• Systerstrul

Försörjningsansvar-kläder/fritidsintressen/medicin etc

Ursäkta om samma fråga redan finns men jag hittade inte. Jag undrar vad för skyldigheter man har som vv-förälder att betala för sitt barn. Sånt som rör barnet då det befinner sig hos vardera förälder. Ytterkläder? Utrustningar? Mediciner?

Jag har en 7 o 9-åring o är separerad sedan 2012. Jag har sedan dom föddes stått för ALLT förutom ett par vinterskor 2013. Jag har försökt kräva pengar, jag gör ju en tjänst bara att handla. Han betalar inte, åker inte på semester med barnen, lägger inte en spänn på dom. Om jag inte skaffar ytterkläder, stövlar osv så får dom vara utan på hans veckor, eller gå utan jacka eller vinterskor på sommarn. Jag har provat att inte köpa o en normal människa köper väl nåt då men inte han. Jag vet att jag inte kan förändra honom så att hota o tjata är bara att stånga huvet i väggen. Han vet att han kommer undan, för jag klarar inte att mina barn går med byxor upp till vaden o håliga stövlar i regn.

Vad kan jag göra? Vi ska mötas på ett samarbetssamtal snart på familjerätten, kan dom hjälpa barnen på nåt sätt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-08-23 13:57
    Alltså jag måste klargöra. Detta handlar inte om att jag ska få pengar i underhåll som vissa tänker, jag undrar vad man har för skyldighet som föräldrar att betala för. Kan ju knappast vara så att en ska stå för rubbet? Det är det som kallas "försörjningsansvar" enligt familjerätten, allt som rör barnet. Kläder, fritidsintressen osv. Om en bara skiter i allt och ändå har barnen halvtid, hur gör man?

• Svar på tråden Försörjningsansvar-kläder/fritidsintressen/medicin etc
  • Kvinna30plus
    Systerstrul skrev 2016-08-23 08:57:51 följande:
    Nej, han säger att han inte är intresserad av hockey o då ska han varken betala nåt eller köra på träningar. Barnen får träna varannan vecka :( å detta säger han på soc. Så min dotter tränar slalom 2 ggr i månaden o jag betalar utrustning. Dehär med barnkonventionens punkt att varje barn har rätt till en aktiv fritid är bara ord, med rättighet kommer skyldighet o han har inga skyldigheter. Han säger nej till att betala nya cykelhjälmar (pojkens sprack på hans vecka), jag köper ny på rea, jag värnar pm hans säkerhet. Pappan kommer undan. Han ska inte betala. Punkt.
    Okej det är ju tråkigt. Har dom några andra saker de gör när de är hos pappan?  hockey är ju typ den dyraste sporten ett barn kan hålla på med.....å har du ensam tagit beslutet att de ska pyssla med det får du ng stå för det med. Å slalom låter inte heller billigt...... Har han dålig ekonomi? Har han också fler barn? 
  • mammalovis
    Kvinna30plus skrev 2016-08-23 08:08:51 följande:
    Mediciner är väl förövrigt gratis numera!
    Mediciner som ingår i högkostnadsskyddet är gratis, men barn får även andra utskrivna t ex Forelax vid förstoppning. Den kostar 170 kr för 40 dagar ... inte hela världen för min del, men ändå en kostnad.
  • Systerstrul
    Kvinna30plus skrev 2016-08-23 09:09:40 följande:

Är du föräldraledig med ett barn som inte är hans tar dom inte hänsyn till det tyvärr utan räknar på din lön. Iaf tog dom inte hänsyn här till det då det "är en kort period" jo visst så kan man ju också se det...men helt krasst ska ju pappan till dina äldre inte drabbas för att du skaffar fler barn å därmed inte stå för mer utgifter för era barn just för att du skaffar fler barn, med du får göra ett avdrag, ett förbehållsbelopp för andra barn med 1600 kr per barn vid uträkning av era överskott. Men han måste ju betala för barnen när han har dem varannan vecka??. Är det bara han som står för deras försäkringar? Eller har ni varsina barnförsäkringar??

