• solrosen1

Yourkshireterrier. Någon som har och kan svara på frågor?

Hej! Vi är en liten familj som länge funderat över att skaffa en liten hund. Jag har läst på om div olika raser och fastnar för yorkshireterriern då vi vill ha en så liten hund om möjligt. Vill ha någon att hålla i famnen och ha i knäet. Men nu undrar jag hur dessa små hundar går i hiop med våra 3 katter?. Våra katter är rätt vana vid hundar då vi varit hundvakt ett antal ggr.men frågan är bara hur hunden reagerar. De verkar ha ett hetsigt temperament och jag är lite orolig över om det kommer funka?

Sedan undrar jag hur långt eller länge i stöten man kan promenera med en yorkshireterrier utan att det blir för länge för den? Orkar den tex gå 2 km?

Är den svårare än andra raser att få rumsren?

Hoppas på svar!  

• Svar på tråden Yourkshireterrier. Någon som har och kan svara på frågor?
  • Birgitta02

Det är en terrier du skaffar så det innebär att den kräver en hyfsat fast hand. Terrier är en envis ras. Köper du en valp så innebär det att den kommer tycka det är skitkul att jaga katterna. Men det är inga som helst problem att fostra bort. Tänk inte så mycket på själva rasen, utan tänk på att det är en hund och fostra den därefter. Saker som kan vara skoj när de är små valpar är inte lika kul när de är vuxna. Så det du inte accepterar hos en vuxen hund ska du inte acceptera när den är valp, olater skall fostras bort.

Det behöver inte vara svårare att få en liten ras rumsren än en stor. Det gäller att hålla ögonen på den och ta ut den direkt efter sömn, mat/vatten och lek. Ca 15 ggr om dagen. Typ :).

Valpar överlag ska inte gå promenader. De ska leka. En vuxen yorkie orkar absolut gå två kilometer och mycket mer. Det fina med så små hundar är att det är ju himla lätt att stoppa ner dom i en liten rygga eller bära.

Köp en rasbok om just yorkshireterriers. Där finns mycket matnyttigt.

En sak till: har du väldigt små barn så skaffa en lite större hund.

• solrosen1

Tack så mycket för svar!
    Mina barn är 6 och 12 och vana vid djur men vi har inte haft någon egen hund utan bara varit hundvakt lite då o då. Jag tänkte gå en valpkurs. Är den här rasen svårare att fostra än andra raser?. Har kollat lite på pomeranien åxå . Vill ha en så liten hund som möjligt så den är lätt att bära med sig.

Hur många månader ungefär behöver man ta ledigt från jobbet innan man kan lämna den 4 timmar?
    Jag arbetar bara halvtid så den kommer aldrig att behöva vara ensam långa dagar.

• Dexter dot com
    solrosen1 skrev 2016-08-25 14:00:48 följande:

Hej! Vi är en liten familj som länge funderat över att skaffa en liten hund. Jag har läst på om div olika raser och fastnar för yorkshireterriern då vi vill ha en så liten hund om möjligt. Vill ha någon att hålla i famnen och ha i knäet. Men nu undrar jag hur dessa små hundar går i hiop med våra 3 katter?. Våra katter är rätt vana vid hundar då vi varit hundvakt ett antal ggr.men frågan är bara hur hunden reagerar. De verkar ha ett hetsigt temperament och jag är lite orolig över om det kommer funka?

Sedan undrar jag hur långt eller länge i stöten man kan promenera med en yorkshireterrier utan att det blir för länge för den? Orkar den tex gå 2 km?

Är den svårare än andra raser att få rumsren?

Hoppas på svar!  

