• Emda

Gravid + epilepsi anfall, farligt??

Hej!

Jag är en 21 årig tjej, har diagnosen epilepsi och krampar varenda natt. Mina anfall är inga stora frånvaro anfall eller där jag blir medvetslös. Utan små kramper, men ibland många.

Jag och min sambo var för några månader sedan hos läkaren för att planera graviditet, och då börja trappa ut en medicin jag har ( topiramat). Jag äter idag 3 olika , trileptal, lamotrigin och topiramat. Vi skulle också få en remiss till akademiska för att prata med en läkare för att se hur de skulle gå med en graviditet för mig.

Men nu har jag redan plussat, ska till bm och läkare under veckan. Men min stora fråga och oro är : är anfall under graviditeten skadligt för barnet? Jag har både läst och hört olika. :(

Vore tacksam för svar.

• Svar på tråden Gravid + epilepsi anfall, farligt??
  • Anonym (L)

Såvitt jag förstår är det större anfall med andningsuppehåll/syrebrist som är farliga för fostret. Sedan är det ju så att medicinerna medför en del risker, vilket du redan har förstått. Om jag vore du skulle jag vara öppen för att avbryta denna graviditeten och avvakta tills du har en fungerande behandling med bara en epilepsimedicin, om det är möjligt. Men diskutera såklart noggrannt igenom detta med din neurolog!

Svar på tråden Gravid + epilepsi anfall, farligt??