Jag fattar inte varför du ens tar upp att jag har ett barnsom inte är hans, du har inte förstått att han inte betalar NÅT för våra två barn o har aldrig gjort. Ingen barnvagn. Bilbarnstolar...kläder...födelsedagspresenter NADA. Inte när vi bodde ihop, inte efter, förutom ett par skor var vintern 2013. Det räcker tycker han tydligen.
  • Systerstrul
    Kvinna30plus skrev 2016-08-23 09:13:58 följande:

Okej det är ju tråkigt. Har dom några andra saker de gör när de är hos pappan?  hockey är ju typ den dyraste sporten ett barn kan hålla på med.....å har du ensam tagit beslutet att de ska pyssla med det får du ng stå för det med. Å slalom låter inte heller billigt...... Har han dålig ekonomi? Har han också fler barn? 

Han har fler barn.

Hockeyn kostar inte så mkt änsålänge. Vi var överens innan han började, därför är både pojken o jag ledsna att han inte ens får skjuts till träning,han är 7. Skulle aldrig ta egna beslut ang våra gemensamma barn. Alltså. Jag kan gott fortsätta betala RUBBET vad gäller fritidsintressen om han bara hade köpt nåt utomhusplagg ens. Eller skjutsat dom på träning. Han har inte dålig ekonomi,han är empatilös o egoistisk, han har en båt för en kvarts miljon, skotrar, bilar. etc etc. Vår son fyllde 7 i juni, inte ett grattis, ingen present. Han kommer inte på skolavslutningar. Jag vet inte vad som är otydligt? Varför ska jag bli ifrågasatt även här när jag ber om hjälp? Jag är inget psykopat-ex som försöker göra livet surt för honom för att han har barnmed mig. Han måste väl för fan ha skyldigheter. Frågan är VAD kan jag/samhället göra för att han ska uträtta dom?
  • Kvinna30plus
    Systerstrul skrev 2016-08-23 09:20:06 följande:
    Jag fattar inte varför du ens tar upp att jag har ett barnsom inte är hans, du har inte förstått att han inte betalar NÅT för våra två barn o har aldrig gjort. Ingen barnvagn. Bilbarnstolar...kläder...födelsedagspresenter NADA. Inte när vi bodde ihop, inte efter, förutom ett par skor var vintern 2013. Det räcker tycker han tydligen.
    Ursäkta. Men om man skall räkna ut ett underhåll (även för växelvis boende )så har det ingen betydelse att du är föräldraledig för annat barn, tyvärr. Men du får göra ett avdrag på ditt överskott på 1600 kr per barn, det var ju ett tips för hur man räknar ut så det blir rättvis fördelning er emellan. Men jag lämnar tråden nu. Hoppas det löser sig på familjerätten. 
  • mammalovis
    Systerstrul skrev 2016-08-23 08:48:48 följande:
    Vi tjänar nog samma när jag jobbar, nu är jag föräldraledig. Tänkte om familjerätten kan hjälpa på nåt sätt, att man skriver avtal att han ska stå för hälften osv. Jag har kvar kvitton på massor, tänkte ta med på mötet.
    Tyvärr är ju familjerätten bara rådgivande. Det är om det går skriva bindande avtal, men det tror jag bara gäller umgänge.

Föräldrar kan lova saker dyrt och heligt på sådana möten och sedan skita i det fullständigt i verkligheten utan att ens soc gör ett skit, det drabbar barnen, men än sedan verkar de resonera.

Så tyvärr har du väl råkat välja en skitstövel som far till barnen. Min äldstas pappa är inte heller av bästa sorten, han har låtit henne sova i resesäng i över 5 år för han har inte brytt sig eller förstått bättre. Sedan har han i flera månader lovat henne nytt rum, cykel mm, men frågan är om något kommer hända innan jul ens? Våningen där rummet finns påbörjades 2011 .... så han har haft några år på sig att färdigställa ...

Hur mycket kostar barnförsäkringarna? Konsumentverket räknar ju på 140 kr per barn ... Å andra sidan måste han väl ändå stå för mat, så det räknar han säkert in som resten av barnbidraget. Sedan måste de väl ha några kläder hos pappan om de bor där vv eller får de gå i kläderna de åkte i resten av veckan? 