Personligen gillar jag Yorken för att det är en tuff allroundras som hänger med på det mesta. Dom är lika uthålliga som större raser och kräver en hel del motion och fram för allt mental aktivering ( som vuxna alltså ) vilket ni bör vara beredda på så ni har tiden, kunskapen och intresset att jobba med hunden.
    Vuxna katter och en valp brukar inte vara några problem så länge ni ser till att katterna har frizoner och att valpen inte får härja med katterna.
    Min erfarenhet är att mindre raser ofta är lite senare att bli rumsrena än stora raser men till största delen handlar det ju om att ni ska ta ut valpen i tid, dag som natt . Min sista dvärgras behövde ut minst 2 g/h tills hon var 7 månader innan hon fysiskt kunde kontrollera sig så det är ett evigt springande.
  • Birgitta02
    solrosen1 skrev 2016-08-25 14:24:42 följande:
    Tack så mycket för svar! smile1.gif
    Mina barn är 6 och 12 och vana vid djur men vi har inte haft någon egen hund utan bara varit hundvakt lite då o då. Jag tänkte gå en valpkurs. Är den här rasen svårare att fostra än andra raser?. Har kollat lite på pomeranien åxå . Vill ha en så liten hund som möjligt så den är lätt att bära med sig.

Hur många månader ungefär behöver man ta ledigt från jobbet innan man kan lämna den 4 timmar?
    Jag arbetar bara halvtid så den kommer aldrig att behöva vara ensam långa dagar.
    En valp kan överhuvudtaget inte vara ensam förrän den är trygg. Vilket tar några veckor. Då börjar man ensamhetsträna den. Man går i väg en pytteliten stund och kommer tillbaka. Och så förlänger man tiden dag för dag. Att lämna hunden 4 timmar hade jag inte gjort förrän den var minst 1,5 år gammal, och då ska ensamhetsträningen ha varit lyckad. När den ska vara ensam så länge så innebär det att ni ska vara helt trygga med att den inte käkar upp sladdar, soffor, gnager på stolar osv osv. Och det är DETTA som ni stävjer med ensamhetsträning och ser till att den känner sig trygg även utan ert sällskap. Det tar tid. Lång tid.
  • solrosen1

Tack för svar! Som tur är bor vi i hus så det går smidigt att ta sig ut fort. Har som sagt kollat på pomeranian åxå men tyckte att det verkade vara rätt lika i temperamentet av de jag läst.?

Det svåraste tycker jag är att veta när den blir äldre hur länge jag kan gå med den utan att det ska vara skadligt för hunden. Typ om jag när den är vuxen vill gå i 1 timme orkar den det? Och visar en hund när den inte orkar gå längre?

• Birgitta02
    solrosen1 skrev 2016-08-25 14:40:36 följande:
    Tack för svar! Som tur är bor vi i hus så det går smidigt att ta sig ut fort. Har som sagt kollat på pomeranian åxå men tyckte att det verkade vara rätt lika i temperamentet av de jag läst.?

Det svåraste tycker jag är att veta när den blir äldre hur länge jag kan gå med den utan att det ska vara skadligt för hunden. Typ om jag när den är vuxen vill gå i 1 timme orkar den det? Och visar en hund när den inte orkar gå längre?
    Problemet med hundar är att de följer sin matte/husse hur långt de än vill gå. Vilket kan ge benhinneinflammationer och sånt skit. Kontakta SKK som kan tipsa dig om seriösa uppfödare i din närhet. Uppfödarna är ofta väldigt kunniga och pålästa om sin ras. Du kan ställa alla möjliga och omöjliga frågor till dom. Och som jag skrev ovan: köp böcker om rasen.
  • Kina79

Vi har en blandras mellan Yorkie och Bichon Havanaise.
    Han har en hel del terrier i sig den lille mannen.
    Nu är han 1 år och 3 månader. Orkar utan problem gå 5-8 km. Mycket energi.

• Ulltand

Jag har haft flera Yorkar och gillar rasen. Ett stort minus med så små hundar är dock att man måste vara uppmärksam och försiktig typ hela tiden Det gäller allt från att sätta sig i soffan, slå igen en dörr eller promenera bland mycket människor. Våra var lite svåra att få rumsrena men det beror nog lika mycket på Husse och Matte.

• Kina79

Vår är väldigt tålig.
    Väger 7 kg så ganska stor ändå.
    Tyckte inte det var så mycket svårare att få honom rumsren jämfört med alla andra hundar jag haft

Svar på tråden Yourkshireterrier. Någon som har och kan svara på frågor?