• Anonym (Olycklig flickvän)

Han hotar mig till abort! 20 år

OK, det här kommer bli långt men jag måste få hjälp. Jag är en tjej, 20 år gammal som inte för längesen fick reda på att jag är gravid (första). Det var oplanerad...och Gud vet att jag inte är redo för barn än, jag ändå glad att jag var gravid och jag vill behålla det. Något så vackert ska inte go to waste. Min pojkvän vart glad då han fick reda på att jag var gravid, han grät av lycka...pratade namn...pratade i flera timmar om hur framtiden skulle se ut och så. Så glad han var. (Han är nästan 3 år äldre förresten). Men plötsligt i fredags så ville han prata med mig, på något sätt visste jag redan var det var. A-ordet. Han pratade om att han hade pratat med sin mamma, att han tyckte det har varit jobbigt, han tror att han kommer ta all ansvar...det var mycket 'han' i det hela. Han och jag har varit ihop i ett år och det har varit värsta kärlekssagan, jag skulle dö för honom. Jag älskar honom så mycket. Jag vart så sårad då han sa att han ville att jag skulle göra abort, sedan vart det som en pressning för mig. Vi båda grät och jag kan förstå hur han känner, men det är inte bara om honom det gäller. Jag vet inte hur han blev så ego helt plötsligt? Han älskar sig själv för mycket. Och igårkväll ställde han ett ultimatum "behåll barnet och jag kommer inte finnas där eller gör abort och allt kommer bli som vanligt igen.". Låter det som kärlek? Det gör inte det, en vanlig kvinna skulle sagt att han är en mongoidiot och stuckit därifrån. Men jag älskar honom så mycket, jag kan inte lämna honom...det känns som om jag kommer förlora honom oavsett. Men åh jag är så förvirrad och orolig! Vad skulle ni ha gjort?

Vill också tillägga att min pojkvän fortfarande är som ett barn (det är jag med honom också...) fast jag är inte så feg som han är. Hur ska jag göra? Jag har kommit med fler förslag för honom om hur vi kan lösa det och så...men han tror att allt kommer sluta i pannkaka. Han sa till mig...hade vi det stabilt, en lägenhet och så, då hade jag valt att skapa familj men nu har vi inte det. Tydligen skulle hans mamma ha sagt (och som också är erfaren av abort...) att man ska vara extra hård när det gäller sånt här.

Det känns som om att dom pressar mig...det är jättejobbigt. Hur ska jag göra? Kommer jag bli olycklig ifall jag behåller mitt barn och han går därifrån...eller att jag tar bort det och han är med mig tillslut?

Han har sagt "om två år kan vi skaffa barn och sådär...är inte redo nu.".

jag BLIR SÅ LESS OCH GALEN! :( Min familj tycker att han är en idiot och att jag ska lämna honom och brorsan säger att jag är blind eller typ för kär i honom för att inse att han inte är rätt för mig.

Någon som varit med om typ samma sak? Någon som kan hjälpa mig? Tror ni att han kan ångra sig en början sen när jag skaffar eget och behåller barnet? Tror ni att han kommer in i bilden då?

• Svar på tråden Han hotar mig till abort! 20 år
  • pyttanz Zlipz

Kära trådstartare.

Du bäddar själv för missförstånd och syrliga kommentarer eftersom du själv är väldigt nedlåtande i dina svar.

En förutsättning för korrekta råd är att ge rätt bakgrundsinformation . Du har snarare bara svarat svävande och diffust och ibland aggressivt.

Nej vi kan inte veta hur dina förutsättningar för ett barn ser ut eftersom du envist vägrar svara på såna frågor. Då får du svar utifrån gissning , spekulationer samt folks egna erfarenheter. Passar inte de svaren är det knappast vårt fel.

• Agneta1956

Att föda barn som ung är inget konstigt eller onormalt. Det har vi gjort i tusentals år. Det ska du inte ha dåligt samvete över. Känner du att det är vad du vill, så då är det så.

Däremot, oavsett ålder kan ingen förstagångsförälder veta något om graviditet, förlossningen och tiden med spädbarn.

Hur du tacklar och tar dig igenom detta beror helt och hållet på vilka förutsättningar du har med dig. Antingen går det bra eller så kanske du behöver stöd och hjälp på vissa bitar. Det vet du inte förrän du är där. Och jag utgår ifrån att du tar hjälp om du behöver.

Så. Det var väl inte så svårt?

• molly50

TS: 

Du tänker behålla barnet och då kan jag bara önska dig lycka till.
    Jag hoppas också att din sk pojkvän skärper till sig och växer upp och tar ansvar för det han har varit med om att ställa till.
    Barnet behöver sin pappa också.

Mattias och Hannah.
    pyttanz Zlipz skrev 2016-09-02 10:18:02 följande:

Kära trådstartare.

