• Danne90

Köpa bil?

Hej!

Det är en person som jag känner vars granne har en opel astra modellår 90, till salu. Den har bara haft en ägare, men den har gått 15000mil. Han vill 6000kr för bilen. Den är nybesiktad men det fattas vinterdäck till bilen, men min vän skulle kolla upp bra/prisvärda vinterdäck.

Jag bor i en liten stad och det är inte ens säkert att jag kommer använda mig speciellt mycket av den. Jag kommer i stortsett bara köra i staden. Men det kan vara skönt att ha en bil nu i vinter. Vad tror ni?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Köpa bil?
  • Rabarbapuppa

Äh, inga problem o hitta basic reservdelar till en 90'a. 
    Har själv en Golf GTI från 87' och det finns ju delar överallt.
    Biltema, Mekonomen, Internet-butiker, eBay etc etc.

Annars kan du satsa på några år nyare Astra, behöver inte vara dyrare.
    Hade själv en Astra 96'a, bland den bästa bil jag ägt, just för sin enkelhet och driftsäkerhet. (Men rolig var den ju inte iof, men praktisk)

Nu lät jag byta kamrem och vattenpump och bakre stötdämpare, men det är ju vanliga serviceåtgärder. Kan vilken verkstad som helst ta. 
    Sen bytte jag pendelstag bak (till kränghämmaren) och den kostade 250:- rakt över disk på Mekonomen. Inga som helst problem. I övrigt inte ett fel. 

Sålde den för 7 eller 8 tusen. Hade rullat 17k mil.

/Puppa

• Aikido
    infochristina skrev 2016-09-01 11:13:02 följande:
    En bil för 5-6000 byter man inte kamrem på. De håller iregel mycket längre .
    Nej antagligen inte ifall man inte meckar själv men tidiga Open Astra är inte precis välkända för sina enastående långlivade kamremmar. Snarare tvärtom.
  • infochristina
    Aikido skrev 2016-09-01 11:49:09 följande:
    Nej antagligen inte ifall man inte meckar själv men tidiga Open Astra är inte precis välkända för sina enastående långlivade kamremmar. Snarare tvärtom.
    En ägare, ganska troligt att rem är bytt en gång. Skulle tro att rembyte är vid 9000-12000 mil så är det gjort håller den många mil ytterligare
  • Danne90
    Rabarbapuppa skrev 2016-09-01 10:26:34 följande:

Äh, inga problem o hitta basic reservdelar till en 90'a. 

Har själv en Golf GTI från 87' och det finns ju delar överallt.

Biltema, Mekonomen, Internet-butiker, eBay etc etc.

Annars kan du satsa på några år nyare Astra, behöver inte vara dyrare.

Hade själv en Astra 96'a, bland den bästa bil jag ägt, just för sin enkelhet och driftsäkerhet. (Men rolig var den ju inte iof, men praktisk)

Nu lät jag byta kamrem och vattenpump och bakre stötdämpare, men det är ju vanliga serviceåtgärder. Kan vilken verkstad som helst ta. 

Sen bytte jag pendelstag bak (till kränghämmaren) och den kostade 250:- rakt över disk på Mekonomen. Inga som helst problem. I övrigt inte ett fel. 

Sålde den för 7 eller 8 tusen. Hade rullat 17k mil.

/Puppa

Vad bra, tack för infon!
  • Danne90
    infochristina skrev 2016-09-01 12:20:55 följande:

En ägare, ganska troligt att rem är bytt en gång. Skulle tro att rembyte är vid 9000-12000 mil så är det gjort håller den många mil ytterligare

Fick veta att det tydligen är kamkedja och inte kamrem. Min kompis sa något att man inte byter kam kedjor, kan det stämma?
  • infochristina

Opel
    Märket med blixten som symbol har knappast skämt bort sina ägare med hög kvalitet, framför allt under 1980- och 1990-talen. Men de har så sakta snäppt upp sig och dagens bilar är nästan bra. Ett undantag är 2,2-litersmotorn där kamkedjan kan rappa. Samma problem som för Alfa 159/Brera, eftersom motorn är densamma och tillverkad av GM. För Opel gäller även ett annat problem med denna motor. Bränslepump och tryckregulator är av dålig kvalitet och de är dyra. Byte av bränslepump och tryckregulator samt arbete kan kosta över 10 000 kronor.

