Roaccutan, med eller utan ppiller. Hjälp!
Hej! Är en tjej på 20 år som lider så otroligt mycket av acne. Det har gått i perioder och jag har testat allt. Vissa saker har funkat men då bara en kortare tidsperiod. Går nu på Roaccutan/isotretenoin. 60 mg/dag och väger 63 så äter väl så mycket jag kan äta. Har lite biverkningar, torr och tappar mer hår än vanligt men mår bra och har bra blodvärden. Kommer nog gå ner till 40 mg då jag inte vill tappa så mkt hår som jag gör nu. Jag äter bra och näringsrik mat. Men jag har hormonell acne, det är som mest på kinderna. Är helt täckt av röda märken, tunn och kändlig hy och sen då och då dyker det upp blemmor som kan göra jätteont. Jag har ätit roa i ganska exakt 2 månader nu. Märker skillnad på det sättet att jag inte får finnar av smink. Har även väldigt lite poremaskar. Men dedär hemska blommorna dyker fort upp och de är dem värsta. Mitt tålamod är verkligen... obefintligt just nu. Gråter varje dag för jag tycker ja är så ful och avgränsar mig från allt socialt. Jag åt tidigare Rosal i 3 månader (ppiller, typ samma som Yasmine) men slutade för jag vet att ppiller-stopp ofta orsakar acne och jag tänkte: om jag nu äter roa så är det väl bättre att de läker ut allt och så slipper jag få acne igen den dag jag slutar med ppiller. Men börjar nästan överväga att börja med Rosal igen för de brukar funka på hormonell acne och jag märkte en viss förbättring när jag åt det. Men egentligen skjuter man bara upp på problemet genom att äta det.. men den dag jag slutar med roa kanske min hormonacne börjar yttra sig sig igen?
Vad ska jag göraaa? Någon m samma erfarenhet? jag ta ppiller ändå? Någon som ätit roaccutan? Hur lång tid tog det innan era blemmor slutade dyka upp? Hur länge var era röda märken ilskna?
Använder bara bra eko hudvård med milda produkter och begränsat med olja.