Du bäddar själv för missförstånd och syrliga kommentarer eftersom du själv är väldigt nedlåtande i dina svar.

En förutsättning för korrekta råd är att ge rätt bakgrundsinformation . Du har snarare bara svarat svävande och diffust och ibland aggressivt.

Nej vi kan inte veta hur dina förutsättningar för ett barn ser ut eftersom du envist vägrar svara på såna frågor. Då får du svar utifrån gissning , spekulationer samt folks egna erfarenheter. Passar inte de svaren är det knappast vårt fel.

Men, alla är emot mig? Såklart jag får visa min ilska tillbaks även om jag vet att det inte är så särskilt moget. Klart fan jag blir trött på det. Och ja, jag förstår att de har erfarenheter, har jag någonsin påstått att de inte talat sanning i det? Dom berättar allt på ett negativt sätt, vill dom låta snälla och förstående skulle ju de kunna formulera det på ett annat sätt! Ursäkta mig nu, men jag måste bara säga det här, men jag ser dom som satmaror som ogillar yngre gravida kvinnor. Det är min syn på det hela! Hade jag varit 28, oj oj, då skulle jag verkligen få positiv feedback! Men kolla bara. Om du inte kan se det själv om hur dom skriver till mig så är du lite blind. Jag läser precis allt de skriver, jag tar inte åt mig, men det är jobbigt att dom inte fattar att jag inte gör det!
    molly50 skrev 2016-09-02 11:50:24 följande:

TS: 

Du tänker behålla barnet och då kan jag bara önska dig lycka till.

Jag hoppas också att din sk pojkvän skärper till sig och växer upp och tar ansvar för det han har varit med om att ställa till.

Barnet behöver sin pappa också.

Tack! Finaste svaret hittills :) sånt ville jag höra.

Ha en trevlig helg <3
  • Anonym (Lycka till)

Min mamma var 20 när hon fick mig och var en jättebra mamma. En av mina kompisar var 19 när hon fick sin första, och hon var ensamstående (punkare dessutom, hujedamig - det gick superbra för henne också). Jag ville också bli mamma vid 20 eftersom jag tyckte det var roligt att ha en ung mamma, men själv fick jag mina barn mellan 30 och 40.

Tror inte det har med ålder att göra hur bra man är som förälder. Eller eftersom så många har fördomar mot yngre föräldrar tror jag ibland att de yngre blir extra duktiga för att bevisa för sig andra och sig själv att de faktiskt kan. Det behöver du inte göra. Satsa på att bygga en stabil tillvaro för dig och ditt barn nu TS, och som Molly50 sa, hoppas pappan tar sitt förnuft till fånga och tar sitt ansvar.

• Anonym (Lycka till)

Angående abort har jag aldrig kunnat se mig själv genomgå en. Det har jag även sagt till pojkvänner genom åren, så att de vet vad som gäller och är delaktiga i ansvaret för att skydda oss. Snacka om avtändande diskussion, men jag såg verkligen inte abort som ett alternativ för mig personligen, eftersom min bedömning var att jag skulle ångra det och tänka på det alldeles för mycket efteråt. Sedan får andra göra det om de vill, det har jag ingen åsikt om.

Tycker man är ute och cyklar om man säger till någon att det bästa för dem är att göra abort mot sin vilja, eller behålla mot sin vilja, för den delen.

• molly50
    Anonym (Olycklig flickvän) skrev 2016-09-02 12:34:27 följande:
    Tack! Finaste svaret hittills :) sånt ville jag höra.

Ha en trevlig helg <3
    Det var så lite.  

Jag hoppas att allt går bra för dig och bebisen.  
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (Milfhunter)

Om du ska behålla barnet så är det ännu viktigare att satsa på att försöka ha en riktig permanent bostad från början.
    Man er många på fb som söker bostad med barn och det är ingen höjdare att flytta runt i andra hand till  dyr hyra.

• Anonym (Tänk efter noga)
    Anonym (Olycklig flickvän) skrev 2016-09-02 12:33:33 följande:
    Men, alla är emot mig? Såklart jag får visa min ilska tillbaks även om jag vet att det inte är så särskilt moget. Klart fan jag blir trött på det. Och ja, jag förstår att de har erfarenheter, har jag någonsin påstått att de inte talat sanning i det? Dom berättar allt på ett negativt sätt, vill dom låta snälla och förstående skulle ju de kunna formulera det på ett annat sätt! Ursäkta mig nu, men jag måste bara säga det här, men jag ser dom som satmaror som ogillar yngre gravida kvinnor. Det är min syn på det hela! Hade jag varit 28, oj oj, då skulle jag verkligen få positiv feedback! Men kolla bara. Om du inte kan se det själv om hur dom skriver till mig så är du lite blind. Jag läser precis allt de skriver, jag tar inte åt mig, men det är jobbigt att dom inte fattar att jag inte gör det!
    Har du inte ens förstått att det inte är din ÅLDER som är vårt "problem"?
    Det vi säger är att du har en mindre bra livssituation just nu.
    Utan egen bostad, utan inkomst och utan en villig fadersgestalt.