Att tänka på vid köp:
    Kontrollera serviceboken. Lyssna efter kedjerassel.

Det sägs att de kan sträckas och kugga över

• Arenaman
    infochristina skrev 2016-09-01 21:31:13 följande:

Opel
    Märket med blixten som symbol har knappast skämt bort sina ägare med hög kvalitet, framför allt under 1980- och 1990-talen. Men de har så sakta snäppt upp sig och dagens bilar är nästan bra. Ett undantag är 2,2-litersmotorn där kamkedjan kan rappa. Samma problem som för Alfa 159/Brera, eftersom motorn är densamma och tillverkad av GM. För Opel gäller även ett annat problem med denna motor. Bränslepump och tryckregulator är av dålig kvalitet och de är dyra. Byte av bränslepump och tryckregulator samt arbete kan kosta över 10 000 kronor.

Att tänka på vid köp:

OT:

Tråkigt att döma ut en bilvärldens stora ikoner på det viset  :(
    Någon anledning finns det väl till att en beg. Opel från 91 går för 350 - 400 000 kr.

• Danne90
    infochristina skrev 2016-09-01 21:31:13 följande:

Opel

Att tänka på vid köp:

Hm.. Tack för tipset. Lite tråkig läsning. Jag går fundera lite mer.
  • Marten
    Arenaman skrev 2016-09-01 21:37:37 följande:

OT:

Tråkigt att döma ut en bilvärldens stora ikoner på det viset  :(
    Någon anledning finns det väl till att en beg. Opel från 91 går för 350 - 400 000 kr.

Vilken Opel tänker du på då?
    Lotus omega kanske?

Nyfiken
  • Arenaman
    Danne90 skrev 2016-09-01 21:46:56 följande:
    Hm.. Tack för tipset. Lite tråkig läsning. Jag går fundera lite mer.

Du har inte funderat på att privatlease en bil istället? 

Det finns väldigt förmånliga erbjudanden, från ca 1700 kr/mån så får du en fabriksny bil med serviceavtal utan kontantinsats. I vissa fall kan även försäkring ingå, som en Golf för 2500 kr/mån inkl. försäkring.

• Arenaman
    Marten skrev 2016-09-01 21:53:49 följande:
    Vilken Opel tänker du på då? Lotus omega kanske? Nyfiken
    Precis klicka på länken som fanns i mitt inlägg.
  • Danne90
    Arenaman skrev 2016-09-01 22:03:40 följande:

Du har inte funderat på att privatlease en bil istället? 

Det finns väldigt förmånliga erbjudanden, från ca 1700 kr/mån så får du en fabriksny bil med serviceavtal utan kontantinsats. I vissa fall kan även försäkring ingå, som en Golf för 2500 kr/mån inkl. försäkring.

Ne, tror inte det är för mig. Skulle inte våga köra en sådan bil utan försäkring och 2500/månaden är pengar jag inte vill lägga ut. Jag kommer bara använda bilen några gånger i månaden, så det känns inte riktigt värt det. Men tack för tipset!
  • Marten
    Arenaman skrev 2016-09-01 22:04:09 följande:
    Precis klicka på länken som fanns i mitt inlägg.
    Ruskigt snabb bil det där, även i grundutförande var det en Ferraridräpare när den kom och är det nog fortfarande.

Kolla på youtube när bängen blir frånåkt av en lotusomega.

Roligt med personer som uppskattar ikoniska bilar.

Vad tycker du om Opel GT ( från 60 talet)?

Till TS: Bästa sättet att kolla igenom en lite äldre bil är faktiskt att tvätta den för hand, noggrant. Då hittar du alla rostangrepp och dåliga lagningar. Kan du hissa upp den också så att du kan se undersidan är det bra. Ser den fin ut under (avgasrör, bromsrör, oljeläckage) ? Lyssna hur motorn låter och hur den känns att köra, biter bromsarna bra, tar kopplingen bra, glappar det i ratten, sitter du bra i bilen, kan alla dörrar öppnas, lyser alla lampor, fungerar stötdämparna som de ska ( känns det behagligt att åka över ett gupp eller gungar bilen som det vore en båt-behagligt = bra, båt=dåligt)

En ägare på en så pass gammal bil innebär att den har tagits väl omhand och inte gått speciellt långt varje år.
    Kolla värmen också, du skall ju använda bilen på vintern.

