• cutepoison

Andra i Göteborg som "tvingas" delamma?

Hej,
    Jag söker efter likasinnade nu. För två veckor sedan fick jag en underbar son efter ett akut kejsarsnitt. Vi mår bra men han gick ner en del i vikt varför han fick fortsätta få ersättning. Han suger heller inte aktivt på bröstet, tar långa pauser och mat behöver han ju. Min mjölk har runnit till men det kommer inte så mycket så det hela är egentligen en ond cirkel. Jag mår riktigt dåligt över detta eftersom det inte var så som jag hade tänkt mig att det skulle bli. Jag skulle gärna vilja träffa andra som är i samma situation, oavsett varför ni delammar. Jag tänker att det kan vara lättare att prata med någon som är med om samma sak, som vet, än att träffa mammor där amningen fungerar perfekt. Hoppas verkligen att det finns någon där ute. Jag kan säga att vi inte har gett upp tanken om helamning än, men det är påfrestande. 

• Svar på tråden Andra i Göteborg som "tvingas" delamma?
  • Birgitta02

För att få igång amning så krävs ju att man ammar. Det begriper ju både du och jag. Men besvärligt när barnet behöver mat och det inte finns tillräckligt. Och då ger du ersättning. Jag hade nog faktiskt skaffat en bröstpump och jobbat hårt med den. Ju mer mjölk som dras ur desto mer borde ju kroppen anpassa sig och därmed producera mer mjölk? Under tiden fortsätter du amma och ge ersättning.

Barn är ju lite lata också och det är lättare att suga ur flaska än bröst. Och där kan bebisen själv sparka bakut när det får bröstet.

Men kanske du ska testa bröstpump mellan amningarna så mjölkproduktionen ökar?

Det här var bara en tanke som slog mig direkt när jag läste ditt inlägg. Kanske funkar. Kanske inte.

• Carambolan

Kontakta amningshjälpen på Facebook! Där finns det massor av mammor som är jätteduktiga på att hjälpa till när det strular. Säkert finns det någon i Göteborg :)

• cutepoison
    Birgitta02 skrev 2016-08-24 15:03:33 följande:

För att få igång amning så krävs ju att man ammar. Det begriper ju både du och jag. Men besvärligt när barnet behöver mat och det inte finns tillräckligt. Och då ger du ersättning. Jag hade nog faktiskt skaffat en bröstpump och jobbat hårt med den. Ju mer mjölk som dras ur desto mer borde ju kroppen anpassa sig och därmed producera mer mjölk? Under tiden fortsätter du amma och ge ersättning.

Barn är ju lite lata också och det är lättare att suga ur flaska än bröst. Och där kan bebisen själv sparka bakut när det får bröstet.

Men kanske du ska testa bröstpump mellan amningarna så mjölkproduktionen ökar?

Det här var bara en tanke som slog mig direkt när jag läste ditt inlägg. Kanske funkar. Kanske inte.

Tack för ditt inlägg. Nu skrev jag ju inte ut hela min vardag i Ts. Självklart bröstpumpar jag och ammar. Jag gör inget annat. Jag har varit hemma från BB i 1,5 v och det är det enda vi har gjort förutom två korta promenader. Det är inte så att jag struntar i det och bara ger ersättningen. Med bröstpumpen får jag inte ut nästan någonting, några ml. Jag ger inte upp för det men det är tufft. 

Jag vet att det är det negativa med att flaskmata men han har inte kunnat suga på bröstet från första början och då gav vi inte flaska utan koppmatade. Men det är riktigt svårt att koppmata en bebis som ska ha 100 ml ersättning samtidigt som man ska bröstpumpa och försöka amma och ta hand om sig själv och sitt hem. All heder till dem som lyckas. Jag känner mig redan som en värdelös mamma. 