Så - dilemmat är ju varför du tvunget vill ha detta barn just NU, när du kan VÄLJA att vänta, och fixa till situationen FÖRE?
    Hur är det moraliskt rätt att sätta barn till världen utan att ens veta hur man ska betala för det? Hur sjutton kan man försvara det? Det är fullkomligt vanvett för mig. Oansvarigt och egoistiskt.

Jag säger inte att abort är lätt, eller nåt man gör i en handvändning, men man får faktiskt försöka se situationen ur ett större perspektiv än du gör. Och att du inte ens kan diskutera detta tyder på omognad och brist på självinsikt.

Vilket inte heller är så goda egenskaper om man ska bli förälder. För det kräver att man sätter någon annan i första rummet, alltid, i flera år framåt. Och av det du visar här, så tycks du ha svårt att inte få som du vill. 
  • Anonym (Lycka till)
    Anonym (Tänk efter noga) skrev 2016-09-03 14:51:44 följande:
    Har du inte ens förstått att det inte är din ÅLDER som är vårt "problem"?
    Det vi säger är att du har en mindre bra livssituation just nu.
    Utan egen bostad, utan inkomst och utan en villig fadersgestalt.

Så - dilemmat är ju varför du tvunget vill ha detta barn just NU, när du kan VÄLJA att vänta, och fixa till situationen FÖRE?
    Hur är det moraliskt rätt att sätta barn till världen utan att ens veta hur man ska betala för det? Hur sjutton kan man försvara det? Det är fullkomligt vanvett för mig. Oansvarigt och egoistiskt.

Jag säger inte att abort är lätt, eller nåt man gör i en handvändning, men man får faktiskt försöka se situationen ur ett större perspektiv än du gör. Och att du inte ens kan diskutera detta tyder på omognad och brist på självinsikt.

Vilket inte heller är så goda egenskaper om man ska bli förälder. För det kräver att man sätter någon annan i första rummet, alltid, i flera år framåt. Och av det du visar här, så tycks du ha svårt att inte få som du vill. 
    Hon sätter ju visst barnet i första rummet. Det existerar ju redan nu i form av ett foster, det är inget teoretiskt problem utan något som finns och växer för varje dag. Hon väljer att sätta det först bland annat genom att inte lyssna på folk som tycker abort är likvärdigt med att välja att inte bli gravid från första början.

Snacka om moraliskt fel, att pådyvla någon annan sina egna grundvärderingar. Hade du respekterat andra så hade du insett att det är lika lönlöst att få någon att gå emot sina egna värderingar, som att någon skulle försöka få dig att kasta din gamla mor utför ättestupan för det är normen för dem, och din mor har levt så länge att det är "oansvarigt och egoistiskt" (för att använda dina ord) att låta henne leva längre.

Det verkar snarare som att DU tycks ha svårt att inte få som du vill.
    jagärjagvemärdu skrev 2016-09-05 22:15:05 följande:

Hur har det gått?

Pojkvännen och jag har gått med på att behålla vårt barn. Han erkände att han har varit dum i huvudet och förklarade bara att han var rädd. Iallafall, allt är bra.
  • molly50
    Anonym (Olycklig flickvän) skrev 2016-09-06 16:56:52 följande:
    Pojkvännen och jag har gått med på att behålla vårt barn. Han erkände att han har varit dum i huvudet och förklarade bara att han var rädd. Iallafall, allt är bra.
    Låter bra! Hoppas att han inte får några fler griller i huvudet då.
    Och att hans mamma stöttar er istället.
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (Glad)

Va glad jag blir! För er skull och barnets! Önskar er all lycka till!

För jag tror att ni inte hade överlevt som par efter en abort.
  • Anonym (Elin)
    Vad skönt att höra! Kände nästan på mig det. Lycka till!
  • Anonym (flerbarnsmamma)

Hej. Jag fick samma krav. Jag behöll mitt barn o han bråkade hela tiden o talade om att jag tvingade honom att bli 2 barnspappa o han ville inte ens ha ett barn. Till saken är att jag hade gjort ett flertal aborter då han tvingade till sej sex o våldtog mej flertal gånger. Jag ställde kravet att om han ska ha sex med mej så använd skydd. Han lovade o samma sak igen o igen. Han var oxå ett litet barn o dom blir tyvärr aldrig bättre. Jag slängde ut honom från bostaden o har aldrig mått så här bra som nu. Killar går inte att ändra på men dom mognar på . Dom får ofta panik när de väl gäller en stund. Men endel kan ändras. Följ din magkänsla. Strunta i vad killen säger. Lycka till

Svar på tråden Han hotar mig till abort! 20 år