Du kommer att hitta många fel/brister men det är ju inte en ny bil du köper.

Har du någon som kan hjälpa dig att byta grejor på den underlättar det ägandet.
  • infochristina

Det måste vara en pedant som haft den i 26 år. Troligen servad efter boken. Den har ju bara rullat 600 mil om året i snitt

• Arenaman
    Marten skrev 2016-09-01 22:47:59 följande:
    Ruskigt snabb bil det där, även i grundutförande var det en Ferraridräpare när den kom och är det nog fortfarande. Kolla på youtube när bängen blir frånåkt av en lotusomega.
    " target="_blank">

Roligt med personer som uppskattar ikoniska bilar. Vad tycker du om Opel GT ( från 60 talet)? Till TS: Bästa sättet att kolla igenom en lite äldre bil är faktiskt att tvätta den för hand, noggrant. Då hittar du alla rostangrepp och dåliga lagningar. Kan du hissa upp den också så att du kan se undersidan är det bra. Ser den fin ut under (avgasrör, bromsrör, oljeläckage) ? Lyssna hur motorn låter och hur den känns att köra, biter bromsarna bra, tar kopplingen bra, glappar det i ratten, sitter du bra i bilen, kan alla dörrar öppnas, lyser alla lampor, fungerar stötdämparna som de ska ( känns det behagligt att åka över ett gupp eller gungar bilen som det vore en båt-behagligt = bra, båt=dåligt) En ägare på en så pass gammal bil innebär att den har tagits väl omhand och inte gått speciellt långt varje år. Kolla värmen också, du skall ju använda bilen på vintern. Du kommer att hitta många fel/brister men det är ju inte en ny bil du köper. Har du någon som kan hjälpa dig att byta grejor på den underlättar det ägandet.

Klassiker, de förstod nog aldrig var de var uppe mot på vägen :) 

Det var få bilar som hade bakhjulsdrift, LSD och fixade 0-100 på 5.2 sek. Det är en helt ok siffra än idag, men 1990 måste det ha varit ett underverk. Det måste ha provocerat en del att den var snabbare än både 500E W124 och 928 S4. Mycket trevlig vagn som sagt!

Jag har bara sett Opel GT på utställningar och träffar, men har dessvärre ingen riktig relation till modellen. Är ju född på 80-talet.

Jag är i hemlighet kär i 356A Speedster och 288 GTO. Det är egentligen de enda bilar jag behöver.

• Danne90
    Marten skrev 2016-09-01 22:47:59 följande:

Ruskigt snabb bil det där, även i grundutförande var det en Ferraridräpare när den kom och är det nog fortfarande.

Kolla på youtube när bängen blir frånåkt av en lotusomega.

Roligt med personer som uppskattar ikoniska bilar.

Vad tycker du om Opel GT ( från 60 talet)?

Till TS: Bästa sättet att kolla igenom en lite äldre bil är faktiskt att tvätta den för hand, noggrant. Då hittar du alla rostangrepp och dåliga lagningar. Kan du hissa upp den också så att du kan se undersidan är det bra. Ser den fin ut under (avgasrör, bromsrör, oljeläckage) ? Lyssna hur motorn låter och hur den känns att köra, biter bromsarna bra, tar kopplingen bra, glappar det i ratten, sitter du bra i bilen, kan alla dörrar öppnas, lyser alla lampor, fungerar stötdämparna som de ska ( känns det behagligt att åka över ett gupp eller gungar bilen som det vore en båt-behagligt = bra, båt=dåligt)

En ägare på en så pass gammal bil innebär att den har tagits väl omhand och inte gått speciellt långt varje år.

Kolla värmen också, du skall ju använda bilen på vintern.

Du kommer att hitta många fel/brister men det är ju inte en ny bil du köper.

Har du någon som kan hjälpa dig att byta grejor på den underlättar det ägandet.

Aha, okej! Får tacka så mycket för de utförliga tipsen!
Svar på tråden Köpa bil?