• Jojjsen

Hjälp! Satsa på fodrade eller ofodrade regnkläder?

Hej! Jag behöver köpa nya regnställ till barnen men vet inte vad jag skall köpa! Jag har tre töser och det känns onödigt att köpa 3 set ofodrade och 3 set fodrade.

Vi är ju snart i september men det är ju för varmt för fodrade regnkläder än väll?

Vad tusan skall man lägga pengarna på?

Hjälp!

• Svar på tråden Hjälp! Satsa på fodrade eller ofodrade regnkläder?
  • Harvester

Satsa på skalkläder med underställ när det blir kallare. Varför köpa två uppsättningar när det räcker med ett? (förutom reserv då). Har svårt att tro att barn i skolåldern uppskattar att gå runt i galon och att stänga in lekande barn i ett "växthus" av galon är ju inte så snällt..

• Fru Ve

Jag har alltid haft både och till mina barn. Man kan ju hitta på Tradera eller Blocket billigt, eller second hand butiker. Men frågan är om 9-åringen behöver både och. Beror på hur barnet är. Min 9-åring är ingen "utekille" och han är inte alls ute och plaskar/geggar lika som när han var yngre. Så i hans fall hade det räckt med ett ofodrat regnställ typ till skolans utflykter, och sedan fleecetröja under vid behov.

• LFF

Har tvillingar på 3 år, vi körde förra hösten/vintern med både ock. Så på hösten/vintern blev det ofodrat och sen på vintern bytte vi till de fodrade. Det var guld värt när det låg strax över nollan och var blött och slaskigt. Bor i Stockholm. Hade vi bott där det är mer snösäkert på vintern hade vi bara haft ofodrat. 

• RosaUndulat

Jag köper skalkläder. De är vattentäta och håller undan för kalla vindar.

När snön kommer så kompletterar jag med ull eller fleece (beroende på hur många timmar vi ska vistas ute, samt hur kallt det är).

• Mitarashi

Vi använder skalkläder från isbjörn, det hänger ett set ofodrade galonkläder på förskolan men de används aldrig.

Sen använder vi ullfleece när det blir kallare och lägger till ullunderställ vintertid så slipper vi både galon och vinteroverall.

• IsDimma
    RosaUndulat skrev 2016-08-24 09:46:51 följande:

Jag köper skalkläder. De är vattentäta och håller undan för kalla vindar.

När snön kommer så kompletterar jag med ull eller fleece (beroende på hur många timmar vi ska vistas ute, samt hur kallt det är).

Så hade jag också hjort om jag haft barn själv. Och det är vad jag helst skulle se på barnen på jobbet (förskola).
    Men annars så är ofodrade att föredra. Funkar nu utan något under. Funkar på hösten med fleece och/eller ull under. Funkar på vintern med overall under ifall det är både kallt och blött (händer ofta i Göteborg).
  • Rocket Mania

Köp riktiga skalkläder till de äldre. Det är dyrt i första inköp men håller länge om man sköter dom och kommer gå att ärva mellan barnen sedan.

Jag har köpt tunn dunjacka och skaljacka till mina barn. De går att använda ensamma eller tillsammans och om vintern blir mild behöver jag inte köpa tjockare jackor heller.

• Fru Ve

Jag gillar inte skalkläder för att de helst inte ska tvättas. Och tycker det blir så ofräscht när barnen är i sandlådan eller ute i leran på förskolan om man sedan inte kan tvätta kläderna utan bara kan borsta av dem. Tycker verkligen det luktar illa av kläderna dåRynkar på näsan Vi har dock skalkläder men använder bara dessa då det inte är blött och geggigt av den anledningen. Är det riktig lera/plask så tycker jag fodrad galon är bäst. Mina barn har aldrig klagat att det blir för varmt heller.

• Fru Ve

Förra vintern var det ju här (mellansverige) blött och regn nästan hela tiden. Var ju endast snö i 5-6 veckor. Mina barn hade fodrad galon större delen av vintern. Overall är ju helt värdelöst om det inte är snö och kallt. 

• infochristina

Jobbar med kläder. Använd skalkläder. Värmen kan man lika gärna ha under skalet. Bättre med lager på lager, gärna ull som lager 1

• lijoh32

Hej, jag låter barnen ärva varandra. Har en flicka/pojk så bra med unisex vid inköp. Jag har köpt Rainbusters regnkläder och kompletterat med fleecejacka inunder.

Googla:
    rainbusters regnkläder

• modsey

skalkläder har vi med, superbra från Isbjörn som används år nummer två. Sen när de var yngre hade vi som komplement ett par rätt billiga vanliga galonisar, typ när de var i geggåldern. 
    Fodrade är skitäckliga tycker jag, blir för varmt och andas inte!

• stor grön drake

Vi har aldrig haft/behövt fodrade regnkläder. De är täta, så det blåser inte igenom, och vanliga regnkläder kan användas utanpå slaskväder eller varma vinterkläder om det blir slaskväder.

Svar på tråden Hjälp! Satsa på fodrade eller ofodrade regnkläder?