• Topcom

går inte att få kontakt med henne..

Idag när jag kom till förskolan för att hämta min dotter på 3,5 år så säger förskolepedagoger att det inte går att få kontakt med henne. Man kan säga hennes namn ett flertal gånger och hon tittar bara rakt fram som om man inte vore där. Svarade att det kanske har o göra med att det är så tätt efter sommarlovet än och hon är trött, men enligt pedagogen har det varit såhär under en längre tid hos dem.

Tydligen är det främst på förmiddagarna det är problem att prata med henne då hon verkar borta lixom. Eftermiddagarna är oftast bättre. Pedagogen tror inte det beror på trötthet.

Någon som vet vad detta kan bero på och har något tips som kan göra det hela bättre?
    Eller känner någon igen sig? Blir så ledsen över detta och tankarna går..:(

• Svar på tråden går inte att få kontakt med henne..
  • Långbenopluto

Vad tyckte pedagogerna nästa steg ska vara? Kanske ett besök på BVC så ni får en remiss till barnmottagningen?

• hrewak

Selektiv hörsel? ;)
    Vill inte skämta bort det såklart, men ibland funderar jag allvarligt på om min 5 åring har nedsatt hörsel. Man kan säga namnet hur många gånger som helst utan att få svar...
    Har varit så länge.
    Verkar hon höra andra ljud? Eller har dom märkt om det bara gäller kontakten?

• Topcom
    Scalaren skrev 2016-08-30 16:39:31 följande:

Vad tyckte pedagogerna nästa steg ska vara? Kanske ett besök på BVC så ni får en remiss till barnmottagningen?

Pedagogen verkade rätt tafatt och verkade inte veta hur man skulle gå vidare. Svårt o veta hur allvarligt det är lixom, första gången jag fick höra om detta idag. Har du någon teori om vad det kan bero på?
  • Greymakesmyday

Är det bara på förskolan detta sker? Har ni aldrig märkt det själva när hon är hemma? Sitter hon stilla när hon inte är kontaktbar eller utför hon något rörelsemönster samtidigt?

• Topcom
    hrewak skrev 2016-08-30 16:40:55 följande:

Selektiv hörsel? ;)
    Vill inte skämta bort det såklart, men ibland funderar jag allvarligt på om min 5 åring har nedsatt hörsel. Man kan säga namnet hur många gånger som helst utan att få svar...
    Har varit så länge.
    Verkar hon höra andra ljud? Eller har dom märkt om det bara gäller kontakten?

Så som jag upplever det hör hon normalt, eftersom det tydligen är förmiddagen som är problemet och inte "lika mycket på eftermiddagen" blir jag tveksam till om hörseln är något problem. Men det skadar givetvis inte att kolla upp det :)

Jag var en riktig drömmare när jag var liten, kan sånt gå i arv?
  • Maddi

Jag tycker du ska kolla hörseln innan något annat. Dessutom om man går vidare brukar man ändå få kolla öronen. De kanske är vätska.

• Topcom
    Greymakesmyday skrev 2016-08-30 16:50:08 följande:

Är det bara på förskolan detta sker? Har ni aldrig märkt det själva när hon är hemma? Sitter hon stilla när hon inte är kontaktbar eller utför hon något rörelsemönster samtidigt?

Det är inget jag har tänkt på hemma, att hon inte hör oss. Det är klart man får upprepa en del saker ibland, men då är det tydligt att hon inte lyssnar för att hon inte vill lyssna, fullt normalt för en treåring alltså, just det här att hon bara ser rakt fram och är inne i sina egna tanker så pass att hon kopplar bort omvärlden kännwr jag inte igen.

Vad gäller rörelsemönster frågade jag inte om idag, bra att du tar upp det för jag ska fråga om det imorgon!
  • Topcom
    Maddi skrev 2016-08-30 16:53:47 följande:

Jag tycker du ska kolla hörseln innan något annat. Dessutom om man går vidare brukar man ändå få kolla öronen. De kanske är vätska.

