• fantasy06

Tips på hur lära barn åka buss själv?

Jag har en pojke som är 10 år och han har adhd. När jag och hans pappa skilde oss flyttade hans pappa in till centrum och jag till ett litet samhälle utanför. Sonen går kvar i skolan han gick i o tillhörde sedan vi bodde ihop närmre skolan. Nu har han inte rätt till skolskjuts för vi bor "fel" alt sonen går i "fel" skola men vi vill intw flytta på honom.

Nu när han började i 4:an är allt fler av hans kompisar inte på fritids längre. Stadsbussen går utanför skolan och han kan hoppa av bakom där hans pappa bor o gå över en väg. Så ganska enkelt. Men har ni några tips på hur man kan "lära" honom/vänja honom vid att åka buss?. Han vill gärna men han är så tankspridd så det går nog inte bara att förklara för honom :)

• Svar på tråden Tips på hur lära barn åka buss själv?
  • sina

Ni får ju givetvis åka med honom några gånger. Förklara precis vad han ska göra och titta efter. Det här ska det stå på bussen. Så här visar man sitt kort. Sen sätter man sig ner. I den här svängen/när det står så här inne i bussen så trycker man på den här knappen. Här stannar bussen, då kliver du av. Sen går du så här. Det tar kanske ett par gånger, men sen sitter det.

• Carambolan

Har han mobil? Att prata med honom i telefon de första gångerna kanske kan kännas tryggt. Då kan ni vägleda och han får "tänka högt" och beskriva var han är, när det är dags att trycka på knappen, etc.

• Aileen Allannah

Åk med honom på bussen tills han kan, det kan man ju göra en helg, behöver inte vara just efter skolan.

• Catti41

Åk med ett antal gånger, också som "skugga" dvs en vuxen åker med men barnet får leda och visa att hen kan.

Öva också på olika scenarier som kan hända (det kommer ingen buss, man råkar kliva på fel buss, bussen går sönder)

• Myling

Åk en station för långt och låt honom försöka hitta bussen tillbaka.

Svar på tråden Tips på hur lära barn åka buss själv?