-
-
Svar på tråden Efter vunnen budgivning mäklare
-
Det är säljaren som bestämmer om fler bud ska läggassinghali skrev 2016-08-29 15:39:03 följande:
Hejsan jag vet inte om jag lagt denna i rätt kategori men i alla fall.Någon som vet, när man som spekulant vunnit en budgivning och kommit överens med säljaren som accepterat budet. Har mäklaren en skyldghet att boka in en kontraktskrivning inom en viss tid och i så fall inom vilken tidsgräns? Vi ville ha en kontraktskrivning direkt vi vunnit budet inom samma vecka men nekades på grund av att mäklaren inte hade tid och kunde boka in en kontraktskrivning först tidigast en vecka efter avslutad budgivning. Nu står vi här och det har kommit in en ny budgivare som budar för fullt men som köpare som vunnit budgivningen känner man sig grymt besviken, inte att det kommit in en ny budgivare utan för att mäklaren inte prioriterade att boka in en tid för kontraktskrivning inom rimlig tid.
-
javisst är det så, fullt riktigt. Budgivningen var klar och säljaren hade accepterat vårt bud och mäklaren ringde för att boka in kontraktskrivning med oss. Mäklaren hade inte tid boka in någon kontraktskrivning förrän en vecka efter vunnen budgivning, det tycker jag är väldigt lång tid och har aldrig hört förut att det tagit så lång tid för någon att få skriva ett kontrakt.
-
Vi skrev flera veckor efter vunnen budgivning.
-
Mäklaren har garanterat fler kunder än bara en säljare, tycker det låter som om ni ändå fick tid relativt fort.singhali skrev 2016-08-29 18:01:25 följande:
javisst är det så, fullt riktigt. Budgivningen var klar och säljaren hade accepterat vårt bud och mäklaren ringde för att boka in kontraktskrivning med oss. Mäklaren hade inte tid boka in någon kontraktskrivning förrän en vecka efter vunnen budgivning, det tycker jag är väldigt lång tid och har aldrig hört förut att det tagit så lång tid för någon att få skriva ett kontrakt.
-
Vi skrev 6 v efter så det är inget konstigt med en veckasinghali skrev 2016-08-29 18:01:25 följande:
-
Det man kan göra i ett sånt läge, som köpare, är att villkora budet och säga att det tex bara gäller 1 dygn. För att sätta lite press på säljaren och mäklaren.
-
porslinsblomman: skrev ni flera veckor efter att säljaren accepterat menar du eller var det säljaren som ville fundera ett tag?
-
Holma: Förklarade mäklaren anledningen till varför så länge? Hann någon annan budgivare in och lägga bud efter ni vunnit budgivningen?