• Genne

Förlossningsrädsla, Vet inte vad jag ska göra

Jag vill väldigt gärna skaffa barn och för mig och min sambo är det inte särskilt långt bort att börja försöka. Problemet är bara att hur mycket jag än vill ha barn blir jag avskräckt pga rädsla för själva förlossningen. Jag vill verkligen inte gå igenom det. Det är väldigt jobbigt för mig psykologiskt, och folk jag har pratat med om detta verkar inte förstå hur hemskt dåligt jag mår när jag tänker på detta, utan de skrattar åt mig och säger att "det är ingen fara"...

Jag känner inför detta ungefär som jag känner inför att ha en spindel krälande på mig och jag har fruktansvärd fobi för spindlar. Jag skulle aldrig skratta åt någon för deras fobi. Är det något fel på mig? Kommer jag någonsin kunna skaffa barn när jag känner såhär? Snälla hjälp.

• Svar på tråden Förlossningsrädsla, Vet inte vad jag ska göra
  • Anonym (Ellie)
    Genne skrev 2016-08-22 20:00:13 följande:

Jag vill väldigt gärna skaffa barn och för mig och min sambo är det inte särskilt långt bort att börja försöka. Problemet är bara att hur mycket jag än vill ha barn blir jag avskräckt pga rädsla för själva förlossningen. Jag vill verkligen inte gå igenom det. Det är väldigt jobbigt för mig psykologiskt, och folk jag har pratat med om detta verkar inte förstå hur hemskt dåligt jag mår när jag tänker på detta, utan de skrattar åt mig och säger att "det är ingen fara"...

Jag känner inför detta ungefär som jag känner inför att ha en spindel krälande på mig och jag har fruktansvärd fobi för spindlar. Jag skulle aldrig skratta åt någon för deras fobi. Är det något fel på mig? Kommer jag någonsin kunna skaffa barn när jag känner såhär? Snälla hjälp.

Klart du kommer kunna skaffa barn! Det gäller bara att du träffar på rätt personer att prata med innan/under. Inhämtar kunskap och information vad en förlossning innebär. Tänker igenom dina rädslor och försöker sätta ord på dom. Och tar små steg åt gången.

Min bästa vänninna var livrädd inför förlossningen och var helt inställd på snitt innan hon blev gravid. Jag har under ca 1 års tid innan hennes graviditet pratat med henne om förlossningar. Hur en förlossning brukar gå till. De olika skedena. Etcetc. När hon väl blev gravid tog hon kontakt med Aurora (mottagning för förlossningsrädda) och hade även några samtal där. Bestämde sig till slut för vaginal förlossning. Och är nu när hon fött helt exalterad och vill inte ha sin förlossning ogjord.

För henne handlade det om att hon hade rädslor som var obefogade och andra rädslor som var befogade men bearbetade. Det blev iaf väldigt bra till slut!

Som sagt, det är viktigt att prata med någon som kan känna in dig. Bemöta rädslor och bearbeta.

De flesta förlossningsrädda kan bearbetas, det är jag övertygad om. Vissa behöver dock mer tid än 9 månader och man behöver börja innan man blir gravid
  • Genne
    Anonym (Ellie) skrev 2016-08-22 20:26:58 följande:

Klart du kommer kunna skaffa barn! Det gäller bara att du träffar på rätt personer att prata med innan/under. Inhämtar kunskap och information vad en förlossning innebär. Tänker igenom dina rädslor och försöker sätta ord på dom. Och tar små steg åt gången.

Min bästa vänninna var livrädd inför förlossningen och var helt inställd på snitt innan hon blev gravid. Jag har under ca 1 års tid innan hennes graviditet pratat med henne om förlossningar. Hur en förlossning brukar gå till. De olika skedena. Etcetc. När hon väl blev gravid tog hon kontakt med Aurora (mottagning för förlossningsrädda) och hade även några samtal där. Bestämde sig till slut för vaginal förlossning. Och är nu när hon fött helt exalterad och vill inte ha sin förlossning ogjord.

För henne handlade det om att hon hade rädslor som var obefogade och andra rädslor som var befogade men bearbetade. Det blev iaf väldigt bra till slut!

Som sagt, det är viktigt att prata med någon som kan känna in dig. Bemöta rädslor och bearbeta.

De flesta förlossningsrädda kan bearbetas, det är jag övertygad om. Vissa behöver dock mer tid än 9 månader och man behöver börja innan man blir gravid

Tack för ditt svar. Jag vill väldigt gärna ha snitt, men har hört att det är väldigt svårt att få igenom här om man inte har en "vettig" anledning (jag antar stt förlossningsrädsla inte räknas som en vettig anledning). Detta gör mig rädd att ens försöka bli gravid och oavsett hur mycket jag vill ha barn har är jag så rädd för att tvingas genomgå en förlossning.. Så vågar inte ens försöka. Det är möjligt att jag skulle kunna bearbeta min rädsla, men jag läser hela tiden om hur mycket folk har spruckit och hur de har behövt sy, och helt ärligt gården mig ännu mera avskräckt. Vet inte vad jag ska göra... Är rädd att jag aldrig ska våga skaffa barn :(
  • Carambolan

Kan du tänka dig att adoptera istället eller vill du gärna ha biologiska barn?