Tyvärr finns det ju snåla föräldrar. Gillar han att gå i urväxta/trasiga kläder själv också? Då brukar det ju gälla barnen också.

Min dotters pappa har nog inte köpt ett klädesplagg under 5,5 år. De få kläder hon har där har farmor köpt, så när hon bara hade dagumgänge hade han inte ens ett par extra trosor ... Det tog drygt ett år innan farmor köpte ett nattlinne till henne, jag tyckte det var en självklarhet att han fixar det, då han har henne minst 26 nätter om året, oftast lite mer. Studsmattan tyckte han var okej att hoppa på utan skyddsnät, bara han stod bredvid.
  • Systerstrul
    Kvinna30plus skrev 2016-08-23 09:09:40 följande:

Är du föräldraledig med ett barn som inte är hans tar dom inte hänsyn till det tyvärr utan räknar på din lön. Iaf tog dom inte hänsyn här till det då det "är en kort period" jo visst så kan man ju också se det...men helt krasst ska ju pappan till dina äldre inte drabbas för att du skaffar fler barn å därmed inte stå för mer utgifter för era barn just för att du skaffar fler barn, med du får göra ett avdrag, ett förbehållsbelopp för andra barn med 1600 kr per barn vid uträkning av era överskott. Men han måste ju betala för barnen när han har dem varannan vecka??. Är det bara han som står för deras försäkringar? Eller har ni varsina barnförsäkringar??

Vi betalar varsina barnförsäkringar så NEJ jag har inte tänkt åka räkmacka på det. Det finns ingen substans i hans argument där. Han säger han inte ska betala nåt annat än det o tror att det är normalt tydligen.
  • mammalovis
    Systerstrul skrev 2016-08-23 09:28:35 följande:
    Han har fler barn.
    Hockeyn kostar inte så mkt änsålänge. Vi var överens innan han började, därför är både pojken o jag ledsna att han inte ens får skjuts till träning,han är 7. Skulle aldrig ta egna beslut ang våra gemensamma barn. Alltså. Jag kan gott fortsätta betala RUBBET vad gäller fritidsintressen om han bara hade köpt nåt utomhusplagg ens. Eller skjutsat dom på träning. Han har inte dålig ekonomi,han är empatilös o egoistisk, han har en båt för en kvarts miljon, skotrar, bilar. etc etc. Vår son fyllde 7 i juni, inte ett grattis, ingen present. Han kommer inte på skolavslutningar. Jag vet inte vad som är otydligt? Varför ska jag bli ifrågasatt även här när jag ber om hjälp? Jag är inget psykopat-ex som försöker göra livet surt för honom för att han har barnmed mig. Han måste väl för fan ha skyldigheter. Frågan är VAD kan jag/samhället göra för att han ska uträtta dom?
    Måste han ha dem varannan vecka eller skulle barnen må bättre av varannan helg hos honom och han betalar underhåll istället? Det låter tragiskt för barnen att växa upp med någon som inte har något känslomässigt engagemang för dem. Vad gör barnen på hans vecka?

Att få honom att betala på annat sätt kommer du nog att stånga dig blodig över.
  • Systerstrul
    mammalovis skrev 2016-08-23 09:30:55 följande:

Tyvärr är ju familjerätten bara rådgivande. Det är om det går skriva bindande avtal, men det tror jag bara gäller umgänge.

Föräldrar kan lova saker dyrt och heligt på sådana möten och sedan skita i det fullständigt i verkligheten utan att ens soc gör ett skit, det drabbar barnen, men än sedan verkar de resonera.

Så tyvärr har du väl råkat välja en skitstövel som far till barnen. Min äldstas pappa är inte heller av bästa sorten, han har låtit henne sova i resesäng i över 5 år för han har inte brytt sig eller förstått bättre. Sedan har han i flera månader lovat henne nytt rum, cykel mm, men frågan är om något kommer hända innan jul ens? Våningen där rummet finns påbörjades 2011 .... så han har haft några år på sig att färdigställa ...

