• tomtenissen

Ledig efter barnet är 1,5 år

Hej! 
    Vi vill gärna vara hemma med vårt barn längre än 1,5 år. Som jag har förstått det har man rätt till att vara ledig fram tills barnet är 1,5 år.

Men om man vill vara hemma längre, hur fungerar det då? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-08-19 17:36
    Är det så att vi har rätt att vara hemma 1,5 år var?
    Detta är så förvirrande, haha!

• Svar på tråden Ledig efter barnet är 1,5 år
  • Rani

Nja, du har rätt att vara hemma tills barnet är 18 månader, även utan att ta ut föräldrapenning. Efter att barnet passerat 18 månader har du rätt att vara hemma så länge du tar ut föräldradagar. Du måste då arbeta/ta ut föräldrapenning 5 dagar/vecka.

• pigglet

Arbetsgivaren har rätt att kräva att man tar ut fp i samma utsträckning som man är föräldraledig från barnet är 18 månader (gäller alltså båda föräldrarna). Det är inte säkert att de gör det, min kommun bryr sig inte alls om huruvida man tar ut fp eller inte. Men de KAN kräva det.

Så kolla med era arbetsgivare.

I övrigt gäller att ta så få dagar man kan under barnets första år, så man har kvar sedan. Då kan man ta 5 dagar/vecka från 1-årsdagen för att skydda sin SGI och vara hemma så länge man vill.

• tomtenissen
    Rani skrev 2016-08-19 17:51:01 följande:

Nja, du har rätt att vara hemma tills barnet är 18 månader, även utan att ta ut föräldrapenning. Efter att barnet passerat 18 månader har du rätt att vara hemma så länge du tar ut föräldradagar. Du måste då arbeta/ta ut föräldrapenning 5 dagar/vecka.

pigglet skrev 2016-08-19 18:43:49 följande:

Arbetsgivaren har rätt att kräva att man tar ut fp i samma utsträckning som man är föräldraledig från barnet är 18 månader (gäller alltså båda föräldrarna). Det är inte säkert att de gör det, min kommun bryr sig inte alls om huruvida man tar ut fp eller inte. Men de KAN kräva det.

Så kolla med era arbetsgivare.

I övrigt gäller att ta så få dagar man kan under barnets första år, så man har kvar sedan. Då kan man ta 5 dagar/vecka från 1-årsdagen för att skydda sin SGI och vara hemma så länge man vill.

Tusen tack för era svar! Det är lite förvirrande när man är ny i denna värld :) 

Svar på tråden Ledig efter barnet är 1,5 år