• KaosArt

Mycket sammandragningar v18

Hej! Glad

Jag är gravid i vecka 18 nu, min första graviditet, och vecka 16  började jag få sammandragningar.
    Vaknade en morgon och livmodern hade dragit ihop sig helt och var jätte hård, spänd och puuuutade ut, hade ju inte varit med om det tidigare så visste inte vad som hände först. Men efter lite googling Tungan ute så kom jag fram till att det var sammandragningar..

Ja i alla fall så höll det i sig i tre dygn i princip oavbrutet, varje sammandragning kunde hålla i sig i drygt 30-60 min och kom med täta intervaller. Dock ingen smärta eller blödning. Blev orolig, fattade inte vad som hände och var rädd för missfall. Pratade med BM som sa att det inte var farligt men ovanligt så tidigt för en förstföderska, men att om de fortsatte och jag var orolig så kunde jag kolla upp det. Ja som sagt så fortsatte det och jag kollade upp men allt såg bra ut. Och efter några dagar så släppte det ju. Men de var ingen kul upplevelse.

Sedan dess har jag sammandragningar varje dag vid några tillfällen, är mer lugn med det nu men de är ju obekvämt. Ingen smärta eller så men spänningar och sådär. Men jag blir så fundersam över att jag varje natt vaknar med sammandragningar och magen är stenhård verkligen. Är det vanligt att få mycket på natten? För jag vaknar flera gånger av det under hela natten. 

Hur ofta bukar man ha sammandragningar? Och är inte det vanliga att de kommer när man anstränger sig eller är stressad och sådär? För mig kommer det även när jag vilar och är jätte lugn. Påverkas bebis av mycket sammandragningar?

Om man har det tidigt och i större omfattning är det större risk att man får ännu mer senare? Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Mycket sammandragningar v18
  • Petite87

Jag har också mycket sammandragningar, dock andra graviditeten i v.18. De är ingen fara för barnet. Jag vaknar också på nätterna. Inget att oroa sig för så länge de inte gör ont. Jag fick rådet att dra ner på tempot lite extra.

• syntharen

Jag hade också mycket sammandragningar redan vid v 18-20 vid första (och redan vid vecka 14-15 nu vid andra graviditeten). Det man ska tänka lite på är att en urinvägsinfektion kan framkalla sammandragningar. Så det är viktigt att kolla urinen även om man inte har några känningar.

• Qaroliine
    Jag har haft problem med sd i båda graviditeterna och varit sängliggandes både på sjukan och hemma. Tappen började förkortas i v 17 och jag blev sängliggandes i 5 mån. Mina gjorde inte ont, det kan vara lurigt.
    *Tilde 101221 *Juni 150119* gravid bf 170411*
Svar på tråden Mycket sammandragningar v18