• LMKL

Flyga/resa när man är gravid?

Halloj! Jag och min blivande man har drömt om att åka till New York sen vi blev tillsammans för snart 3 år sen. Nu ska vi gifta oss och målet för bröllopsresan är givet. Vi har önskat oss bidrag till resan och vet att vi kommer kunna åka. Grejen är att jag är gravid och kommer vara i ca vecka 20 när vi tänkt åka. Får nu höra varnande röster om att resa så långt som gravid men vad jag förstår så ska det va ok denna tid och först senare i grav det inte tillåts att flyga. Vi vill åka innan bebis! Vad har ni för tankar/erfarenheter ang detta?

• Svar på tråden Flyga/resa när man är gravid?
  • Carambolan

Flygresan är inga problem. Se till att ha en bra försäkring bara utifall att något händer med dig och du måste in på sjukhus på plats. Det "värsta" folk råkar ut för brukar vara att barnet föds för tidigt och måste vårdas neonatalt i utlandet och flyga specialflyg hem (=dyyyyyrt) men så tidigt som i vecka 20 kan de inte rädda barnet ändå.

• Nutnut

Vi reste i vecka 28/29 och det gick bra. Men så långt gången behöver man friskhetsintyg av barnmorska

• LMKL
    Carambolan skrev 2016-08-23 21:03:38 följande:

Flygresan är inga problem. Se till att ha en bra försäkring bara utifall att något händer med dig och du måste in på sjukhus på plats. Det "värsta" folk råkar ut för brukar vara att barnet föds för tidigt och måste vårdas neonatalt i utlandet och flyga specialflyg hem (=dyyyyyrt) men så tidigt som i vecka 20 kan de inte rädda barnet ändå.

Ok men det är inget som kan hända pga själva flygningen?
  • Carambolan
    LMKL skrev 2016-08-24 10:59:56 följande:

Ok men det är inget som kan hända pga själva flygningen?

Nejdå. Anledningen att man inte ska flyga sent i graviditeten är att det är himla jobbigt om förlossningen startar när man är mitt över atlanten. Det kan också vara himla obekvämt att flyga med ont i ryggen, svullna ben pch andra krämpor. Det lär du inte heller lida av redan i vecka 20 :)
  • Mooki

Har du en helt normal graviditet brukar det inte vara någon fara, men jag skulle kolla upp att jag inte hade t ex föreliggande moderkaka (kan ge störtblödningar) först. Jag råkade ut för tidig vattenavgång dagen efter en 3-timmars flygresa när jag var i vecka 15, det ledde såklart till missfall. Jag säger inte att det är så, men kabintrycket kan ha varit en orsak då jag inte hade någon infektion i kroppen. Stäm av med din bm!

• Bio

Använd stödstrumpor i flyget och gå upp och rör dig emellanåt eftersom man har lite ökad risk för blodpropp som gravid. Detta var det råd jag fick av min bm när jag skulle flyga till USA under min första graviditet.

• Miaairam

Jag flyger varje vecka i jobbet (iofs inrikes och inte så långt) och är nu i v 26. Har även flugit till Norge och Island i denna graviditet, samt har en planerad resa till Färöarna när jag kommer vara i v 30. Inga problem enligt min BM, men ha stödstrumpor och drick mycket vatten, rör dig när du får möjlighet. Olika flygbolag har olika regler om hur sent i graviditeten man får flyga och hur långa flygningar, kolla upp det. Också viktigt att ha försäkringspapper mer sig utomlands, ifall du skulle behöva söka vård om nåt skulle hända. Trevlig resa!

• Mariaelvira1990

Hej!

Jag och min sambo fick för några veckor sedan veta att vi måste göra IVF för att bli gravida. Men plötsligt händer det och jag är gravid nu i vecka 7!?!?Eftersom vi då visste att vi inte kunde "naturligt" bli gravida bokade vi en resa till Filippinerna 1 december i år. Och ska vara borta i 21 dagar.Jag ska då vara i vecka 20. Vi står nu mellan att avboka (får ej pengarna tillbaka) eller åka? Vill att detta ska gå hela vägen och vill inte riskera något. Vi ska bo på 3 olika öar men kanske kan få ta bort några föe min skull då :) har andra varit med om detta? Mvh fundersam!

• Fnutte

Ingen fara alls att flyga om graviditeten är normal. Har just kommit hem från en flygresa i v 27. Däremot skulle jag kanske oroa mig för att åka till ett land om jag inte kände mig trygg med sjukvården (som Filippinerna), men vården där är kanske ok?

Vi avbokade i somras en resa till Florida på grund av zika och fick inte pengarna tillbaka - surt!

• JA77
    Mariaelvira1990 skrev 2016-08-25 02:14:30 följande:

Hej!