Tack för tipset, ska prata med Bvc om en koll!
  • Greymakesmyday
    Topcom skrev 2016-08-30 16:55:16 följande:

Det är inget jag har tänkt på hemma, att hon inte hör oss. Det är klart man får upprepa en del saker ibland, men då är det tydligt att hon inte lyssnar för att hon inte vill lyssna, fullt normalt för en treåring alltså, just det här att hon bara ser rakt fram och är inne i sina egna tanker så pass att hon kopplar bort omvärlden kännwr jag inte igen.

Vad gäller rörelsemönster frågade jag inte om idag, bra att du tar upp det för jag ska fråga om det imorgon!

Det kan vara en reaktion på miljön i förskolan då det verkar ske vid en viss tidpunkt. Det kan vara ett sätt för henne att koppla av. Kanske är det hög ljudnivå och stökigt just på förmiddagen?
  • Topcom
    Greymakesmyday skrev 2016-08-30 17:02:32 följande:
    Det kan vara en reaktion på miljön i förskolan då det verkar ske vid en viss tidpunkt. Det kan vara ett sätt för henne att koppla av. Kanske är det hög ljudnivå och stökigt just på förmiddagen?
    Det kan du absolut ha rätt i! Jag har aldrig varit med henne på förskolan en hel dag på det viset, men kan man fråga pedagogerna hur hur förmiddagen brukar se ut?
  • Lilla Gs mamma

Om man hör lite dåligt måste man anstränga sig för att höra när andra pratar. Är man trött (som man ju också blir av att anstränga sig att höra) kan det bli så att man "stänger av" hörseln och går in i sig själv. En tanke bara.

• Mrs Moneybags

Jag tycker du ska vara med på förskolan en dag för att se med egna ögon hur det kan vara, även om det inte blir precis som vanligt när du är där.

Det låter ju inte som hörseln om det blir bättre på eftermiddagen. Jag tror mer på teorin om att hon tycker det är för rörigt där och skärmar av sig.

• terfje

Det där låter lite som mig själv att jag sitter i mina egna tankar och då hör inte jag någon. Har mer eller mindre vart sådan hela livet.

• Topcom

Tack alla ni som har svarar! Idag stod jag kvar en stund på förskolan för att se vad som hände, och mycket riktigt, hon stod i mitten av gården och tittade på alla andra barn, hennes lärare upprepade gång på gång "namn, gå dit! Lek med dem! Eller vill du leka däääär??" Min dotter svarade inte utan stod mest och tittade. Hon är ofta lite blyg i början och har svårt att ta för sig, jag tror det helt enkelt är lite mycket för henne på morgonen och hon är rätt trögstartad. Något jag trodde pedagogerna hade varit med om förut, för det kan väl inte vara helt ovanligt? Känner mig mindre orolig idag när jag tror jag vet vad läraren menade igår.. Suck, att dem ska göra en så orolig för en sån liten grej.. Grr

• hrewak
    Topcom skrev 2016-08-31 13:15:48 följande:

Tack alla ni som har svarar! Idag stod jag kvar en stund på förskolan för att se vad som hände, och mycket riktigt, hon stod i mitten av gården och tittade på alla andra barn, hennes lärare upprepade gång på gång "namn, gå dit! Lek med dem! Eller vill du leka däääär??" Min dotter svarade inte utan stod mest och tittade. Hon är ofta lite blyg i början och har svårt att ta för sig, jag tror det helt enkelt är lite mycket för henne på morgonen och hon är rätt trögstartad. Något jag trodde pedagogerna hade varit med om förut, för det kan väl inte vara helt ovanligt? Känner mig mindre orolig idag när jag tror jag vet vad läraren menade igår.. Suck, att dem ska göra en så orolig för en sån liten grej.. Grr

Ja, det låter ju som du säger, att hon mer vill observera lite.
Svar på tråden går inte att få kontakt med henne..