Hur mycket kostar barnförsäkringarna? Konsumentverket räknar ju på 140 kr per barn ... Å andra sidan måste han väl ändå stå för mat, så det räknar han säkert in som resten av barnbidraget. Sedan måste de väl ha några kläder hos pappan om de bor där vv eller får de gå i kläderna de åkte i resten av veckan? 

Tyvärr finns det ju snåla föräldrar. Gillar han att gå i urväxta/trasiga kläder själv också? Då brukar det ju gälla barnen också.

Min dotters pappa har nog inte köpt ett klädesplagg under 5,5 år. De få kläder hon har där har farmor köpt, så när hon bara hade dagumgänge hade han inte ens ett par extra trosor ... Det tog drygt ett år innan farmor köpte ett nattlinne till henne, jag tyckte det var en självklarhet att han fixar det, då han har henne minst 26 nätter om året, oftast lite mer. Studsmattan tyckte han var okej att hoppa på utan skyddsnät, bara han stod bredvid.

Vi har dom halva året. Alla ytterkläder är det som jag köper, alla skor, gympakläder (om jag inte skickar med är flickan utan o skolan bryr sig inte jag har försökt den vägen), han får säkert kläder åt dom då o då men det behöver inte passa det bryr han sig inte om. Vad ska jag göra annat än skicka dit kläder med barnen? Jag kan inte leva med att dom ska lida pga honom.
  • Systerstrul
    mammalovis skrev 2016-08-23 09:34:39 följande:

Måste han ha dem varannan vecka eller skulle barnen må bättre av varannan helg hos honom och han betalar underhåll istället? Det låter tragiskt för barnen att växa upp med någon som inte har något känslomässigt engagemang för dem. Vad gör barnen på hans vecka?

Att få honom att betala på annat sätt kommer du nog att stånga dig blodig över.

Jag har lagt upp förslaget på soc att jag kan ha barnen i veckorna o köra på träningar etc. Vi gör roliga saker o jag aktiverar barnen o är med hos kompisar med deras föräldrar osv. Flickan har dessutom ett funktionshinder som han skiter i men han kommer undan. Han har inga rutiner eller engagemang. Han ska ha dom på förvaring, inte betala en spänn. Soc har sagt att jag ska se till att komma överens i familjerätten. Att jag inte ska tro att Tingsrätten skulle ta ett beslut som jag är nöjd med. Jag sa även att detta inte behöver gälla flera år fram,men just nu. Så får han mer tid o kraft till sin 15åring som bor där med problem. Alltså, denna man har varit i kontakt med soc vad gäller alla fyra barn. Två oroliga mammor som går därifrån söndergråtna o han med extra energi från våra tårar.
  • mammalovis
    Systerstrul skrev 2016-08-23 09:43:41 följande:
    Jag har lagt upp förslaget på soc att jag kan ha barnen i veckorna o köra på träningar etc. Vi gör roliga saker o jag aktiverar barnen o är med hos kompisar med deras föräldrar osv. Flickan har dessutom ett funktionshinder som han skiter i men han kommer undan. Han har inga rutiner eller engagemang. Han ska ha dom på förvaring, inte betala en spänn. Soc har sagt att jag ska se till att komma överens i familjerätten. Att jag inte ska tro att Tingsrätten skulle ta ett beslut som jag är nöjd med. Jag sa även att detta inte behöver gälla flera år fram,men just nu. Så får han mer tid o kraft till sin 15åring som bor där med problem. Alltså, denna man har varit i kontakt med soc vad gäller alla fyra barn. Två oroliga mammor som går därifrån söndergråtna o han med extra energi från våra tårar.
    Soc har kanske gett upp då. Han verkar ju inte ha någon självinsikt som det låter. Det bästa vore ju om ni lyckades hålla inne era tårar så han slipper få extra bränsle av det, men jag vet hur svårt det är. Det blir ju tyvärr synd om barnen. Så länge han inte vansköter dem anser väl soc att det är okej.
  • Systerstrul
    Ramborg skrev 2016-08-23 22:56:40 följande:

Jag tror du har för låga tankar om tingsrätten.

Berätta, hur menar du? :) jag är helt ny i detta o all hjälp o andras erfarenheter är guld värt.
Svar på tråden Försörjningsansvar-kläder/fritidsintressen/medicin etc