• cutepoison
    Carambolan skrev 2016-08-24 15:09:59 följande:

Kontakta amningshjälpen på Facebook! Där finns det massor av mammor som är jätteduktiga på att hjälpa till när det strular. Säkert finns det någon i Göteborg :)

Det har jag redan gjort. Tack ändå. 
  • Birgitta02
    cutepoison skrev 2016-08-24 15:12:15 följande:

Tack för ditt inlägg. Nu skrev jag ju inte ut hela min vardag i Ts. Självklart bröstpumpar jag och ammar. Jag gör inget annat. Jag har varit hemma från BB i 1,5 v och det är det enda vi har gjort förutom två korta promenader. Det är inte så att jag struntar i det och bara ger ersättningen. Med bröstpumpen får jag inte ut nästan någonting, några ml. Jag ger inte upp för det men det är tufft. 

Jag vet att det är det negativa med att flaskmata men han har inte kunnat suga på bröstet från första början och då gav vi inte flaska utan koppmatade. Men det är riktigt svårt att koppmata en bebis som ska ha 100 ml ersättning samtidigt som man ska bröstpumpa och försöka amma och ta hand om sig själv och sitt hem. All heder till dem som lyckas. Jag känner mig redan som en värdelös mamma. 

Du, det är verkligen inget misslyckande att inte fixa amningen. Din lille har fått det han av nödvändighet behöver. Så lägg inte prestige i det. Det är sorgligt att inte kunna helamma de första månaderna, men det är verkligen inte någon katastrof. Försök att bara acceptera. Antikropparna har han fått och du kan känna dig trygg med det. Så länge han verkar må bra och går upp som han ska så behöver du inte vara orolig.
  • sasaj

Usch jag vet hur det känns.

Det gick inte som jag hade tänkt här heller. Fick sår och fick pumpa för att brösten skulle få vila. Sen var min grabb så envis att han vägrade ta bröstet igen.

Nu är han två månader och slutade pumpa för nån vecka sen. Bästa beslutet jag har gjort. Det var det bästa för mig.

Hur känner du egentligen vill du sluta helt eller fortsätta som du gör?

• sasaj

Kan till lägga att jag är från Gbg om du ville veta

• cutepoison
    sasaj skrev 2016-08-24 15:23:52 följande:

Usch jag vet hur det känns.

Det gick inte som jag hade tänkt här heller. Fick sår och fick pumpa för att brösten skulle få vila. Sen var min grabb så envis att han vägrade ta bröstet igen.

Nu är han två månader och slutade pumpa för nån vecka sen. Bästa beslutet jag har gjort. Det var det bästa för mig.

Hur känner du egentligen vill du sluta helt eller fortsätta som du gör?

Åh! Tack för att du skrev. Jag känner nog att han är för liten ännu, bara två veckor så jag absolut inte ge upp. Ännu är det inte kört, även om det är tufft. Det var väl inte riktigt så jag hade föreställt mig att det skulle vara, att jag skulle amma, pumpa, ge ersättning, vara ledsen, amma, pumpa, ge ersättning, vara ledsen. Kan inte göra något annat och som sagt, har ingen lust att umgås med andra föräldrar. Det är nog mer att jag vill kunna prata om det med någon för att bearbeta. Jag förstår absolut att du tagit rätt beslut efter två månader och vad bra att du höll ut så länge för jag vet eftersom jag håller på att gå under efter två veckor. Hur fick du vardagen att gå ihop? Men du kanske hade mycket mjölk ändå så att du kunde kyla och frysa för att sedan ta med dig? 
  • hajnor

Jag hade liknande problem. Vi koppmatade på BB för att han gick ner 10% i vikt, trots att min mjölk rann till bra. Lillen orkade inte äta så länge. Har kämpat med att pumpa från första början, men det tog nästan två månader innan jag fick kläm på det (testade flera olika pumpar). Jag har haft som mål att helamma, men de gånger då han skrikit efter mat trots att han ätit flera gånger och båda brösten är helt tomma... ja då har jag kompletterat med ersättning. Har haft tur att det inte har varit några problem att varva amning och flaskmatning. I snitt har han väl fått en flaska ersättning om dagen, i början var de på 60 ml, nu är vi uppe på 200 ml.

