Genne skrev 2016-08-22 20:40:36 följande:
Tack för ditt svar. Jag vill väldigt gärna ha snitt, men har hört att det är väldigt svårt att få igenom här om man inte har en "vettig" anledning (jag antar stt förlossningsrädsla inte räknas som en vettig anledning). Detta gör mig rädd att ens försöka bli gravid och oavsett hur mycket jag vill ha barn har är jag så rädd för att tvingas genomgå en förlossning.. Så vågar inte ens försöka. Det är möjligt att jag skulle kunna bearbeta min rädsla, men jag läser hela tiden om hur mycket folk har spruckit och hur de har behövt sy, och helt ärligt gården mig ännu mera avskräckt. Vet inte vad jag ska göra... Är rädd att jag aldrig ska våga skaffa barn :(
Och detta är anledningen att du ska prata med professionella och inte läsa på nätet. Skräckhistorier kan man hitta om allting.
Om det är just att spricka du är orolig för får man helt enkelt ta upp det. Läsa på om det. Risker. Information om hur ofta det förekommer (4-6% är senaste siffror jag kan hitta) Saker man själv kan göra under förlossning för att minska risken och så vidare.
Försöka ta tillbaka kontrollen är över sin rädsla. Lyssna även på solskenshistorierna som ändå är i en KLAR majoritet!
Står det och väger mellan skaffa barn eller ej får man helt enkelt fundera på om det är värt att ta den lilla risken som ändå finns att ens underliv blir skadat mot att inte skaffa barn alls.
Står det och väger mellan snitt och vaginal förlossning ska man nog fundera även på risker med ett snitt så man inte blir helt överraskad sen om man råkar få en infektion i snittet och får ett väldigt fult ärr. Eller får tarmvred i efgerförloppet.
Kort sagt - det finns risker med att skaffa barn idag men dom är väldigt små! Och det är bara en själv som kan bestämma om det är värt riskerna eller ej.
Det finns även risker med att t.ex åka bil - men det är en risk som majoriteten i vårt samhälle idag tar. Man kan inte leva ett riskfritt liv helt enkelt. Och då får man fundera på varför man är beredd att avsäga sig barn som man gärna vill ha, för en liten risk att skada sitt underliv.