• Lilaa

Vem har rätt till lägenheten?

Vet inte ut eller in ang vårat problem då här är fakta.

Vi var ett par med två barn 8 och 13 år gamla. Vi bor i bostadsrätt men ska separera och sälja. Problemet är att vi inte är överens om vems lägenheten är och vem som har rätt till vinsten för lägenheten. Jag menar att vi självklart ska dela Lika Medans han tycker att han har rätt till allt.

Bakgrunden är att lägenheten från början var en hyresrätt som han fick förstahandskontrakt på men vi flyttade in tillsammans som familj och gar båda bott i den i 12 år. För några år sedan skrev han över lägenheten på mitt namn och efter ytterligare några år så ombildades den. Nu står den på mig men han påstår att den var hans från början, så hur är det. Är det bådas eller hans eller min? Han tjatar om detta och jag börjar få dåligt samvete för att dela på vinsten.

• Svar på tråden Vem har rätt till lägenheten?
  • Mascaraklumpar

Den är bådas, givetvis.

• Almina

Står den på bara dig nu? Varför? I vilket fall så köpte ni väl lägenheten för gemensamt bruk, och juridiskt borde i så fall gälla att ni ska dela på vinsten.

Moraliskt tycker jag också att ni ska dela på vinsten. Om ni bara hade varit tillsammans en kort tid tycker jag ev att din man hade haft den moraliska rätten till vinsten. Men nu var ju lägenhetsköpet något ni gjorde tillsammans i och med ombildningen, och då med tanken att ha den tillsammans, antar jag.

• nuharjagbytt

Men skrev du inte på ett nytt avtal vid ombildandet? Och jag antar att ni även fick betala, vem av är stod för de pengarna?

• Cross83

Men hur mycket av lägenheten äger ni var? Om det är en bostadsrätt så brukar ju det vara ganska tydligt.

• Lilaa

Eftersom att han överlät lägenheten till mig innan ombildningen så står jag som ägare på lägenheten nu och det var jag ensam som lånade pengar till att köpa lägenheten men han har ju varit med att betala varje månad och vi har haft ett muntligt avtal att vi ska dela när vi säljer men nu har han ändrat sig och påstår att han hade kontraktet först och därmed ska ha allt.

• Almina

Han försöker ju uppenbarligen få vinsten genom att ge dig dåligt samvete. Men allt talar ju för att ni bör dela på vinsten.

1. Ni skaffade lägenheten för att bo där gemensamt, och då gäller sambolagen (om ni inte är gifta).

2. Ni har kommit överens om att dela på vinsten!

3. Han har överlåtit lägenheten på dig!

4. Om du visste om att detta var dealen hade det ju varit bättre för dig att ni hade sålt lägenheten och skaffat en annan, där du kunde få chans att få del av vinsten.

• nuharjagbytt
    Lilaa skrev 2016-08-30 20:57:55 följande:

Eftersom att han överlät lägenheten till mig innan ombildningen så står jag som ägare på lägenheten nu och det var jag ensam som lånade pengar till att köpa lägenheten men han har ju varit med att betala varje månad och vi har haft ett muntligt avtal att vi ska dela när vi säljer men nu har han ändrat sig och påstår att han hade kontraktet först och därmed ska ha allt.

Han försöker verkligen roffa åt sig vinsten. Lägenheten är inte hans längre.

Jag tycker du ska hålla fast vid att dela vinsten. Var bara noga med att vinstskatten ska dras av innan ni delar.
  • Mascaraklumpar
    Lilaa skrev 2016-08-30 20:57:55 följande:

Undrar om han skulle erbjuda sig att betala hela skulden om ni sålde med förlust.
  • sextiotalist
    nuharjagbytt skrev 2016-08-30 22:51:11 följande:

Han försöker verkligen roffa åt sig vinsten. Lägenheten är inte hans längre.

Jag tycker du ska hålla fast vid att dela vinsten. Var bara noga med att vinstskatten ska dras av innan ni delar.

Sambolagen gäller här, så om TS lyder ditt råd så kan hennes blivande ex få rätt i en rättslig prövning och då kan det bli dyrt för TS så det var ett dåligt råd
  • EnGladPingvin

Vem som betalade är inte relevant. Inte heller vem som stod eller står på kontraktet. Införskaffades den för gemensamt bruk ska ni dela på vinsten.

• Mimmsan01

Det är kontraktet som gäller i första hand. Den som står på kontraktet äger också lägenheten naturligtvis. Men - eftersom själva avtalet för ombildningen skrevs när ni redan varaktigt bor tillsammans, så gäller 50/50. (Det går att bevisa eftersom det var hyresrätt innan) Han kommer aldrig kunna kräva hela. Inte ens om han skulle gå vidare med detta. Jag jobbar som fastighetsmäklare och är med om detta flera gånger i månaden.

Lycka till!!

• Lilaa

Tack för era svar. Då vi köpte för gemensamt bruk så förstår jag att lägenheten är bådas och att det mest rättvisa är att dela, vad han än säger. Jag ska oxå tänka på skatten så jag inte åker dit. Dessutom så kommer barnen bo hos mig och jag behöver halva vinsten så att jag och barnen kan hitta nytt boende.

• nevermind
    Lilaa skrev 2016-08-31 17:00:56 följande:

Tack för era svar. Då vi köpte för gemensamt bruk så förstår jag att lägenheten är bådas och att det mest rättvisa är att dela, vad han än säger. Jag ska oxå tänka på skatten så jag inte åker dit. Dessutom så kommer barnen bo hos mig och jag behöver halva vinsten så att jag och barnen kan hitta nytt boende.

Om barnen ska bo hos dig har du mer behov av lägenheten. Däremot måste du köpa ut honom.

Helt klart värt att ringa en jurist angående detta.
Svar på tråden Vem har rätt till lägenheten?