Han är snart 6 mån nu, och sen någon vecka tillbaka ammar jag bara på morgonen. Resten av dagen pumpar jag ut och ger honom, då han inte längre kan koncentrera sig på amningen. Det har varit kämpigt, och jag vet egentligen inte varför jag inte gett upp för länge sedan. Det är ju så mkt smidigare att bara ge ersättning på flaska... 
    Förstår att du tycker det är en jobbig situation, men du ska inte behöva ha dåligt samvete om det nu inte skulle gå att helamma! Det är inget fel med att delamma, inte att bara ge ersättning heller för den delen. Det viktigaste är att du och bebis mår bra! Hitta det som funkar för er. För oss tog det veckor att komma på just vad som passade oss bäst. 

Jag bor i Partille förresten. 

• Linalinalina

Ta det lugnt, det löser sig på ett eller annat sätt.

Förstår hur du har det då samma sak hände mig. Jag visste absolut ingenting om amning. På BB kollade de om hon verkar ta ett bra tag, vilket hon tydligen gjorde. Problemet vara att hon släppte några sekunder senare. Jag trodde typ det skulle var så så tänkte inte mer på det. Men hon åt inte så ofta som de sa att hon borde så hon blev tröttare och tröttare och alla på BB sa olika saker om hur man skulle hålla. När vi dag två skulle åka hem så blev hon plötsligt väldigt gul och var helt lealös. Då bröt jag ihop och de vågade inte skicka hem oss utan att amningen kom igång. Visade sig att hon började få gulsot och inte fick i sig tillräckligt. Fick då prova amningsnapp! Vilken grej! Med den så höll hon fast och sög mkt längre. Så vi fick åka hem men komma tillbaka nästa dag för att kolla gulheten. Då hade hon tappat -10% i vikt och vi skulle koppmata efter varje amning. Vilken bullshit! Helt omöjligt ju! Dag två med detta gav vi upp och tog en flaska vi fått i nån babybox! Mycket bättre! Så strunt i koppen, vilken dåre har kommit på det?

Eftersom hon var gul och trött fick jag väcka henne var tredje timma. (Usch). Och efter varje mål gav vi extra ersättning 10-15ml i början. Efter några dagar fick vi öka på lite.

Jag provade utan amningsnapp ibland men hon vägrade. Jag köpte även en pump men fick bara ut nått ynka ml, sen gjorde den ont så gav upp efter ett fåtal försök.

Däremot försökte jag amma så mkt jag orkade för att mjölken skulle öka. Det där med att brösten blir som ballonger när mjölken rinner till hände aldrig mig. Kände aldrig nått speciellt. Allt kändes som vanligt. Så omöjligt att veta om det fanns mjölk eller ej.

Ökade på ersättningen efterhand, så ett tag åt hon nog 30-40ml. Brukade trycka i mer på kvällen så hon skulle sova gott. Fantastiskt! Tänkt att få både amma och ge ersättning så man vet att hon blir nöjd!

Hur som helst så ville även jag sluta med ersättningen så började dra ner mer och mer. Tror jag slutade efter typ 4 veckor, gav bara när hon inte verkade bli mätt alls. Hon är fortfarande en liten tjej som går upp ca 100g i veckan men bvc är nöjda ändå.

Plötsligt runt 6 veckor så började hon kunna äta utan amningsnapp!

Det lustiga är att folk frågade om jag helammande och jag sa alltid ja. Trodde det vara att helamma alla gånger per dag även om hon också åt ersättning. Ammade ju på heltid liksom.

Med andra ord, det gata bara gått 2 veckor! Amning anses ju inte vara etablerad förren efter 3 mån så du har tid att få set att funka.

Mina tips:

1. Prova med amningsnapp, kanske har bebisen svårt att få bra tag?

2. Skit i koppmatning

3. Skit i att pumpa om det inte funkar!! Låter asjobbigt.

4 amma på i din takt som känns bekvämt och ge ersättning för resten, kanske löser sig om några veckor när bebisen är starkare.