Jag och min sambo fick för några veckor sedan veta att vi måste göra IVF för att bli gravida. Men plötsligt händer det och jag är gravid nu i vecka 7!?!?Eftersom vi då visste att vi inte kunde "naturligt" bli gravida bokade vi en resa till Filippinerna 1 december i år. Och ska vara borta i 21 dagar.Jag ska då vara i vecka 20. Vi står nu mellan att avboka (får ej pengarna tillbaka) eller åka? Vill att detta ska gå hela vägen och vill inte riskera något. Vi ska bo på 3 olika öar men kanske kan få ta bort några föe min skull då :) har andra varit med om detta? Mvh fundersam!

Personligen skulle jag aldrig resa som gravid till ett ställe där det inte går att få sjukvård (av västerländsk standard) inom kort! En ö i Filippinerna är alltså otänkbart. Har i mitt jobb sett allt för tråkiga graviditetshistorier.
  • Scu84
    Mariaelvira1990 skrev 2016-08-25 02:14:30 följande:

Hej!

Hej!

Så kul med Filippinerna,har varit där och älskar det! Var dock inte i kontakt med deras sjukvård där så vet ej hur det fungerar men jag skulle åkt om allt varit bra i graviditeten :) Var i Filippinerna ska ni?

Jag reste till dubai i v.26 ,inga problem och hade haft en smärtfri graviditet.

• Mariaelvira1990

Hej va kul med feedback!

Ja vi är väldigt osäkra men jag vet att de är väldigt bra sjukvård där och de har alla sagt som jag frågat, och vi ska även iaf ha all försäkring man kan ha utifall vi åker :)

Vi funderar även att prata med resebyrån angående platserna har bokat så vi ska vara på tre öar men kanske borde vi bara åka till en bästa cebu. Vi ska till sumilon Island, panglao Island och balicsag är tanken :) även en natt i cebu då vi landar sent på natten.

Vi ska även mellanlanda i Dubai så blir ju iaf en bensträckare någon timme där både dit och hem :)

Usch va drygt detta blev! ????

• JA77
    Mariaelvira1990 skrev 2016-08-26 00:21:51 följande:

Hej va kul med feedback!

Ja vi är väldigt osäkra men jag vet att de är väldigt bra sjukvård där och de har alla sagt som jag frågat, och vi ska även iaf ha all försäkring man kan ha utifall vi åker :)

Vi funderar även att prata med resebyrån angående platserna har bokat så vi ska vara på tre öar men kanske borde vi bara åka till en bästa cebu. Vi ska till sumilon Island, panglao Island och balicsag är tanken :) även en natt i cebu då vi landar sent på natten.

Vi ska även mellanlanda i Dubai så blir ju iaf en bensträckare någon timme där både dit och hem :)

Usch va drygt detta blev! ????

Vad är bra sjukvård för dig? Självklart är det annorlunda att få en stor blödning eller vattenavgång på en tropisk ö än om du får det i tex Barcelona. Vissa mår super unde graviditeten, men risker finns med bla tropiska sjukdomar, bett osv. Som förstagångsgravid skulle jag till Mexiko och resa runt, men den avbokades givetvis med läkarintyg från MVC. Inga problem om man har bra försäkringsbolag.
  • gamlapappan

Viktigt att ta reda på vilka regler som gäller för just ditt flygbolag. De flesta sätter en gräns vid vecka 36 för normalgraviditet och vecka 32 för tvillinggraviditet. Intyg kan dock behövas. Du får aldrig kliva på ett flyg om det finns tecken på att förlossningen startat.

Det finns också något enstaka flygbolag som tillåter dig att flyga ända fram till beräknat förlossningsdatum, men då gäller det kortare resor än 5 timmar och som sagt det får inte finnas några tecken på att förlossningen startat.

Alla flygbolag har sina egna regler och de skiljer sig åt, så kolla noga.

• JA77
    gamlapappan skrev 2016-08-26 17:28:49 följande:

Viktigt att ta reda på vilka regler som gäller för just ditt flygbolag. De flesta sätter en gräns vid vecka 36 för normalgraviditet och vecka 32 för tvillinggraviditet. Intyg kan dock behövas. Du får aldrig kliva på ett flyg om det finns tecken på att förlossningen startat.

Det finns också något enstaka flygbolag som tillåter dig att flyga ända fram till beräknat förlossningsdatum, men då gäller det kortare resor än 5 timmar och som sagt det får inte finnas några tecken på att förlossningen startat.

Alla flygbolag har sina egna regler och de skiljer sig åt, så kolla noga.

Och bara för att du får flyga för flygbolaget, kan du vara oförsäkrad av försäkringsbolaget! De flesta bolag sätter gränser vid v. 26.
Svar på tråden Flyga/resa när man är gravid?