• Genne
    Carambolan skrev 2016-08-22 21:12:38 följande:

Kan du tänka dig att adoptera istället eller vill du gärna ha biologiska barn?

Jag har inget emot tanken på adoption, men tror inte min sambo är sugen på det. Är dessutom orolig för vilka problem det kan leda till (känner familjer där barnen skyller allt dåligt i sina liv på att föräldrarna har adopterat dem och de önskar att de aldrig hade blivit tagna från sina hemländer av sina adoptivföräldrar). Har dessutom förstått att det har blivit svårare att genomföra internationella adoptioner. Så tror inte det är något genomtänkt alternativ för oss tyvärr...
  • Allagodating

Svårt att ge råd. Jag var asrädd innan jag blev gravid och kunde hyperventilera vid tanke på en förlossning.

Så blev jag gravid och längtan efter barnen suddade bort rädslan. Förlossningen gick som en dans och jag längtade efter att få göra det igen. Vid barn nr 2 valde jag tom bort all form av bedövning. Det häftigaste jag någonsin gjort är att föda barn. Och om man pratar med vänner säger faktiskt de flesta samma sak. Det är större sannorlikhet att förlossningen går bra än dåligt. Men det klart, det finns inga garantier.

Tycker du ska kontakta en auroramottagning och få samtalsterapi innan ni försöker er på att bli gravida. OCH extrem förlossningsrädsla leder oftast till snitt. Du kan visst få igenom det. Men ett snitt är inte en dans på rosor, det kan liksom en vaginalförlossning uppstå komplikationer i efterhand.

• Anonym (Ellie)
    Genne skrev 2016-08-22 20:40:36 följande:

Tack för ditt svar. Jag vill väldigt gärna ha snitt, men har hört att det är väldigt svårt att få igenom här om man inte har en "vettig" anledning (jag antar stt förlossningsrädsla inte räknas som en vettig anledning). Detta gör mig rädd att ens försöka bli gravid och oavsett hur mycket jag vill ha barn har är jag så rädd för att tvingas genomgå en förlossning.. Så vågar inte ens försöka. Det är möjligt att jag skulle kunna bearbeta min rädsla, men jag läser hela tiden om hur mycket folk har spruckit och hur de har behövt sy, och helt ärligt gården mig ännu mera avskräckt. Vet inte vad jag ska göra... Är rädd att jag aldrig ska våga skaffa barn :(

Och detta är anledningen att du ska prata med professionella och inte läsa på nätet. Skräckhistorier kan man hitta om allting.

Om det är just att spricka du är orolig för får man helt enkelt ta upp det. Läsa på om det. Risker. Information om hur ofta det förekommer (4-6% är senaste siffror jag kan hitta) Saker man själv kan göra under förlossning för att minska risken och så vidare.

Försöka ta tillbaka kontrollen är över sin rädsla. Lyssna även på solskenshistorierna som ändå är i en KLAR majoritet!

Står det och väger mellan skaffa barn eller ej får man helt enkelt fundera på om det är värt att ta den lilla risken som ändå finns att ens underliv blir skadat mot att inte skaffa barn alls.

Står det och väger mellan snitt och vaginal förlossning ska man nog fundera även på risker med ett snitt så man inte blir helt överraskad sen om man råkar få en infektion i snittet och får ett väldigt fult ärr. Eller får tarmvred i efgerförloppet.

Kort sagt - det finns risker med att skaffa barn idag men dom är väldigt små! Och det är bara en själv som kan bestämma om det är värt riskerna eller ej.

Det finns även risker med att t.ex åka bil - men det är en risk som majoriteten i vårt samhälle idag tar. Man kan inte leva ett riskfritt liv helt enkelt. Och då får man fundera på varför man är beredd att avsäga sig barn som man gärna vill ha, för en liten risk att skada sitt underliv.
  • Anonym (Det finns hjälp)

Det finns, precis som för din (och min) rädsla för spindlar, bra hjälp att få för behandling av rädsla och fobier, t.ex. Kbt.

Jag var personligen inte rädd för att föda (älskar det också!) men varit helt förlamad av flygrädsla. Och jag behöver flyga mycket i jobbet. Gick och la mig varje kväll och trodde att jag skulle dö på en kommande flygresa, flera månader innan resan! Gick i kbt-terapi för detta, fick bra verktyg, och nu är det inget problem längre.

Det är klart att du inte ska låta din rädsla hindra dig från att skaffa barn! Lika lite som jag ska sluta flyga. Att ge efter för sina rädslor och undvika det man är rädd för är det som förstärker rädslorna mest.

Ta hjälp av någon redan nu, du kan börja vid din vårdcentral. Lycka till!

Svar på tråden Förlossningsrädsla, Vet inte vad jag ska göra