• Anonym (goda grannen)

Polisanmäla grannen?

Jag har ett problem med grannen. Klassiskt va? Lite bakgrund. Hon är en äldre frånskild kvinna, närmare pensionsåldern, som jag tror är lite bitter på hur livet blev (en serie av förhållanden som spruckit, barn som tagit avstånd från henne med mera). Hon är ganska osocial, och tycks i princip inte ha några vänner alls. 

I vilket fall, så kom hon en kväll och frågade om hon fick bygga en större uteplats (väggar, tak osv) i direkt anslutning till tomtgräns på framsidan. Då hon skulle få stor insyn på min tomt med mera, så sa jag nej till det. Hon har även en tomt på nästan 3000m2 (ute på landet) så jag förstod aldrig varför hon skulle bygga så nära mig. 

Tanten blev då genast hotfull och sa att "mig jävlas man inte med", varvid jag berättade att det krävs bygglov eller grannens godkännande, om man bygger mindre än 4.5 meter från tomtgräns, och att hon var fri att ansöka om bygglov. Men inte med mitt godkännande, men det är byggnadsnämnden som avgör.

Därefter började helvetet. Hon kom under en period med öppna hot om att döda våra djur, försökte psyka min sambo (så hon blev väldigt ledsen och deprimerad) med mera. Kastade kattskit på vår uppfart (inte vår katt!). 

Jag bara ignorerade henne fullständigt, ville inte eskalera nån konflikt, även om jag tyckte hoten var illavarslande. Fick i denna veva kontakt med hennes tidigare grannar, som berättade en rad sjuka saker om tanten. 

Därefter började tanten sprida lögner om mig till andra grannar, t.ex. att jag beskurit träd på hennes sida av tomtgränsen utan att fråga om lov med mera. 

Jag fick ju dementera sådant till grannarna, men jag vet ju inte vad de tror.

En liten stund senare började tanten tala om att jag misshandlade barnen och min fru. Gjorde både polisanmälningar och orosanmälningar till socialen. Hon sa även detta till grannarna, och försökte få dem att vittna(!) vilket de tack o lov vägrade, då de inget visste om detta. 

Jag har aldrig lyft ett finger mot vare sig min fru eller barnen, så det blev ju inget direkt. Men det tar ju tid (och väldigt mycket energi) att förklara sådant för socialen, och man är ju livrädd att de ska få för sig att ta barnen ifrån oss. 

Nu börjar jag känna att måttet är rågat. Jag tänkte bygga ett plank mot grannen (med bygglov), men vad anser ni? Ska man motanmäla tanten för förtal, eller bara låta det vara, hoppas att tanten ger sig?

Har kollegor som ligger i grannfejd. De har sjukt mycket polisanmälningar på sin granne, och det har i princip resulterat i några hundralappar i böter, efter väldigt mycket ansträngning, trots videobevisning med mera.

Jag är ju rädd att det bara blir ord mot ord i alla fall.

• Svar på tråden Polisanmäla grannen?
  • Anonym (.)

Har också problem med mina grannar, bor dock i lägenhet. Mina grannar är helvetets grannar! Har sex mitt i natten så man inte kan sova och stör på alla möjliga sätt.

Jag hade i alla fall inte pallat med den där surkärringen. Om hon kommer med hot om att döda era djur osv är hon ju en riktigt sjuk människa. Hon har ingen rätt att sprida skit och hota, så JA du bör polisanmäla henne!!

• Anonym (M)

Polisanmäl alla hot och trakasserier!

• Anonym (Thea)

Ja anmäl för got och förtal tycker jag .. Det kanske inte leder till något direkt men med fler anmälningar kan det börja hända saker och det är en tydlig markering...

Min sambos ex spred lögner om honom om. Misshandel och att han lurat henne på pengar från huset.. Hennes nya trodde såklart på det och skrev inlägg på Facebook och sambon anmälde.. Det leder inte till något men polisen sa att händer det upprepade gånger så är det annat och varje anmälan läggs ihop... Men i vilket fall så ledde det i alla fall till att även om smutskastning fortsatte så gjorde den det inte lika öppet.

• tromar

Detta är frustrerande för er, tyvärr gör polisen inget. Har liknande problem med en norsk granne som tror att han är straff immun gentemot svenska lagar.
    Han har hållt på och trakassera oss grannar (2 st) i 4 år och polisen gör ingenting, Musik hela dagarna på högsta volym. Skrikande om att vi är horor, idioter, tattare och ännu värre grejer.
    Polisen anser detta som grannfejd. Jo hallå!

Hoppas du får slut på eländet!

Tromar

• Anonym (goda grannen)

Lagom till att jag fick lantmäteriet att sätta ut exakt tomtgräns mot grannen och bygglov för planket var klart, så valde hon att flytta.

Vi polisanmälde henne aldrig (kändes hopplöst), men berättade ganska öppet för grannar hur hon behandlat oss (vilket resulterade i att alla grannar frös ute henne från alla sociala sammanhang).

Därefter körde vi "the silent treatment " hejade aldrig, och behandlade henne som luft. Det var effektivt. Hon är ganska ensam av sig, har inte mycket socialt liv.

För några månader sedan så försökte hon normalisera relationen med min fru, men då berättade min fru att vi aldrig skulle kunna ha en normal relation med henne igen med tanke på allt hon gjort mot oss genom åren. Rätt kort därefter så valde hon att sälja huset, hon sa att hon inte kände sig välkommen i byn...

Så det ser ut som grannfejden tar slut här, nya grannarna har inte hunnit flytta in ens.

Hoppas det löser sig för dig tromar.

Svar på tråden Polisanmäla grannen?