5. Personligen tycker jag du helammar, till och med på övertid?! :) så släpp den pressen :)

6. Vila, ta det lugnt! Hoppa till och med över nån amning ibland och låt nån annan mata med flaska så du och dina bröst får en paus :)

• MyDestiny

Jag fick en nässpray med något hormon i utskriven av BVC som hjälpte mjölken rinna till snabbare

Drick mycket, är bra mat.. Märkte direkt när jag slarvade att mjölken minskade

Drack Amningste från Weleda några veckor också, tyckte det gav en viss effekt

Se till att ALLTID amma först och fylla upp med ersättning efteråt. Ersätt inga mål med flaskan. Bebis ska äta tomt från dig först för att kroppen ska fatta att producera mer mjölk.

I övrigt så känn ingen press, det är många som måste delamma i starten. Det gäller att inte ge upp bara..

Själv delammade jag i knappt två månader innan det fungerade perfekt med bara att amma. Både du och bebis är nya på amning och ni måste ge er själva tid att lära sig amma

• sasaj
    cutepoison skrev 2016-08-24 15:54:51 följande:

Åh! Tack för att du skrev. Jag känner nog att han är för liten ännu, bara två veckor så jag absolut inte ge upp. Ännu är det inte kört, även om det är tufft. Det var väl inte riktigt så jag hade föreställt mig att det skulle vara, att jag skulle amma, pumpa, ge ersättning, vara ledsen, amma, pumpa, ge ersättning, vara ledsen. Kan inte göra något annat och som sagt, har ingen lust att umgås med andra föräldrar. Det är nog mer att jag vill kunna prata om det med någon för att bearbeta. Jag förstår absolut att du tagit rätt beslut efter två månader och vad bra att du höll ut så länge för jag vet eftersom jag håller på att gå under efter två veckor. Hur fick du vardagen att gå ihop? Men du kanske hade mycket mjölk ändå så att du kunde kyla och frysa för att sedan ta med dig? 

Nä ge inte upp än om det funkar. Du får tänka att lite bröstmjölk är ju fortfarande bättre än inget.

Hur mycket får du ut när du pumpar och hur mycket äter din lille?

Jag hade mer mjölk först sen fick jag tre mjölkstockningar under en månad så då var det kört efter det tyvärr.

Jag hade alltid så set räckte till nästa mål. Om jag pumpade efter han hade ätit. Senare fick han ersättning så jag skulle hinna med honom.

Det var svårt att få vardagen att gå ihop därför jag slutade med, men tänker du får nog dra ner din krav.

För din är bara två veckor hade inte spelat nån roll om du ammade eller pumpade eller ersättning man får inte vardagen att gå i hop då tyvärr. Det får jag knappt nu haha.
  • Kristalii

Ta hand om bebisen och dig, strunta i hemmet och promenader det är inte viktigt i nuläget. Vardagen behöver inte gå ihop. Det finns nämligen ingen vardag med en två veckors bebis. Drick massor av vatten 3-5 dl per amning och glöm inte att äta, gärna fet mat.

Om du vill helamma så amma amma och åter amma.

Pumpa om du kan. Får du inte ut något så strunt i det, slit inte på bröstvårtorna i onödan. Kan du handmjölka? På babybaby.se finns en bra video. www.babybaby.se/2016/01/video-handmjolkning-5-min/

Undvik flaska in i det längsta. Sked, kopp eller en soft cup från Meddela. www.apotea.se/medela-soft-cup-matningssked

Använd inte napp! Det är skitjobbigt att brösten är nappen men det är bra för amningen.

Sök hjälp på Amningsmottagning och Amningshjälpen. Sök hjälp igen och igen och igen.

Jag har efter drygt två månaders fått igång en fungerande helamning. Det har varit svårt, slitigt, mycket tårar och oro. Mitt fjärde barn.

Kan träffas på nåt fik i centrala Gbg eller Linné på tisdag eller torsdag nästa vecka.

Svar på tråden Andra i Göteborg som "tvingas" delamma?