• liljekonvalj87

Dölja att man inte dricker alkohol under en semestervecka

Jag och min sambo försöker bli gravida och jag undviker alkohol under tiden mellan ÄL och BIM, för säkerhets skull.

Om en dryg vecka ska vi på semester ihop med sambons familj i 10 dagar. BIM ligger ett par dagar in på resan, och mensen har varit lite sen de sista månaderna, så jag är lite orolig för att jag inte kommer hinna få mens/plus förrän mot slutet av resan.

Det jag oroar mig över är hur vi ska kunna dölja att jag inte dricker alkohol under de 9 middagarna under resan. Vill inte säga att vi försöker o helst inte avslöja ett plus så snart inpå om det skulle bli så. Vi har med både en läkare o en sjuksköterska i sällskapet, så nåt sjukdoms-/medicinrelaterat känns svårt att köra på. Och låtsasdricka kan funka nån kväll men blir jobbigt hela veckan. Nån som har nån idé?

• Svar på tråden Dölja att man inte dricker alkohol under en semestervecka
  • hrewak

Vill du inte dricka så kan du väl helt enkelt säga det. Vet inte om du brukar dricka mycket annars, men säg bara att du inte är sugen och så får väl folk spekulera om de nu vill det. Frågar dom om du är gravid så är det ju bara att säga nej.
    Men man "får" ju faktiskt dricka så tidigt i en ev graviditet. Så nåt glas vin till maten är ju ingen fara om ni absolut vill slippa kommentarer och frågor.

• mixXi

Jag skulle absolut tagit nåt glas vin innan BIM. Och så kanske fake-dricka nån dag. Typ be partnern köpa en öl (som då köper alkoholfritt. Under förutsättning att det finns såklart) Sen kan man köra att man inte är sugen etc resten av tiden. Men alla är ju olika och vissa vill ju absolut inte chansa. Men skulle säga att risken att dricka ett glas innan BIM är nog så nära noll man kan komm

• Farfallos

Är det hemligt att ni önskar bli gravida? Om inte är det väl bara att säga som det är, att om du skulle vara gravid så vill du inte dricka, och att något graviditetstest vill du inte göra i tid och otid. Alkohol är ingen stor sak och du klarar dig bra med vatten.

OBS! 1 - Inget är svart eller vitt. 2- Lägger du ord i min mun får du ovett.
  • Orkide

Jag har pratat med flera fertilitetsläkare och de säger att man ska leva som vanligt tills man plussar... Dvs brukar du dricka ett glas till maten så gör det nu också.

• Holma

Alkohol gör ingen skada innan o första veckorna i en graviditet

• Erizajo

Men alltså dricker du varje dag i normala fall? Annars kan du ju fejka nån dag och säga "det räcker att jag drack igår" typ nästa dag.

• liljekonvalj87

Tack för input.

Ja Farfallos, vi vill inte gå ut med att vi försöker, iaf inte än.

Erizajo, det gör jag ju inte, så din idé låter väldigt bra, att jag inte tänkt på det, det ska jag nog köra på :)

• orzia1

Ni kan väl båda avstå alkohol, inte göra så stor sak av det utan bara beställa in vatten/läsk och skulle någon fråga så gör inte så stor sak av det. Det räckte med drinken jag drack vid poolen, varannan vatten osv... Är det hela tiden folk runtomkring er så beställ in ngn alkoholfri drink under dagen som du dricker vid poolen...

Sen så vet jag inte vad för folk vissa är. Jag skulle aldrig fråga ngn som dricker alkoholfritt om varför... Min kompis är tex nykterist (ej ngt missbruk) hon har bara tagit det beslutet. Aldrig ngn som frågat om hon är gravid eller varför hon ej dricker.

• orzia1

Instämmer dessutom med övriga att måttlig mängd alkohol mellan äl och mens är inte farligt. Sen behöver man inte dra en vinare varje dag... Men att smutta på lite vin och även ett glas vatten...

• Anonym (Nn)

Jag skulle säga att jag har en infektion i en tand och står på Flagyl (en sorts antibiotika). All vårdpersonal (speciellt läkare) vet att man kan få antabuseffekt av att blanda alkohol och Flagyl så ingen kommer att tycka att det är konstigt att du avstår från vin och annat. En tandinfektion är dessutom så lindrig så du behöver inte fejka sjuk heller utan du kan semestra som vanligt. Så jag skulle säga att jag har krångel med en visdomstand och står på Flagyl och sedan prata om något annat.

• Anonym (Onyttigt)

Man kan ju även skylla på att det är onyttigt och mycket socker i alkohol och att man vill vara lite mer hälsosam och tänka på vikten eller något :)

• izzibizz

Jag förstår inte detta med att man inte kan dricka och att folk då ska undra. Jag dricker väldigt väldigt sällan, men det är aldrig någon som börjar fråga ut mig om jag tackar nej till tex vin och tar vatten i stället. Tror ni gör större sak av det än vad det egentligen är. Du är väl vuxen och dricker var du vill, när du vill.

• Anonym (Nn)
    izzibizz skrev 2016-08-30 20:56:20 följande:

Jag förstår inte detta med att man inte kan dricka och att folk då ska undra. Jag dricker väldigt väldigt sällan, men det är aldrig någon som börjar fråga ut mig om jag tackar nej till tex vin och tar vatten i stället. Tror ni gör större sak av det än vad det egentligen är. Du är väl vuxen och dricker var du vill, när du vill.

Fast dricker man väldigt, väldigt sällan så är det inget konstigt för någon att du väljer vatten till maten en hel semestervecka. TS familj kanske vet att hon uppskattar ett glas vin till maten på semestern och kommer direkt att märka att hon väljer bort den guldkanten på ledigheten. Ungefär som din omgivning säkert skulle reagera och undra om du out of the blue började beställa in en vinkaraff åt dig själv till varje måltid.
Svar på tråden Dölja att man inte dricker alkohol under en semestervecka