Vid hur många ägglossningar bör man ha försökt innan man börjar oroa sig?
Vid hur många ägglossningar bör man ha försökt innan man börjar oroa sig och tänka att det kan vara något fel på mig/mannen?
Vid hur många ägglossningar bör man ha försökt innan man börjar oroa sig och tänka att det kan vara något fel på mig/mannen?
12
Det tar i snitt ca 8 månader att bli gravid.
Man får ingen hjälp/utredning förrän man aktivt försökt i ett år.
Precis, ett år.
Man ska ha försökt aktivt i ett år innan sjukvården kan tänka sig att utreda orsaken till eventuell barnlöshet.
Vi har försökt i 8 månader och vid 9 ägglossningar. Dom gångerna jag använt Clearblue ÄL-test så har jag alltid fått positivt på dag 13 eller 14 och mensen har kommit på dag 29, en cykel på 28 dagar och jag, pinsamt nog, har varit orolig hela tiden att det aldrig kommer ta sig. Ska ha min mens imorgon och jag är 99% säker på att den kommer. Magkänslan säger det.
Vi har försökt i 8 månader och vid 9 ägglossningar. Dom gångerna jag använt Clearblue ÄL-test så har jag alltid fått positivt på dag 13 eller 14 och mensen har kommit på dag 29, en cykel på 28 dagar och jag, pinsamt nog, har varit orolig hela tiden att det aldrig kommer ta sig. Ska ha min mens imorgon och jag är 99% säker på att den kommer. Magkänslan säger det.
Ca 18 försök skulle jag säga. Ett år räknas som normalt och det finns landsting som inte gör utredningar förrän det gått 2 år (undantag de över 35 som får göra det efter 6 månader). De allra flesta blir gravida inom den tiden och resterande behöver oftast hjälp. Men för den skull finns det alltid några som blir spontant gravida efter hur många år som helst och hur mycket hjälp som helst. De flesta är nämligen "bara" infertila och steril är det ytterst få som är.