut inte att du är.

Du kan lugnt fortsätta med att ge ditt barn ersättning på nappflaska.

Dagens ersättning innehåller nämligen fullvärdig näring för ditt barn dom första 6 månaderna.

Svar på tråden Amning känns som övergrepp